Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Inverter L, skickar in tillsatsvärme väldigt ofta.  (läst 1686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ett problem med att tillsatsvärmen kopplar in väldigt ofta, även då framledningstempen ligger på börvärdet. Jag har en fundering om det är så att pumpen tappat effekt (nåt fel på flöde i sjöslingan eller liknande) och inte orkar att göra värme som tidigare.
Är det nån som haft liknande problem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Låter skumt, men läs av temperaturerna?
Gissar att den justerar ner kompressorns frekvens om köldbärartemp blir för låg?
Fel på tempgivare får då samma effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter skumt, men läs av temperaturerna?
Gissar att den justerar ner kompressorns frekvens om köldbärartemp blir för låg?
Fel på tempgivare får då samma effekt.

Som jag förstår grafen:
13.05 sjunker tempen och kompressorn börjar jobba, den räcker inte till så att efter en timme kopplas tillsats in och tempen börjar stiga.
Brinediff. är ca 5 grader, +1/-4 grader

Det är inte så kallt ute och inget varmvatten är förbrukat.

Nån som har nån idé?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tempdiffen på Bine är ganska hög, du kanske ska kolla smutsfiltret på kalla sidan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
Vad är de tre översta kurvorna? Grön = hetgas?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är de tre översta kurvorna? Grön = hetgas?

Översta är varmvatten, sen är det börvärde och ärvärde i mitten, brine längst ner.

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tempdiffen på Bine är ganska hög, du kanske ska kolla smutsfiltret på kalla sidan?

Ok, jag kollar det och återkommer.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Som jag förstår grafen:
13.05 sjunker tempen och kompressorn börjar jobba, den räcker inte till så att efter en timme kopplas tillsats in och tempen börjar stiga.
Brinediff. är ca 5 grader, +1/-4 grader

Det är inte så kallt ute och inget varmvatten är förbrukat.

Nån som har nån idé?

Vid de framledningstemperaturerna/behoven du har borde kompressorn gå hela tiden. Ser ut som den stoppar av någon anledning för att sedan starta om, då slår elpatron till.
Oklart varför. Du har inga felmeddelanden i värmepumpen?
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vid de framledningstemperaturerna/behoven du har borde kompressorn gå hela tiden. Ser ut som den stoppar av någon anledning för att sedan starta om, då slår elpatron till.
Oklart varför. Du har inga felmeddelanden i värmepumpen?

Inga felmeddelanden.
Vart på kurvan menar du att kompressorn stoppar?

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Inga felmeddelanden.
Vart på kurvan menar du att kompressorn stoppar?

Ser ut som den stoppar eller växlar ner när framledningen tvärsjunker från ca 50 grader, sedan hinner den inte ikapp utan elpatron behöver gå in. Hur ser det ut timmarna innan?
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser ut som den stoppar eller växlar ner när framledningen tvärsjunker från ca 50 grader, sedan hinner den inte ikapp utan elpatron behöver gå in. Hur ser det ut timmarna innan?

Jag vill tro att det är en förbrukare (shunt , jag har flera minishuntar till golvvärme i systemet) som öppnar så att tempen sjunker. När då kompressorn drar på så räcker det inte till så att tillsatsen kopplar in.
Frågan är varför kompressorn inte klarar av behovet, det är inte kallt ute och inte någon onormal förbrukare.
Kan det vara att flödet i köldbäraren är begränsat på nåt vis?

Jag har gjort rent filtret i sjöslingan för en stund sedan, jag ska se imorgon om det blivit någon förändring.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Jag vill tro att det är en förbrukare (shunt , jag har flera minishuntar till golvvärme i systemet) som öppnar så att tempen sjunker. När då kompressorn drar på så räcker det inte till så att tillsatsen kopplar in.
Frågan är varför kompressorn inte klarar av behovet, det är inte kallt ute och inte någon onormal förbrukare.
Kan det vara att flödet i köldbäraren är begränsat på nåt vis?

Tror inte köldbäraren kan påverka så mycket. Du kan ju kolla om den verkligen går på högsta växel hela tiden. Tror man kan trycka på den lilla klockan bredvid växeln på Online. I alla fall när man tittar via datorn. Om den växlar ner så är det ju konstigt. Om inte det blir stora variationer i flödet när shuntarna stänger och öppnar

Jag har gjort rent filtret i sjöslingan för en stund sedan, jag ska se imorgon om det blivit någon förändring.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man ser på KB-temp att kompressorn går hela tiden.
Men har du blandat golvvärme/radiatorer eller bara golvvärme?
Men bara golvvärme så är kurvan tokhög, och det låter inte bra att om golvvärmen öppnar så ökar belastningen så mycket att elpatron triggas.
Dessa grejer funkar bäst med så jämn belastning som möjligt, så om du kan ska du sänka kurvan och ha så många termostater som möjligt öppna hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man ser på KB-temp att kompressorn går hela tiden.
Men har du blandat golvvärme/radiatorer eller bara golvvärme?
Men bara golvvärme så är kurvan tokhög, och det låter inte bra att om golvvärmen öppnar så ökar belastningen så mycket att elpatron triggas.
Dessa grejer funkar bäst med så jämn belastning som möjligt, så om du kan ska du sänka kurvan och ha så många termostater som möjligt öppna hela tiden.
Det är ca hälften radiatorer och resten golvvärme. Jag har gjort rent köldbärarfiltret och det blev nog lite bättre men tillsatsen går fortfarande in lite onödigt (tycker jag).
Jag bifogar ny kurva efter rengöringen av filtret, och har markerat med röda "pluppar" där jag tror att tillsatsen går in lite onödigt.

Utloggad spomopeter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man på nåt enkelt sätt mäta flödet i sjöslingan?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!