0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att samtidig ha en maskin som blåser och låter i huset är heller inget som tilltalar mig.
Jag blir lite konfunderad när jag läser att de som kör luftvärmepumpar ofta stänger av sina element och litar på att pumpen ska sköta uppvärmningen. Om nu en luftpump är så bra så borde väl elementen kunna vara på som vanligt och låta termostaterna sköta när de slås på eller av??Eller är det så att de som skaffat luftpump är så angelägna om att spara så mycket kwh som möjligt för att försöka bevisa att det är ett bättre köp än en bergvärmepump?Är det ingen som har hört talas om värmekomfort?? Själv skulle jag aldrig kunna stå ut med att det är kallare i vissa rum bara för att kunna spara in några kwh el. Att samtidig ha en maskin som blåser och låter i huset är heller inget som tilltalar mig.Vid min installation av bergvärme ökade jag innomhustempen från 21 till ca 23 i hela huset (210 kvm, soutteräng).
Dom tillhör väl dom fattigaste där nån krona betyder allt.
Min planeringshorisont i livet är max 5 år. Räknar jag hem en investering på den tiden är det Ok, annrs får det vara.Bergvärme fanns det redan i huset då vi köpte det annars hade jag aldrig pungat ut med dessa fantasisummor.
Jag var bara tvungen*roflmao* Thumbsup (angående första inlägget)Och orsaken till bergvärmen var att jag fick ett erbjudande som dom flesta bara kan drömma om, jag har även en L/L i ett annat hus.