Hej!
Håller (precis som alla andra) på att fördjupa mig i mitt värmesystem under dessa sura tider med dyra uppvärmningskostnader och har kommit till den punkt där det är dags att försöka optimera luftflödet till min IVT 690. Om jag har förstått det hela rätt så ska den sammanlagda volymen av luft som tillåts flöda genom frånluftsventilerna motsvara vad frånluftsfläkten levererar, är det korrekt? Anledningen till att jag vill kontrollera detta är att huset är från 2000 och jag har endast bott här i 2 år cirka så jag har ingen aning om hur vidare någon har pillat på frånluftsdonen eller ej. Jag har tillgång till mätinstrument som ser ut som en tratt med en fläkt som hålls mot luftdonet för att mäta flödet, men vet inte vilket flöde som är korrekt för mitt hus.
Huset är 1 plans på 120m2 och det finns totalt 4st frånluftsdon. Ett frånluftsdon inne i badrummet, ett i köket, ett i tvättstugan och ett inne vid toalett intill tvättstugan. Fläkten till min IVT 690 är inställd på läge 1 (115V). Jag har kikat i manualen för pumpen för att hitta luftflödet men begriper inte riktigt hur jag tyder diagrammet för fläktläge 1 / 115v. Se bifogat diagram.
Någon kunnig som kan hjälpa mig att förklara/räkna ut vilket flöde jag bör ha på mina frånluftsdon för att pumpen ska fungera optimalt? Misstänker att man vill ha olika flöden i olika rum, gissningsvis aningen mer i badrum, men vad vet jag