0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är jag sur också biltemas saker är också 3 ggr sämre i BÄSTA fall./ Mats Jo det kan man hålla med om att vissa delar är. Men anta att bilen som behöver repareras bara har några år kvar till skroten, varför då reparera dyrt som om bilen skulle hålla i minst tio år till.
Nu är jag sur också biltemas saker är också 3 ggr sämre i BÄSTA fall./ Mats Det bästa med Biltema är prispressen, utan dem hade märkesdelarna säkert varit 3ggr så dyra.
Bildelar och bildelar. Efter 5 år på utvecklingssidan på Volvo och 7 år inom underleverantörsledet kan jag säga att det florerar ganska mycket skit ute på reservdelsmarknaden. En del har t o m med försökt kopiera Volvos originalförpackningar !Men, men. Många av underleverantörerna till Volvo skriver aldrig på eftermarknadsavtal, d v s de avsäger sig inte möjligheten att sälja delar (samma som Volvo använder) till reservdelsmarknaden, ofta på slitdelar. Ofta stämplade med eget varumärke. Det ligger ofantliga vinstmarginaler i reservdelssidan. Vad tror ni att ett komplett insugningsrör med en massa nipplar kostar till en V70 Turbo ? Volvo betalar 280 kr. Kostar väl 2000 som reservdel.Mycket av det som Biltema säljer kommer faktiskt från samma källor där biltillverkarna handlar. Jag själv handlar där, tycker det är hyfsad kvalitet.MVH/Gano
VOLVO ORIGINAL!Det är tryggheten man betalar för, och tryggheten har som bekant inte ett övre pristak för en svensk.
R134a på biltema! Jag måste bestämt skaffa några flaskor. Frågan är bara vad de 20% är för något, det kan bli knivigt att rena det.Viste ni föresten att man använder köldmedia att släcka bränder med? Det heter numera Halotron, en ersättare till det förbjudna Halon. I USA innehåller det bla en HCFC 123, då denna är förbjuden i Sverige kör man med R134a som bas. Detta blåser man ut vid övningar och bränder.Det känns lite absurt att etablissimanget har klappjakt på oss småbrukare.
Hmmm..... är det så...talade med en bekant som är brandmästare på räddningtjänsten här i komunen...han hade aldrig hört talas om detta....kolsyra använder dom sa han.....till detta vill jag säga att han är ganska insatt i köldmedier.....
Det sitter ju i fasta sprinklerutrustningar, det är inget man sprutar med varje dag precis........det fanns ju tom anläggningar med halon kvar på marknaden.....hmmm....att grepa efter ett halmstrå....