0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hittade denna "optimeringsguide" https://ehus.nu/nibe-f730/ vilken säger motsatsen till optimeringsguiden man hittar här på forumet.Länkad guide "Jag får vid 20 Hz ut i princip dubbelt så mycket värme för varje kWh jag förbrukar som vid 120 Hz. Vid 20 Hz förbrukar pannan 0,27 kW och avger 1,3 kW. Vid 120 Hz förbrukar pannan 2,25 kW och avger 5,4 kW. Ur enegisynpunkt är det alltså optimalt att låta pannan arbeta på så låg frekvens som möjligt."
"Also if the airflow is the same (e.g. 180 m³/h), a lot of the heat produced at 20 Hz is already needed to heat up the cold air coming from outside."I mitt fall så kommer dock inte luftflödet vara det samma. Exempelvis för att komma ner i 50hz behöver jag sätta fläkten på 27%, luftflödet blir då ca 120. För att få 120 hz behöver jag sätta den på 67%, luftflöde ca 220.Stämmer det du skriver även då?
Hence I wrote "if the airflow is the same"Jo det förstår jag, men jag känner inte nåt annat sätt att öka frekvensen utan att och öka luftflödet. Finns det?