0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Exakt samma läge för mig, skiftade från 1210 till en F1255 efter 20 år. Kom ganska snabbt fram till att kurvlutning och kurvinställning kan ställas lika din 1210. Funktionen verkar helt ekvivalent. Nu har jag F-serien, så jag kan inte ange parameternummer, bara funktioner. Varför vänta till GM-100 för att starta kompressor. Den kommer nu att gå kontinuerligt hela vintern. Jag använder GM-60, och kan väl säga att normal drift sköter frekvensen så att du i princip dag ut och dag in kommer att ligga på GM = ca 110-130. Det finns en regulator som nu fått en steglös möjlighet att ge dig exakt rätt stigartemperatur dygnet runt. Du kommer bli imponerad av hur exakt den styr mot beräknad framledning. Det måste finnas en anledning till att Nibe ställer den på -60. Och nu kommer du endast marginellt påverka antalet starter genom att ställa den på -100.Alla pumpar m.m. har jag i auto vilket fungerar bra. I mitt hus uppstod lite egenfrekvens som fortplantade sig genom huset när den gick på 20Hz, kör därför på min 23Hz.Jag ändrade driftprioritering mellan värme/ varmvatten från 30 / 30 min till 40 / 20 min. Då tappar du inte så mycket stigartemperatur, och är det en vanlig återkommande uppvärmning av varmvatten hinner den fixa detta på 20 minuter.Har även lagt in att varmvatten skall produceras med hög effekt, annars ligger frekvensen på kanske 37Hz i evighet. Den blir aldrig klar.Jag har originalinställning på elpatron till, alltså även gränser för aktivering. Men du kommer nog underfund med att dessa ej kommer att behövas, i så fall väldigt sällan. För att undvika onödig körning av mina elpatroner har jag gått in i en parameter som kollar dygnsmedelvärde. Där har jag sagt att den skall beräkna över 24 timmar, och att det måste vara minst -5C för att elpatroner över huvud taget skall gå till. Har du rumstermostat hade du kanske känslig ställd på 3-4 på din 1210. Motsvarande nu är ca 4,5-5,5
Som svar på frosten, den styr ny köldbärarpumpen. Vad jag förstår försöker den lägga sig med varvtalet, så att den ligger kring 0C. D.v.s nu snurrar det långsammare, och ut blir någon minusgrad.Du har gått från en 1210-7kw, vad har du nu, S1255-12kW?
Av intresse passade jag på att ladda ner instruktionsböckerna för S-serien. En del av de parametrar jag talar om på F-serien verkar ha försvunnit. Man har övergått till "att den är självlärande". Det verkar vara så både med rumstermostatens inverkan och varmvattenproduktion.
Jag tycker du skall köra med aktiv innegivare. Som jag sagt, frekvensdrift ger en steglös värmeeffekt som konstant balanserar kring den beräknade stigartemperaturen, hämtat från värmekurvan. Skulle den avvika, hänger det samman med att innetemperaturen avviker några 10/delar från önskvärd temperatur.
Kurvförskjutningen verkar ligga i 1.30.8 och heter punktförskjutning.När det gäller rumsgivare har jag hittat i annan tråd att det finns ingen faktor för dess inverkan att ställa in. Det lär vara någon sorts "självinlärning". En finess är att du kan ha upp till 4 rumsgivare. Den givare som avviker mest från referenstemperatur blir den som aktiveras.