Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hjälp med att optimera Nibe F470
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp med att optimera Nibe F470 (läst 824 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pank
Gäst
Pank
«
skrivet:
02 december 2022, 11:32:35 »
Citera
Hej, skulle uppskatta lite enkel support i hur jag kan optimera min NibeF470 för att spara pengar osv; är inte supererfaren på värmepumpar men har försökt läsa på lite. Så nu har jag gjort detta:
- Varmvatten är inställt på Ekonomi
- Värmekurva sänkt 2 steg, från 7 till 5. Bor i Stockholmsområdet.
- Temperatur sänkt till -2 grader
Jag skulle också vilja stänga av så varmvattnet bara tillverkas under natten, har jag då gjort rätt när jag ställt in Schemaläggning på varmvatten till Alla dagar 00-05? Dvs aktiverat och satt på Ekonomi. Betyder det att den bara värmer vattnet då? Eller har jag lyckats göra fel...
? Har periodvis höjning inställd för legionellakörning.
Sen vill jag blockera patronen mellan typ 14-19 när elpriset är som högst, då har jag i Avancerat läge blockerat Tillsats mellan dom timmarna, visst borde det vara rätt?
Jag har även schemalagt höjning av temperaturen mellan 00-05, +4 för att höja under natten och förhoppningsvis få det att vara kvar sen i huset under dagen.
Nån som har lite mer kunskap om det här får jättegärna kommentera om jag verkar ha gjort rätt och om det verkar rimliga förändringar.
/Pank villaägare.....
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10204
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Hjälp med att optimera Nibe F470
«
Svar #1 skrivet:
02 december 2022, 12:49:03 »
Citera
Hej! Varmvatten på ekonomi och sänkt inomhustemperatur är bra sätt att spara energi. Se dock till att det inte blir 16° eller kallare inne för då brukar kompressorn och därmed värmeåtervinningen stoppas pga låg temperatur. Kompressorn är ganska liten och ger bara ca 2 kW så det som verkligen gör skillnad är att komplettera huset med en luftluftvärmepump som kan ge flera kW när det är kallt. Kan spara några tusen kWh per år men kostar dock ca 20-25 tkr i investering. Schemaläggningen ger väldigt lite och man måste ha särskilt el-avtal med timdebitering för att tjäna på det.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 532
Karma +0/-0
NIBE F370 -15, Klimatzon III
mysman
«
Svar #2 skrivet:
02 december 2022, 12:58:27 »
Citera
Schemat för varmvatten bör då vara satt till 'Från' under dagtid. Att bara byta till Ekonomi sänker måltempen men lämnar då övrig tid på Normal temp.
Annars verkar du rätt på det i stort sett.
Själv blockerar jag dock elpatron bara och låter VV vara på. Jag vill inte avbryta kompressorn utan låter den jobba på oavsett.
«
Senast ändrad: 02 december 2022, 13:13:54 av mysman
»
Loggat
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%,
fläktsynkdrift
55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)
Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel
Pank
Gäst
Pank
«
Svar #3 skrivet:
02 december 2022, 14:54:37 »
Citera
Tack! Ja jag har tim-prisavtal så därför tänker jag bättre försöka värma så mycket som möjligt när det är billigare och minska när det är dyrt. Men vem vet, det kanske ändå inte lönar sig om man inte kan plana ut användningen tillräckligt, men värt testa.
Just ja, tack för svar om att lägga till Från. Det var exakt det jag var ute efter, misstänkte att jag missat nåt sånt.
Nu får vi se om vi fryser ihjäl här hemma
Loggat
Pank
Gäst
Pank
«
Svar #4 skrivet:
07 december 2022, 12:05:14 »
Citera
Lite återkoppling och en fråga:
Det blev lite för kallt....., frånluftstemperaturen hamnade under 16 grader så pumpen larmade och stängde av sig. Jag har stängt av blockeringen av elpatronen men behållt dom inställningarna för värmekurva och temperatur. Så nu är jag tillbaka över 16 grader och jag tror när det är så kallt ute som det är nu så måste patronen gå in och stödja. MEN, jag tänker att man ända kan ha värmekurvan lite lägre. Men här kommer min fråga:
Dom inställningar jag har nu är värmekurva 8
Temperatur nedsatt till -1
Men sen har jag ju ställt in schema att den dagtid (0500-0000) ska ligga på -2 och nattetid (0000-0500) ska ligga på +3 för att värma lite mer när det är billigare. Men det inser jag ju kanske är motsägesefullt till de andra inställningarna. Jag ser på serviceinfo att den den visar status på temperatur som -1. Så då kommer min fråga: vilken inställning "trumfar" den andra? Om jag lägger in ett schema som jag aktiverar, borde det inte vara det som visas i Serviceinfo som värmestatus?
Loggat
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 532
Karma +0/-0
NIBE F370 -15, Klimatzon III
mysman
«
Svar #5 skrivet:
07 december 2022, 19:09:14 »
Citera
Inget som trumfar.
Inställningarna adderas, så har du -1 i förskjutning och -2 på schema blir det -3 totalt.
Dock syns det inte på inställningarna, bara på värdet för beräknad framledning.
Loggat
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%,
fläktsynkdrift
55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)
Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1027
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
lars
Eddie1234
lubbis
VictorHus13
permard@hotmail.com
rocas
BiggerDigger
Rillman
Josth
Rdx
T Ramsmark
Zappa59
tyke
Mike
krambriw
McPearson
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info