0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur lång slang i mark, hur luftade dom slangen. Normalt så används en pump av grov kaliber som orkar trycka runt. Det ska då spolas ner i ett kärl och sugas från botten. Det kan ta flera timmar innan all luft är borta. Låt KB - pumpen gå konstant ett par dagar och lufta ofta. Eller så får dom komma tillbaka och avlufta.
Syns det att trycket i expansionskärlet minskar vid avluftning? Det ska inte var möjligt att släppa ut någon större mängd luft utan att det märks på manometern.
Om du stänger av KB-pumpen, vd händer med trycket då.
om den gått i 2 år borde du inte ha så mycket luft, om inte något hänt. funkar pumpen som den ska? ger den lika bra med värme, drar den samma mängd energi som förr?Kbin Kbut temperaturer?
Det jag finner skumt är att du har på köldbäraren 6,3C in och 0.5C ut vid 100% hastighet på köldbärarpumpen. Differensen i mitt tycke borde ligga på ett par grader vid full fart på köldbärarpumpen. Hur är det verkliga flödet? Jag tycker det verkar som om brinen har svårt att "snurra runt" i systemet. Notera att ifall man låter VP's automatik styra köldbärarpumpens hastighet, strävar den efter 3-4C i differens, och detta sker kanske vid 50% hastighet