Hej!
Jag har problem med att så fort temperaturen ute går under nollan (ungefär), så får jag larm om för låg frånluftstemperatur. Detta började egentligen redan senvinter förra året.
Det verkar som jag tappar väldigt många grader från frånluftsdonen till pumpen. Jag har ca 20grader inne och då sjunker frånluften till 14-15 grader. Jag kan till viss del kompensera med att elda i braskamin vilket jag gör morgon och kväll, då kan jag få upp frånluften till över 17 grader stundtals när jag har 25-26 grader i rummet med kaminen, men så fort jag slutar sjunker det som en sten igen. Det verkar som att jag tappar 4-6 grader från rumstemperatur.
Jag fick tips om att höja temperaturen i alla rum, men det känns kontraproduktivt att brassa på för fullt med golvvärme i rum vi knappt använder bara för att få upp frånluften? Dessutom är det inte speciellt kallt i dom rummen heller, skulle tippa på 19-20 grader.
Det känns snarare som att det är dåligt isolerade rör, men det är svårt att se då man verkar ha tilläggsisolerat efter man lagt rören och lagt långa mattor med isolering över hela taket. Jag kan sållades inte riktigt inspektera hur det ser ut. Jag tycker dock dessa mattor kändes relativt tunna, men jag kan absolut noll om isolering.
Då jag inte upplevt detta förrän i slutet av förra vintern, kan det vara så att den tar "tjuvluft" någonstans ifrån, och kan det i så fall hänt spontant. Hur hittar man i så fall detta? Och hur kan jag veta om isoleringen är tillräcklig?