Hej, är ny i forumet så jag hoppas att jag lägger upp detta på rätt sätt.
Har en IVT Greenline HE C11 RF samt en Kombiberedare IVT LE 200 FC. Huset är ett sutteränghus från -70 med 3 halvplan. Huset konverterades från direktverkande el till denna anläggning och rördragning till nya radiatorer skedde som jag förstår det på sätt som det var praktiskt möjligt.
Jag har grottat ner mig ordentligt i detta forum och hittat mycket matnyttigt och har med tanke på rådande elpriser tänkt mig att jag ska försöka mig på att finjustera anläggningen så mycket som möjligt.
Har om jag förstått det rätt insett att termostater helst ska vara fullt öppna på alla radiatorer samt att justering skall göras på de ventiler som sitter bakom termostaten på respektive radiator och att skillnaden på temperatur på in och ut i respektive radiator skall ligga på mellan 5 och 10 grader.
Har kollat via installatörsmeny i pumpen och konstaterat att skillnad mellan värmebärare ut och värmebärare in är ca 7 grader men att vissa radiatorer är skillnad nästan 0 grader.
Nu till min fundering...
Om jag nu försöker mig på en injustering enl. t.ex Rickards guide (
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0) hur skall jag sedan kunna reglera värmen i respektive rum utan att strypa på termostater ?
Eller är det så att jag kommer kunna justera temperaturen i respektive rum genom att justera på nämnda ventiler bakom termostaten och sedan kunna ha termostaten på fullt öppen ?
Tyvärr har jag kök, vardagsrum och tvättstuga på understa halvplanet där jag vill ha varmast men sovrum på både mellersta och översta halvplanet där jag vill ha betydligt svalare. Dessutom ligger radiatorer som matar sovrum och t.ex. vardagsrum på samma rörslinga vilket väl gör att en komplettering med rumstermostater som styr pumpen inte funkar.
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut detta.
Mvh Mats