Tackar för ditt inlägg HBerggren!
Delarna var på väg att bytas då byte av BS1 den 6e dec inte såg ut att hjälpa. Men efter att jag uppdaterade till senaste mjukvaran den 14de dec så verkade pumpen fungera lite bättre. Därmed ville jag vänta med byte av delar för att följa upp ett tag.
Avfrostningar gjodes ungefär varannan timme efter sw-uppdatering och hetgasen höll sig stabilt lägre.
Systemet fortsatte att stabilisera sig och runt 19de görs avfrostningar med ca 1h mellanrum, avluft runt -10 grader, omkring 6-7 grader i skillnad mot förångningstempen. Hetgas ca 90-95 grader. Kompressor på ca 90hz.
Luftflöde dock lågt (144).
Nu såg det alltså mycket bättre ut än innan 14de då avfrostning var oregelbunden, kompessorfrekvensens kurva var som en sågtand och hetgasen låg mellan 100-110 grader.
Men efter avfrostning så nådde systemet väldigt snabbt förångningsbegränsning (vilket det fortsätter göra) och jag ville se hur mycket ett fläktbyte och förhoppningsvis bättre luftflöde kunde påverka detta. Fläkten behövdes ändå bytas då den kunde väcka en på nätterna.
Med byte av fläkt 29dec blev luftflödet bättre, ca 165 (bs1). Vid ett tillfälle nyligen när jag kollade efter avfrostning kunde kompressorn precis nå 100hz innan förångningsbegränsningen slog i och då gick ner till 97 hz.
Men värdena och pumpen beteende verkar mycket beroende av temperatur så jag har fortfarande svårt att veta hur det kommer se ut för alla scenarier.
Angående BS1 så verkar den rätt kallibrerad då de mätte upp verkligt luftflöde. Men även värde 165 vid 95% fläkthastighet känns lågt. Troligtvis dålig dimensionering av ventilationsrören och då inte mycket att göra åt.
Kanske skulle högre luftflöde öka energiåtervinningen något men kanske inte förbättra ekonomin(??).
Men är det normalt att pumpen når förångninsbegränsning kort efter avfrostning och sedan kör med detta tills nästa avfrostning?
Din teori om att problemet kan ha orsakats av en iskaka som inte ville försvinna ser ut att kunna vara en passande förklara. Kanske lyckades den gå bort av sig självt till slut (~ den 19:e)
Men det jag inte förstår i så fall är varför teknikerna inte lyckades se det under alla deras undersökningar(??)
Nu har jag lyckats få bättre koll på loggarna så jag fortsätter att observera systemet.
Bor i Blekinge.