0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag skulle skaffa en Nordic värmeberedare nr2 http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/nordic_varmeberedare.htmEn liten bit ner på den sidan, 500liter med solvärmeslinga. Skaffa denna och vänta ett tag med L/V-pump som jag fattar går att koppla in i efterhand även fast man kopplar in solvärme och "vedvärme".Om jag skaffar solpaneler och kopplar in på den, samtidigt som jag kopplar ihop vedeldningen från spispannan in till den, vad skulle det göra för min driftskostnad? hur ofta skulle jag behöva elda för att hålla vattnet/elementen varmt på vintern?Vi är idag jag, sambon och en katt, vi har inget badkar, huset är på ca100-120kvm. Eller skulle detta alternativ vara ett dumt alternativ?
Nästan omöjligt att svara på, men "rätt" eldat bör det räcka med 1ggr/dag under vintern. Den största förtjänsten, kommer ändå att bli sommartid, då Du knappast kommer att behöva elda alls, under 4 till 6 mån. Jag tror inte nån vågar precisera mer exakt, då det finns så många faktorer å ta hänsyn till...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 21 april 2006, 13:11:12Nästan omöjligt att svara på, men "rätt" eldat bör det räcka med 1ggr/dag under vintern. Den största förtjänsten, kommer ändå att bli sommartid, då Du knappast kommer att behöva elda alls, under 4 till 6 mån. Jag tror inte nån vågar precisera mer exakt, då det finns så många faktorer å ta hänsyn till...mvh humlan.Jo förstår att det är rätt omöjligt så det skulle räcka med ca 1ggr/dag alltså under vintern. det låter ju isåfall inte allt för jobbigt/krävande. Kanske ska satsa på det så länge och vänta ett tag med L/V-pumpen.... Så får jag lite mer pengar över till den andra renoveringen av huset.
Låter ju konstigt att det skulle räcka med att elda en gång per dygn om man bara har en 500 liters ack?Hur många kw får man in i den?
Citat från: Hansson skrivet 21 april 2006, 15:00:15Låter ju konstigt att det skulle räcka med att elda en gång per dygn om man bara har en 500 liters ack?Hur många kw får man in i den?Nja, kWh... Om man räknar på att du kan få upp tanken i 90 grader men behöver max 50 grader så blir energiinnehållet:4,18x(90-50)x500=83,6 MJ => 23,2 kWhOm huset behöver 5 kW för att hålla värmen en kall vinterdag så räcker det max 4,5 h...
Orcus vet du hur många kw kökspannan är på?Hur stor är eldstaden?
Du har glömt allt vatten i systemet, vilket är en hel del, då det mer eller mindre, är anpassat för självcirkulation + att timmarna under själv eldningen går bort.
Citat från: humlan57 skrivet 21 april 2006, 21:22:46Du har glömt allt vatten i systemet, vilket är en hel del, då det mer eller mindre, är anpassat för självcirkulation + att timmarna under själv eldningen går bort.Jepp, det glömde jag, och dessutom värmetrögheten i huset... :-[Jag var nog inte riktigt nykter när jag räknade på detta...