0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej!Jag blev inspirerad av d98josu som har skrivit optimeringsguider för F730 och F750 (Stort tack till d98josu!). Jag kopierade därför en stor del av d98dosu’s texter och anpassade dem till Nibe F370 eftersom jag har sett att det har efterfrågats i kommentarsfälten. OBS! Läs gärna mina lärdomar från optimeringen längst ned i guiden.Kommentera gärna!Med vänlig hälsning Anders
Hej Bra guide!Jag har programvara 9071R4 från aug -20. Nån större skillnad mot 9071R8 som guiden bygger på?
Hej!Jag blev inspirerad av d98josu som har skrivit optimeringsguider för F730 och F750 (Stort tack till d98josu!). Jag kopierade därför en stor del av d98dosu’s texter och anpassade dem till Nibe F370 eftersom jag har sett att det har efterfrågats i kommentarsfälten. OBS! Läs gärna mina lärdomar från optimeringen längst ned i guiden.Nedanstående guide är skriven med nedanstående förutsättningar med Nibe F370 baserad på mjukvara 9071R8 från december 2022:- Vattenburen värme i element i modernt trähus stående på krypgrund (påverkar bla val av värmekurva, jag har kurva 9)- Huset står i Göteborg (påverkar bla val av värmekurva, jag har kurva 9)Syftet är att optimera energiförbrukningen utan att komforten ändras märkbart samt att minska slitage i form av onödiga starter.Förberedelser: Tag ut och skaka/dammsug luftfiltret ordentligt. Lufta pannans 4 (fyra) ventiler och se till att trycket är nånstans mellan 1.0-1.5 Bar. Öppna ALLA termostater till golvslingor och element.Meny 1: Inomhusklimat1.1: förskjutning = -4 (från Värmekurva = 9)1.2 Ventilation 55%1.3 Schemaläggning Från1.9 Avancerat1.9.1 Värmekurva = 9 (med förskjutning = -4)1.9.2 Extern justering 01.9.3 min.framledningstemp 201.9.4 rumsgivarinställningar, ej bockad1.9.6 Fläktåtergångstid 4 h1.9.7 Egen kurva (fabriksinställningar, ej ändrad)1.9.8 Punktförskjutning utetemperaturspunkt 0 grader, förändring av kurva 0 grader1.9.9 Nattsvalka, ej bockadMeny 2: Varmvatten2.1 Tillfällig lyx - från2.2 Komfortläge = Ekonomi2.3 Schemaläggning från2.9.1 Periodisk höjning = 30 dagar // legionellakörningMeny 4: Värmepump4.1.3 Plusfunktioner, F370 uppkopplad med gratisversion av Nibe Uplink (valfritt då detta endast ger smidig bevakning i mobilen)4.1.6 Smart Price Adaption från4.1.7 Smarta hem ej aktiverat4.2 Driftläge = auto4.3 Ikoner valfritt 4.4 Datum valfritt 4.6 Språk valfritt 4.7 semesterinställning från4.9.2 Autolägesinställning Stopp av värme 15 grader // Blir det över detta stängs värmen i pannan av. Stopp av tillsats 5 grader // Ingen eltillsats kopplas in över denna temp Filtreringstid 5 h4.9.4 Fabriksåterställning, ej aktuellt4.9.5 schema blockering frånMeny 5: Service Nås genom longpress på returpilen i 8 sek5.1.1 Varmvatteninst // Ändra det du valde i Meny 2.2 Starttemp ekonomi 44 Stoptemp ekonomi 50 // Håll 6-7 grader skillnad så minimeras antal starter under den varma årstiden Stoptemp periodisk höjning 55 // Högre ger ofta varningar i form av hög kondensortemp5.1.2 Max framledningstemp = 60 (förinstallerat värde)5.1.5 Fläkthastighet frånluft Normal 55% 5.1.12 intern eltillsatsSäkringsstorlek = (värdet på huvudsäkring, se elfaktura)5.1.13 Max installerad eleffekt (15000kW, Inställt av installatör)5.1.99 övriga inställningarTrendberäkningsgräns 7 grader (inställt av installatör)Transfertid 45 min Mån mellan filterlarm = 1 // Påminner om ett renskakat filterMeny 3 InfoInga inställningar kan göras på denna sida.Låt nu alla termostater vara fullt öppna i något dygn. Om det blir för varm så sänk värmekurvan i Meny 1 och upprepa tills det blir lagom temp. Vill man ha något lägre temp i tex sovrum så vrid ner någon enstaka termostat men låt så många som möjligt vara fullt öppna.Kommentarer/lärdomar under