Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat evu stop  (läst 2713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berraibonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia diplomat evu stop
« skrivet: 16 januari 2023, 16:17:44 »
Hej!

Har en Thermia Diplomat 10 från 2006. Man kan ju koppla in någon form av timer mellan plint 307 och 308 för att aktivera EVU STOP. Är det någon som har gjort detta och isåfall vilken sorts timer är inkopplad(länka gärna till en som skulle passa). Hade tänkt en timer som man kan ställa in i förväg så att pannan inte går igång under dygnets dyraste timmar.

Tack på förhand!

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2023, 17:17:06 »
Jag använder ett digitalt kopplingsur från Jula (402204), men jag kopplar över ett motstånd (10Kohm har jag för mig), så jag parallellförskjuter bara kurvan neråt det antal hack som är inlagt under Värmekurva- Sänkning. Kör du utan motstånd slår man väl av VP helt.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Berraibonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2023, 05:19:51 »
Hej!

Tack så jättemycket för svaret!

Det kopplingsuret du använder, behöver det spänning för att fungera eller är det ett batteri som driver det?

Jag vill ju inte skicka in spänning mellan 307 och 308 utan bara en brytande och slutade krets.

Du har möjligtvis ingen möjlighet att ta en bild på hur det ser ut hos dig?

Tack på förhand!

Hälsningar Birger

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2023, 11:29:09 »
Birger, jag har inte testat, men har förstått det som att VPn "står för strömmen" i den lilla kretsen.
Kretsen skall bara slutas med hjälp av en liten brytare som antingen är ett tidur eller något du kan styra med t ex wifi/z-wave/zigbee etc..

Förstod först igår att Smart Grid (1&2) mest finns om man INTE använder Modbus.
Eller?
Är det någon som ser en fördel med att använda Smart Grid samtidigt som Modbus?
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2023, 13:00:08 »
Normalt behöver kopplingsur ström för själva driften, den strömmen har normalt inget att göra med den växlande kontakten som utan extern ström (från tex kretskortet) är helt spänningslöst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Berraibonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2023, 14:13:29 »
Normalt behöver kopplingsur ström för själva driften, den strömmen har normalt inget att göra med den växlande kontakten som utan extern ström (från tex kretskortet) är helt spänningslöst.

Tack så mycket! Hittade detta från Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/din-produkter/malmbergs-digitalt-kopplingsur-for-din-skena-p67030
utöver det från Jula som Gromit tipsade om. Där skulle man kanske kunna koppla in 220v på "toppen" och sedan 308 och 307 med motstånd i "botten" eller vad tror du?

Hälsningar Birger

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2023, 15:52:07 »
Det du ska tänka pÃ¥ är att K-uret ska ha separata kontakter, som är fristÃ¥ende frÃ¥n allt, en potensialfri med växling och den du länkade  till har det.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2023, 15:59:51 »
Enklast och billigast är väl att ta något enkelt batteridrivet ur/termostat, som egentligen styr ett relä. Då slipper du gå in i proppskåpet.
Kan inte tänka mig att det är mer än 24V i den lilla styrkretsen på Smart Grid 1.
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Berraibonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2023, 16:50:13 »
Det du ska tänka pÃ¥ är att K-uret ska ha separata kontakter, som är fristÃ¥ende frÃ¥n allt, en potensialfri med växling och den du länkade  till har det.

Ok, tack!

Så den från Kjell som jag länkade till borde gå att använda?

Hälsningar Birger

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2023, 19:19:33 »
Jepp den har potensialfria växlande kontakt. dÃ¥ är kontakten helt fri att göra vad man vill med. Uret ska även ha 230 V och det kan tas ut i VP frÃ¥n inkommanade plint eller kanske frÃ¥n en säkring för nÃ¥gon pump  för att skydda annat. Uret är skapt för att fästa pÃ¥ en linjal, lika som kontaktorerna i VP.

Utloggad Berraibonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2023, 10:18:41 »
Jepp den har potensialfria växlande kontakt. dÃ¥ är kontakten helt fri att göra vad man vill med. Uret ska även ha 230 V och det kan tas ut i VP frÃ¥n inkommanade plint eller kanske frÃ¥n en säkring för nÃ¥gon pump  för att skydda annat. Uret är skapt för att fästa pÃ¥ en linjal, lika som kontaktorerna i VP.


Tackar så hjärtligt! Den från Kjell verkar ha ett batteri. Har frågat dem om det bara är för minnet eller om det går att driva den med batteriet också för att slippa 220v

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2023, 15:19:15 »
Det är bara för urets gånreserv så du ska koppla in 230V som finns att hämta inne i pumpen där det finns en avsäkrad manöver som är lämplig att utnyttja.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2023, 17:18:43 »
Om du är ute efter lite smartare styrning av värmepumpen och koppling till husstyrning, Home Assistant, nodeRED eller liknande så kan du ta en titt på ThermIQ-ROOM2 som förutom att styra EVUn också kan emulera Thermias innegivare så att du kan sätta faktisk innetemperatur och logga ditt system.

Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad Berraibonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2023, 16:13:42 »
Det är bara för urets gånreserv så du ska koppla in 230V som finns att hämta inne i pumpen där det finns en avsäkrad manöver som är lämplig att utnyttja.

OK tack igen! Vet du möjligtvis var inne i pumpen som det är lämpligt att koppla in sig för att få 230V?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia diplomat evu stop
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2023, 16:30:00 »
Efter manöversäkringen, på min lämpligen den säkring som är märkt med F0 för fas och nolla på anslutningsplinten. Är du osäker så ta hjälp av en elektriker eller någon annan som VET vad han sysslar med och inte bara tror sig veta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 337
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!