0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Angående elementen där...Det anges ju en effekt i förhållande till rekommenderade kvadratmeteryta på dem, men detta är väl utifrån elementen som enda värmekälla antar jag? Vi har exempelvis en större öppen yta med kök och vardagsrum på ca 60m2, då behöver man inte införskaffa element motsvarande den angivelsen antar jag, utan bara så det blir tillräcklig stödvärme? Ska hämta ut en Homey på posten här om en stund. Tänker att det kanske finns lite möjligheter till styrning därigenom också kanske
Haha, ja, mina GradMinutrar(GM) är konstant på -499, (tittar inte ens på det värdet längre) och kompressorn skottar på så gott den kan (70-90 Hz) från november till april. Det den värmer, det värmer den. Resten får man "spetsa" med dw tre E:na; eldning, element, eller elpatron.Enda gången jag använder mig av GM, är om jag vill att elpatronen ska kicka in forcerat. Då släpper jag spärren på elpatronen, och sätter GM till -2000.På vår/sommar/höst däremot, så orkar kompressorn hålla framledningen jämfört med beräknad framledning, då jobbas GM hem, och min f750-kompressor tuffar tillslut på i 20-45 Hz, eller stannar tillsist. Ja, precis, långa strömavbrott, transienter, kompressor-ras, allvarliga felkoder som stoppar värmepumpen, cirkulationspumps-haveri, styrkortshaveri, m.m.Precis, vid -20°C ute och huset får stå ovärmt i en vecka, så gör man nog bäst i att ha glykol i värmesystemet... Varmvattenberedaren klarar sig nog lite längre, men den har ju å andra sidan ingen glykol i sig, så den spränger isen sönder. Inkommande vattenledningar, och vattenledningar fryser ju också förstås, så glykol hjälper inte ändå, när jag tänker efter. Man rekommenderas ju att stänga vattnet om man åker iväg en längre tid, och saknar e.g Nibe-uplink-bevakning på huset. Goda grannar ftw!
Hur ser dina Autolägesinställningar samt Gradminutinställningar ut?