optimeringsperioden:1) Jag testade med förskjutning -6 (ist.f. -4) men då gick frånluften under 16 grader och när det händer så blockeras kompressorn vilket inte är bra. Se till att du aldrig går under 16 grader på frånluft eftersom kompressorn är mer ekonomisk än elpatronen.2) Jag testade Smart Price Adaption och den gör vad det är tänkt att den ska göra, dvs styra pumpen baserat på timpris, men jag har stängt av denna funktion av flera olika anledningar. För det första så tycker jag komforten påverkas för mycket (dvs inomhustemperaturen får för stora spann) och dessutom så kör pumpen ganska mycket på elpatron under natten (ineffektivt och ger därför samma totalpris i slutändan). För det andra så tror jag Smart Price adaption funkar bättre om man har ett mer trögrörlig värme i huset där värme kan lagras, exempelvis stenväggar, betonggolv, golvvärme, medan i mitt hus (trähus på krypgrund) så försvinner värmen vid lunch och därför går elpatron igång även på de dyraste timmarna under eftermiddagen, inte bra! Om man enbart kör Smart Price Adaption på vatten (ej värme) så sätter man komfortläge Ekonomi ur spel och man kör då upp vattnet till 55 grader under natten. Kanske bra för de som duschar på morgonen men inte för min del, stängde därför av denna också. Personligen så tror jag därför att det lönar sig mer att hålla en jämn och fin temperatur under hela dygnet så att man maximerar kompressortid och minimerar elpatrontid.Kommentera gärna!Med vänlig hälsning Anders
Vad innebär värmekurvan och med försjutningen?
NIBE rekommenderar inte att man har aktiverad rumsgivare i kombination med golvvärme eftersom golvvärmen är så trög blir det fel i regleringen. Rumsgivaren kan visa temperaturen men inte styra. Ser ut som det sitter två små luftningsventiler på golvvärmefördelarna längst till vänster? Där borde man kunna släppa ut eventuell luft som samlats men ska man göra en riktig luftning av golvvärme så ska slingorna spolas en i taget. Kräver särskild utrustning med rätt anslutningar på fördelaren och gott om tid.
Största ”felet” hos mig var att ventilationen var inställd på låga 28% vilket ledde till avfrostning 2 ggr per timme vid minusgrader ute. Antar att det var OVK-snubbarna som ställde in det värdet när huset byggdes 2018. Nytt värde är 50% och avfrostningarna har upphört, få se vad som händer vid kallare väder.
Har själv en Nibe 360p som fortfarande lever ;0). Just fläkthastigheten tror jag är största boven i dramat för de som har en FLVP installerad och höga elräkningar. Vid besiktning ställer man oftast in ventilation på minsta "lagstadgade" omsättning av luft. Detta leder då ofta till att kompressorn får för kall avluft, is bildas och den stannar för avfrostning. Satte en Shelly Uni med sensor på min avluftskanal och kunde då i Home Assistant få en graf för att just bekräfta att den stannade flera gånger per dygn. Varje stopp blir då ofta ganska långvariga iom att kompressorn måste stanna, isas av och sedan starta upp igen. När jag då ökade fläkthastigheten kunde man se att kompressorn kan gå flera dygn i sträck utan att behöva avfrostas. Det ger fler timmar extra per dag med ökad besparing som följd. Alternativet är ju att pannan går på elpatroner under hela perioden avfrostning sker. Man slipper också otaliga start/stopp av kompressorn som inte är särskilt bra.Har klart sedan även satt en Shelly Uni som extern kontaktor på 360'n för att dagtid (när elen är som dyrast) sänka framledningstemperaturen ett par grader och hämta igen det på natten när elen är billig. Samt en Shelly Uni som extern tariffstyrning. Detta för att dagtid när elen är dyr inte tillåta max effekt och accepterar därmed lite kallare vatten i systemet. Krisar det kan jag i mobilen bara ge en "impuls" och slå på ökad effekt i 1 timme.