Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 3800i  (läst 864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad siken88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch 3800i
« skrivet: 06 december 2022, 14:05:44 »
Hej !
Lite ny på detta men försöker lära mig så gott jag kan !

Installerad en Bosch 3800i för ett år sedan. I min villa på ca 130kvm från 1992 platta med golvvärme.

Har börja följa upp pumpens beteende nu när priserna skjuter lite högre runt Sundsvalls regionen med.

Tycker rent spontant att den går in ofta med tillskottet.
Har stängt av så den bara värmer varmvatten nattetid.
Framledningstempen och returen diffar typ 1 grad ?

Är det normalt att tillskottet 3kw ligger till ca 50-70% på ett dygn vid ca 0 till -5 grader?

Tror inte installatören gjorde nån annan inställning än fabriksinställningar när den installerades

Har även en fråga om Bosch smart-grid nån som ha erfarenhet?läser inget jätte gott om den appen för att styra pumpen mot spotpriset?

Mvh
Andreas

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 3800i
« Svar #1 skrivet: 06 december 2022, 14:21:12 »
Hej! Denna modell har bara en ganska liten kompressor som ger ca 1,6 kW värme. Resten av värmen måste komma från el-patronen. Ditt hus borde behöva runt 3,5 - 4,0 kW värme nu när det är lite vinter.

För en ganska låg investering kan man komplettera huset med en luftluftvärmepump. Sparar några tusen kWh per år genom att minska användningen av el-patronen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad siken88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i
« Svar #2 skrivet: 07 december 2022, 15:24:11 »
Aha!
Ja nominell angiven värmeeffekt är 1,6kw. Vad menas med de🤔
själv kompressorns effekt mäts upp till 600w konstant och värme effekten den ska leverna blir 1,6 kW  tänker jag rätt ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 3800i
« Svar #3 skrivet: 07 december 2022, 15:46:57 »
Precis, det är bara en on/off-kompressor med fast nominell effekt. Den drar strax under 600 W el och ger ca 1,6 kW värme. Inte särskilt mycket men kan ändå ge en besparing på kanske runt 7000 kWh per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bosch 3800i
« Svar #4 skrivet: 11 december 2022, 20:45:53 »
Precis, det är bara en on/off-kompressor med fast nominell effekt. Den drar strax under 600 W el och ger ca 1,6 kW värme. Inte särskilt mycket men kan ändå ge en besparing på kanske runt 7000 kWh per år.

Ger den bara 1600 watt? 🙈
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch 3800i
« Svar #5 skrivet: 11 december 2022, 21:09:08 »
Ja precis, 1600 W är 1,6 kW värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 328
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!