Hej,
Nu är jag måttligt irriterad över min bergvärmepump.
En Thermia Diplomat TWS 8.
Installerad år 2007, borrhål cirka 160-165 meter.
Försöker få med så mycket info som möjligt.
Huset är 3 våningar --> 1 källarvåning, mellanvåning och övre våning.
Värmepannan värmer 3 våningarna, total yta cirka 180-190 kvm som har radiatorer.
Tegelhus.
Termostater är borttagna på radiatorerna = fullt fräs och de blir varma allihopa.... 14 radiatorer TOTALT i hela huset. Vissa är större.
Källarvåningen blir varmare än de övriga två våningarna..... VARFÖR??!! Vad gör jag för att få bukt med detta fenomen??!!
Källaren blir cirka 21-22 grader och övre våningarna kommer knappt upp i 19-20 grader.... typ.
Jag har försökt strypa returventil på närmsta radiatorerna till pannan, men vågar inte göra mer.
Ska jag montera på termostater igen på 2-3 radiatorer på nedre våningen och strypa termostat till 3-4 på en 5 gradig skala?
Kurvan är 40.
Ute temp = -6 grader ungefär.
Diff mellan framledning och retur är 7-9 grader (beror på).
Brine in = 3 grader
Brine ut = 0 grader
Jag knäcker kurvan +2 grader på +5, 0 och -5.
Innegivare, som jag har rumsfaktor 4 på, hade 3 för en stund sedan så jag testar med rumsfaktor 4 istället (höjer framledning med 2 grader i displayen). Innegivaren står på ett ställe som inte får solljus på sig och inga andra värmekällor påverkar den (slutet av trappen till övre hallen översta våningen).
Cirk.pump står på steg 1 (märktes igår och ändrades till steg 1 från steg 2 (gått nästan 24 timmar), det var ingen diff på 7-9 grader diffen va på 5 grader typ).
Brine pump står på steg 2 (märktes igår och ändrades till steg 2 från steg 3 (gått nästan 24 timmar), det var ingen diff på 3 grader, diffen va på 2 grader).
Vad fan gör jag för fel???!!!! HJÄLP!!!
/ Martin