0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gradminuterna kommer att sjunka så snart uppmätt framledning (här 19,5) går under den beräknade (här 20). Ge den situationen 1000 minuter (16 timmar) så kommer de sjunka från 100 till -400 och kompressorn startar.Vi måste alltså börja med att fundera på varför framledningen mäts så låg trots att huset är varmt. Först därefter vet man vad som är rätt åtgärd.Några idéer:Vad har du för uppvärmningssystem, golvvärme? I så fall kanske golven inte är varmare än 19,5 trots att luften är varmare. Köper man svala golv komfortmässigt så kan man i så fall ställa ner gränsen för lägsta beräknad framledning ett par grader.Har du cirkulation i systemet? (Termostater som stängt, eller inställningar som stängt av cirkulationspumpen?) Om inte blir det som mäts som framledningstemperatur snarare temperaturen i pannrummet, och den kanske inte är rättvis?Finns det någon del av huset som är oproportionerligt kall? Kan returvatten från värmesystemet i den delen göra att hela systemet blir nedkylt?
Jag tror att något buggat eller hakat upp sig. Om jag bryter strömmen i 5 min, kommer mina inställningar att tappas?
Jag tänker inte orda om vem som har fel, det är ju en ganska enkel kontroll; läs av vad pumpen presenterar som beräknad framledning och uppmätt framledning någon gång när den uppmätta är lägre än den beräknade, räkna ut skillnaden däremellan och observera sedan hur mycket gradminutvärdet ändras per minut.
Startade kompressorn på en gång du slog på strömmen?
gradminutrarna räknas inte på innetemp, gradminutrarna räknas mellan framledning och beräknad framledning, däremot så ändras beräknad framledning mer eller mindre beroende på vad du har för faktor på givaren.har du inställt innegivaren på 20 (och faktor 2.0) och du har 25 inne så kommer beräknad framledning att minska med 5x2.0 grader.
Vad har du för uppvärmningssystem, golvvärme? I så fall kanske golven inte är varmare än 19,5 trots att luften är varmare. Köper man svala golv komfortmässigt så kan man i så fall ställa ner gränsen för lägsta beräknad framledning ett par grader.
Jag har en framledning som ligger väl över beräknad framledning, trots detta flera hundra gradminuter minus,pumpen går för fullt för att köra ikapp, gradminuterna borde minska snabbt men inte! varför?