0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter skumt, men läs av temperaturerna?Gissar att den justerar ner kompressorns frekvens om köldbärartemp blir för låg?Fel på tempgivare får då samma effekt.
Vad är de tre översta kurvorna? Grön = hetgas?
Tempdiffen på Bine är ganska hög, du kanske ska kolla smutsfiltret på kalla sidan?
Som jag förstår grafen:13.05 sjunker tempen och kompressorn börjar jobba, den räcker inte till så att efter en timme kopplas tillsats in och tempen börjar stiga. Brinediff. är ca 5 grader, +1/-4 graderDet är inte så kallt ute och inget varmvatten är förbrukat. Nån som har nån idé?
Vid de framledningstemperaturerna/behoven du har borde kompressorn gå hela tiden. Ser ut som den stoppar av någon anledning för att sedan starta om, då slår elpatron till.Oklart varför. Du har inga felmeddelanden i värmepumpen?
Inga felmeddelanden.Vart på kurvan menar du att kompressorn stoppar?
Ser ut som den stoppar eller växlar ner när framledningen tvärsjunker från ca 50 grader, sedan hinner den inte ikapp utan elpatron behöver gå in. Hur ser det ut timmarna innan?
Jag vill tro att det är en förbrukare (shunt , jag har flera minishuntar till golvvärme i systemet) som öppnar så att tempen sjunker. När då kompressorn drar på så räcker det inte till så att tillsatsen kopplar in. Frågan är varför kompressorn inte klarar av behovet, det är inte kallt ute och inte någon onormal förbrukare. Kan det vara att flödet i köldbäraren är begränsat på nåt vis?Tror inte köldbäraren kan påverka så mycket. Du kan ju kolla om den verkligen går på högsta växel hela tiden. Tror man kan trycka på den lilla klockan bredvid växeln på Online. I alla fall när man tittar via datorn. Om den växlar ner så är det ju konstigt. Om inte det blir stora variationer i flödet när shuntarna stänger och öppnarJag har gjort rent filtret i sjöslingan för en stund sedan, jag ska se imorgon om det blivit någon förändring.
Man ser på KB-temp att kompressorn går hela tiden.Men har du blandat golvvärme/radiatorer eller bara golvvärme?Men bara golvvärme så är kurvan tokhög, och det låter inte bra att om golvvärmen öppnar så ökar belastningen så mycket att elpatron triggas.Dessa grejer funkar bäst med så jämn belastning som möjligt, så om du kan ska du sänka kurvan och ha så många termostater som möjligt öppna hela tiden.