0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter onekligen vettigt. Jag har hittat en firma i närområdet som rengör ventilation. De säger sig också hjälpa till med att optimera luftflödet enligt ”OVK”. Tar en kontakt med dem imorgon.
En enkel åtgärd att testa är att ställa fläkten till 100%. Kolla om du upplever det dragigt samt att vi kan se hur högt kompressorn kommer upp.
Ja jag kan sätta den till 100% i fyra timma om det ger något?
Det kommer initialt att bli både dragigare och kallare i huset, innan kompressorns (förmodade) högre effekt ger verkan efter några dygns jämvikt.Men för all del, prova 4h så kan vi se hur hög frekvens den kommer upp i!
Hur har det gått för dig Eldakho? Är problemen borta?
Blivit varmare här nu så problemet är inte lika påtagligt. Samma dåligt luftflöde dock. Har bokat med en ventilations-Nisse som kommer på onsdag för att feja rören och hjälpa mig ställa in ventilerna. Återkommer efter det.
Ok nu har jag haft ventilationsnissar på besök. De fejade alla ventilationsrör men hittade tyvärr knappt någon smuts. De försökte sen ställa in ventilerna efter OVK-protokollet. Tyvärr fick de inte alls det sug protokollet tycker här borde vara. Listar nedan vad värdena bör vara samt vad de kom upp i:1. Bör vara 14, uppnådde 82. Bör vara 10, uppnådde 73. Bör vara 15, uppnådde 8 4. Bör vara 13, uppnådde 75. Bör vara 5, uppnådde 5 6. Bör vara 6, uppnådde 6De tittade även på pumpen som hastigast men hitta inga fel. Oklart vad de titta efter... Filtret är rent osv. Mer kunde de inte göra sa de. Situationen är alltså oförändrad. Flödet pendlar mellan 150-160 med fläkten på 70%. Vad göra nu?