0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hetgastemp är ca 65 C över framledningen och skillnaden mellan förångartemp och avlufttemp är ca 7 C.Båda tyder på gasbrist.Kompressorn är säkert OK.
Hetgastemp brukar ligga på ca 30-35 C över framledningen.Avluft och förångartemp brukar skilja max 2-3 C om allt är normalt.
Nej, lågt luftflöde orsakar inte detta, det enda alternativet är fel på expansionsventilen, men jag skulle gissa på läcka i första hand.
Hur har förbrukningen varit tidigare år? De tidiga 750 är inte bra. Om du ska kosta på den massa pengar är det bättre du går över till bergvärme eller luft/vatten.Vad har du för dygnsförbrukning nu?
.... bättre du går över till bergvärme eller luft/vatten.
Den luft/vatten F750 pump jag har nu är från 2012. Har förstått att det skett förbättringar sedan dess.Att byta ut hela pumpen skulle dock förstås kosta väldigt mycket men jag skulle även behöva vänta upp till 6 månader för att få hem den. Sådana är leveranstiderna!
Om du kommer ner till 40 kWh så är det inget att bespara direkt på byta till något annat.Grannfirman har ett set luft/vatten S2125-12 och en S1255-6 bergvärmepump i lager, för tidigt levererade och saknar kund.