0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Parallellförskjutningen anger egentligen startpunkten för när du börjar behöva värme, sedan är det kurvlutningen som styr primärt.Men runt 0 grader är det alltid lite annorlunda, där brukar man knäcka kurvan, då det kan behövas lite mer värme än en linjär kurva ger vid hand.På många värmepumpar idag finns det en kurvinställning som kan göras för varje 5 grad skillnad i utetemp, det borde bosch också ha, man kan även justera där.Får du lite för kallt inne vid t.ex. 0 grader ute kan du höja kurvan bara vid 0 grader med 1-2 grader för att få en behagligare temperatur just vid den utetempen.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med fullt öppna ventiler, menar du att termostaterna är på max, eller har du öppnat grundflödesventilerna till max?
Grundflödesventilerna behövs för att säkerställa att du inte skickar för mycket vatten genom klenare radiatorer, t.ex. en radiator på lilla toaletten kanske kan avge 150 W värme, där behöver du ju inte alls köra mycket vatten, har du fullt öppen ventil på en sådan radiator så orsaker den en typ av kortslutning i systemet, du skickar vatten över radiatorn vars värme inte tappas av, och det gör att det kommer mindre energi till större radiatorer som skulle kunna avge mer värme än de nu gör.När du fått någon form av balans i systemet så ska du försöka eftersträva ungefär samma deltaT över alla radiatorer oavsett storlek, om du öppnat alla grundflödesventiler max har du troligen mer eller mindre 0 i deltaT över de minsta radiatorerna, och flera graders deltaT över de största radiatorerna, och det är inte rätt väg att gå - då behövs en onödigt hög kurva för att de största radiatorerna skall få tillräckligt mycket energi sig tillgodo.Enklast är det att justera in systemet när det är riktigt kallt ute så värmepumpen går med max eller nära max effekt, då kan man på några timmar succesivt justera in grundflödena så att deltaT blir ungefär lika på alla radiatorer, ca 5-7 grader.(Man kan även lura värmepumpen att gå med hög effekt genom att ställa upp kurva och parallellförskjutning rejält under några timmar för att justera in grundflödena med hjälp av deltaT-mätningar)
Grundflödesventilerna kan lite grovt ställas om som följer:Jag utgår från att alla radiatorer är av typ 22.Väldigt små radiatorer: läge 1-2Mellanstorlek, typ sovrum på ca 10-12 m2: läge 4-6Stora radiatorer, som i t.ex. garage och större rum, 7-9Behöver man ha fullt öppet så är dimensioneringen som regel inte gjord på ett korrekt sätt.
Nu har jag ingen koll på om du använt någon form av beräkningsprogram, eller räknat på rumsyta, antal ytterväggar, och antal fönster när du dimensionerat, men normalt ska man ju kunna dimensionera radiatorerna så att de kan strypas in efter storlek på det sätt som jag beskriver, har du bara höftat så kan det behövas att man går lite utanför den normala mallen.