0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmekurvan behåller man som tidigare, annars blir det kallt i avlägsna rum på t.ex. övervåningen. Sätt ner termostaterna i alla rum på bottenvåningen som istället nås av värmen från LLVP.
Det kan vara bra att prova om kurva 9, -1 är lagom för huset utan någon LLVP på alls. Dels nu när det är milt väder och senare i vinter med 0-gradigt respektive -10 eller kallare. Så att man vet att 9,-1 stämmer med huset.Fixa manual till termostaterna så du vet vilken siffra som motsvarar ca 15 grader ställ de t.ex. där som back-up i alla rum som istället får värmen från LLVP. Blir det extremt kallt så kanske LLVP inte klarar värmen längre utan man måste öppna termostaterna så de står på ca 20 grader.F370 har shunt och inget bekymmer med returtemperaturen.
Hej!Jag blev inspirerad av d98josu som har skrivit optimeringsguider för F730 och F750 (Stort tack till d98josu!). Jag kopierade därför en stor del av d98dosu’s texter och anpassade dem till Nibe F370 eftersom jag har sett att det har efterfrågats i kommentarsfälten. OBS! Läs gärna mina lärdomar från optimeringen längst ned i guiden.Nedanstående guide är skriven med nedanstående förutsättningar med Nibe F370 baserad på mjukvara 9071R8 från december 2022:- Vattenburen värme i element i modernt trähus stående på krypgrund (påverkar bla val av värmekurva, jag har kurva 9)- Huset står i Göteborg (påverkar bla val av värmekurva, jag har kurva 9)Syftet är att optimera energiförbrukningen utan att komforten ändras märkbart samt att minska slitage i form av onödiga starter.Med vänlig hälsning Anders