0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter verkligen som om du har gjort helt rätt, men också att det är oundvikligt att det kostar mer att värma upp en luftvolym som tidigare varit sval.Ska bli intressant att se om Josth eller nå´n annan proffsig kunnig hittar en lösning som nå´t som i mina ögon inte är ett problem.
Tyvärr så fungerar fysiken.Detta rum har varit svalt förrut och nu har du normal temperatur.Att du har valt att installera ett stort element gör detta bara bättre.Men som du redan har insett. Det kostar att värma upp ett utrymme som tidigare inte har haft så hög värme.Sen brukar ett garage i källaren inte direkt ha en bra isolering. Vet inte om du har gjort något på detta?MVHTony
Du har ju antagligen ett radiatorkoppel med möjlighet att justera grundflödet över den nya stora radiatorn, det är den du ska justera på.Att det drar mer energi beror som andra redan skrivit att du värmer en större yta, men troligen också på att det funnits mycket inlagrad "kyla" i golv, väggar och tak som är en tung konstruktion - det tar troligen lite tid innan hela stommen blivit varmare igen, om du haft svalt där nere en längre tid.Med tiden kommer värmen från källaren att börja sippra uppåt via valvet mot markplan, och du kommer att få lite lägre förbrukning i de rum som finns ovanför gymmet.Jag skulle försöka justera in önskad temp med fullt öppen (bortplockad) termostat, och bara justera på grundflödesventilen tills du har en bra och stabil temp - det kan ta några veckor, men det ska absolut inte vara omöjligt.Att sätta in den klenare radiatorn är absolut ingen lösning, du har gjort helt rätt som köpt en rejäl radiator till det "Kalla" gymmet.
Har du stor deltaT över en stor radiator så avger den mycket effekt.Du kan nå samma resultat genom att strypa flödet över den nya radiatorn som du får genom att sätta tillbaks den gamla lilla radiatorn som satt där tidigare (Den kommer att ge lägre uteffekt).Jag misstänker att du inte kört tillräckligt länge för att veta hur det kommer att bli.Om en mycket klenare radiator kunde hålla gymmet 21 grader varmt så borde ju den nya större kunna värma det ännu mycket mer om den bara får tid på sig.Ge det en vecka, jag tror att du succesivt kommer att kunna strypa grundflödet över den nya radiatorn för att det inte ska bli för varmt i gymmet.Jag kan i alla fall inte se någon annan anledning till att det skall gå mer energi av andra skäl.
Returflödet från den nya stora radiatorn är så litet att påverkan på totala returflödet blir obetydligt om du stryper flödet över nya radiatorn rejält.Ju högre flöde, och ju högre returtemp du har från nya radiatorn, desto mer kommer det påverka temperaturen på det totala returflödet, och värmepumpen måste gå ännu hårdare för att nå önskad framledningstemp.
Du måste tänka lite omvänt.Över en stor radiator får man ett stort tempfall om flödet är samma som på en mindre radiator.OM du har samma flöde och kall retur så kräver det mer av värmepumpen än om du har högre temp på returen, men om du stryper flödet så minskar ju radiatorns värmeavgivning, samtidigt som returen blir ännu kallare, nu med resultatet att värmepumpen belastas mindre eftersom radiatorn avger mindre värme.Så flöde och temperatur har båda betydelse, kör du superhögt flöde kan du få varmare retur, men högre förbrukning på värmepumpen för att radiatorer som är lika varma från topp till botten avger mer värme än en radiator som är varmt i toppen men kall i botten. (lågt flöde)Tänk extremen att du bara kör 1 liter vatten/timme genom en radiator, då kommer returtempen att vara samma som rumstempen i golvhöjd, och det kommer inte belasta värmepumpen nämnvärt trots att returtempen är låg, radiatorn klarar ju inte heller att värma rummet, men det är en annan sak.Skruva inte på för mycket på en gång, om jag vore i dina kläder skulle jag nog ställa tillbaks "uppe" och sedan över tid justera in flödet över radiatorn i gymmet tills du har en lagom temp där.Justera högst en gång/dygn, det tar minst så länge innan temperaturen stabiliserat sig i rummet.Värmer du källaren mer så lär det bli varmare uppe, du kan prova sänka kurvan istället för att strypa på radiatorerna.(Det ger bättre COP på värmepumpen)