0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag har ju irriterat mig lite på att temperaturen på tappvarmvattnet går ner från 55 till 49 på en minut efter att pumpen stannat i vår Diplomat 12:a. Är det helt enkelt för dålig överföring mellan mantel och beredare?
I Thermia Diplomat TWS har en extra temperaturgivare monterats i toppen av beredaren för att visa den temperatur som beredaren lämnar.
TWS ger 5 grader varmare vatten jämfört med dubbelmanteln vid SAMMA bryttryck på kondenseringen.En högre kondensering kostar i högre slitage och sämre COP.
Volymen på vvb har ökat till 180-185 liter.
"Det går en slinga inuti som ger bättre överföring."
CiteraI Thermia Diplomat TWS har en extra temperaturgivare monterats i toppen av beredaren för att visa den temperatur som beredaren lämnar.Då ställer sig vän av ordning genast frågan-Har de verkligen ökat utgående varmvattentemp eller har de bara flyttat givaren till en plats som ger en högre (dock ej osann) indikering av temperaturen.
CiteraTWS ger 5 grader varmare vatten jämfört med dubbelmanteln vid SAMMA bryttryck på kondenseringen.En högre kondensering kostar i högre slitage och sämre COP. Ett visst tryck ger en viss temperatur....
CiteraVolymen på vvb har ökat till 180-185 liter. Ökad volym har antagligen åstadkommits genom att de gått ifrån dubbelmanteln.
CiteraCitera"Det går en slinga inuti som ger bättre överföring."En kamflänsslinga inuti beredaren stjäl inte lika mycket plats, men att den skulle överföra värmen effektivare än en dubbelmantel ställer jag mig tveksam till.Att volymen ökar inuti beredaren behöver inte betyda att man får speciellt mycket mer varmvatten... den tidigare dubbelmanteln innehöll förmodligen att visst antal liter vatten, värmen i detta vatten växlades naturligtvis till beredarvolymen vid tappning av varmvatten.Därför är nog förändringen obetydlig.Inte för att deras nya beredare inte är bättre, för det borde den vara, men någon större revolution är det nog tyvärr inte.Jag förbehåller mig rätten att ha fel i mina antaganden, då jag inte vet med säkerhet hur deras konstruktion är. Mina antaganden grundas helt på tidigare inlägg i denna tråd..
Citera"Det går en slinga inuti som ger bättre överföring."En kamflänsslinga inuti beredaren stjäl inte lika mycket plats, men att den skulle överföra värmen effektivare än en dubbelmantel ställer jag mig tveksam till.Att volymen ökar inuti beredaren behöver inte betyda att man får speciellt mycket mer varmvatten... den tidigare dubbelmanteln innehöll förmodligen att visst antal liter vatten, värmen i detta vatten växlades naturligtvis till beredarvolymen vid tappning av varmvatten.Därför är nog förändringen obetydlig.Inte för att deras nya beredare inte är bättre, för det borde den vara, men någon större revolution är det nog tyvärr inte.Jag förbehåller mig rätten att ha fel i mina antaganden, då jag inte vet med säkerhet hur deras konstruktion är. Mina antaganden grundas helt på tidigare inlägg i denna tråd.
Ringde till Thermias kundtjänst och fick svar. TWS står för Tap Water Stratification (hörde inte riktigt det sista) På svenska tappvarmvattens skiktning.
Adam verkar påläst, har nog en bra connection!!
Sagt av en mycket nöjd Thermia ägare
Ser att TWS är ca 5 cm högre än den vanliga Diplomaten (och bredare tror jag). Beror väl på den större vvb-volymen antar jag.Men om man, som jag, nu är fullkomligt ointresserad av mer varmvatten så återstår frågan förbrukar TWS mer eller mindre el än "icke-TWS" vid samma förbrukning av vv? COP är lika enligt databladen.