0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RUM-värdet parallellförskjuter kurvan så att framledningstemp ändras lika mycket oavsett utetemp.Kurva ändrar lutningen så att framledningstemp ändras mer ju kallare det är ute.Vill du ha generellt svalare inne så ändra RUM-värdet, sen tar det ca ett dygn innan ändringen slagit genom helt och hållet.
Har ställt en liknande fråga vid ett annat tillfälle här. Då vill jag minnas att jag blev anmodad att sänka kurvan för att sänka inomhustemperaturen. RUM skulle jag inte ändra. Har alltid haft kurvan inställd på 34 och RUM 20. Denna inställning har medfört ca 20° inomhus. Nu har jag alltså sänkt kurvan till 31 och låtit RUM stå kvar på 20. Så är rekommendationen att ändra tillbaka kurvan till 34 och istället sänka RUM till tex 18? Det jag vill åstadkomma är att inomhustemperaturen håller ca 18°.
Det stämmer, RUM-värdet ska motsvara önskad innetemp ungefär.
Ja då har jag antingen fått fel rekommendation eller helt missuppfattat. Men om man vill försöka spara så mkt el som möjligt är det alltså RUM jag ska ändra, och inte hålla på med kurvor?
Då temperaturen är 18 grader inne oberoende om det är +5 eller -30 så har du rätt ställt på båda.Har det varit ungefär lika utomhustemperatur nu om dagarna?
Ska höja kurvan och istället sänka RUM. Det är ingen skillnad i energiåtgång oavsett vilken metod man nu väljer?
Vad händer om man sätter RUM-värdet på 20 men har rumstermostater på 21?