Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1125 med ngenic varmvatten  (läst 2300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« skrivet: 23 november 2022, 06:05:10 »
Har en Nibe 1125 från 2008 som jag har kopplat ngenic Tune till. Reglerar värmen bra i förhållande till börvärde och elpris. Jag har även kopplat ett motstånd parallellt över vvb:n för att ladda vatten på natten.

Det är egentligen först nu den har varit tvungen att verkligen värma huset då det blivit ca 0 grader i Gbg. 10 plus grader hittills under hösten.

Normalt sänker ngenic utetemp under natten då lägre elpris. Pumpen skall då både värma huset extra och ladda varmvatten.

Vad jag förstår prioriterar den varmvatten och skall stoppa vid 51 grader. Går den en viss tid för att göra tappvatten för att sedan växla över till radiatorvärme. Har ej önskad varmvattentemp uppnåtts återgår den till varmvatten efter en tid. Det är ca 1 timme mellan topparna på varmvattnet i bilden.

Är detta utseende på varmvattentemperatur då den samtidigt skall förse radiatorsidan med värme.

Något jag behöver ändra eller tänka på för att få det mer effektivt i förhållande till energiförbrukning och kostnad.

Antar det finns fler där ute med liknande setup.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #1 skrivet: 24 november 2022, 04:34:33 »
Nibes pumpar är uppbyggda så att det prioriterar varmvattnet före värmen. Därför är det bra att ha inställningarna för varmvatten/värme inställt på 20/20 så växlar den om vartannat om vv tempen sjunkit lågt, istället för att den bara kör varmvatten tills det är klart. då märker man inte av växlingarna lika mycket, men tar lite längre tid att få varmvattnet uppvärmt.

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #2 skrivet: 24 november 2022, 06:49:30 »
Tack för svar!
Kan man i meny ställa hur länge den skall gå innan den växlar över. Utifrån kurvan ser er ut som om den växlar över med jämna mellanrum till varmvattentemp är uppnådd. Dock hittar jag inget i menyn som kan kopplas till hur länge av varje.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #3 skrivet: 01 december 2022, 21:50:06 »
Tack för svar!
Kan man i meny ställa hur länge den skall gå innan den växlar över. Utifrån kurvan ser er ut som om den växlar över med jämna mellanrum till varmvattentemp är uppnådd. Dock hittar jag inget i menyn som kan kopplas till hur länge av varje.
Hej! Jag har ännu ingen Ngenic men använder R20 termostaten för att manuelllt ställa om så Vp värmer mer på lågpristider. Jag vill ju helst inte värma alls på högpristid. VV-värmningen (till legionellatemp)har stört mig så jag har stängt av elpatronen. Hur hanterar Ngenic VVproduktionen? Och elpatronens användning?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #4 skrivet: 02 december 2022, 06:05:59 »
Vvproduktionen är inget ngenic Tune rår på då den prioriteras. Jag är lite orolig nu när det blir kallare att min setup får problem med att värma huset då det blir så stor volym vatten (upp till 3 personer som skall duscha em/kväll) att värma radiatorer på natten.

Jag har tillåtit elpatron men vet inte om den har gått in. Kan vara så att den kickat in under natten emellanåt då vvp:ns energibehov (ca 2.5kw) toppas med ytterligare ca 1.5kw. Möjligt att dessa toppar kan vara annat också, har tex ett par tre luftavfuktare som är inställda att gå på natten vid behov.

Har även eldat i kamin morgon och kväll nu när priset varit högt på dagarna. Funderar på någon sorts airmove från övervåning till bottenvåning för att om möjligt få upp värmen av kaminen på ett effektivare sätt. Har under en tid laborerat med bordsfläktar och visst hjälper det till intilliggande rum men inte så mkt till övervåning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #5 skrivet: 02 december 2022, 06:35:24 »
Duschar ni på kvällen allihop?
Står ni 10-15 minuter per person i duschen? om ni gör det, så tömmer ni varmvattenberedaren för varje person som duschar. 10 minuters konstant rinnande gör ca 120 liter, och beredaren är på 180 liter.
In i duschen, blöt ner sig, tvåla, schamponera in sig, spola av. Värma sig får man göra framför kamin, inte i duschen.
Vi har vv produktion ställd på ekonomi, vi klarar av att duscha 3 pers på 1 beredare. Sen går pumpen max 1 timme för att jobba igen det, och när den gör vv på slutet ligger den på 1,7kw i förbrukning. Om elpriset är 5kr just då, så kostar varmvattnet 8,5 kronor i timmen.
Du har en 1125 utan beredare, hur får du varmvatten, har du en beredare vid sidan om pumpen, eller en elberedare? Smartast är att ha den kopplad, så vp gör varmvattnet till beredaren, och sen toppar eller varmhåller elpatronerna i beredaren värmen.
« Senast ändrad: 02 december 2022, 06:37:14 av DonPablo »

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #6 skrivet: 02 december 2022, 06:59:15 »
En fru + tvÃ¥ tonÃ¥rsdöttrar som har kvällsträningar  ::)
Jag gör vad jag kan för att inte slösa och det har blivit bättre. Har inte hört siste man klaga på för kallt vatten.

Mkt riktigt, har en vvb kopplad till 1125, startar vvproduktion vid 44 och stoppar vid 51. På morgonen kl 6 slår motståndet till (då är vvtemp ca 51 grader)och pumpen tror det är 40 grader varmare. Vv tappar temp sakta på dagen för att kylas av vid dusch. Motståndet slår av kl 23 och det är då ca 30 grader vvtemp. Vvproduktion ser ut att gå 40 min åt ggn (enl graf) sedan 20 min radiatrväme. Sedan 40 min vvproduktion igen och så håller den på upp till 51 grader. Tar hela natten ser det ut som. Vvbn är på 200liter.

Antar det är ännu kortare duschar som gäller,

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #7 skrivet: 02 december 2022, 20:44:19 »
Jag har tränat frun och dottern i att snåla med vattnet. Sa åt dottern när hon kom i tonåren, jag står i tvättstugan och kollar på pannan, när det gått nog mycket varmvatten, vrider jag om,så det bara kommer kallt =)
Vi kör ekonomiläge på varmvattnet, och vi har klarat oss bra i de 12 år vi haft pumpen.
Visst är det skönt att duscha varmt och länge, men det får man göra på badhuset eller jobbet =) för en vp klarar inte göra varmvatten nog snabbt. Visst har kollat min pump, den drar ca 1.7-1.8 kw när den gör vv, går den en timme, har det då gått 1.8kw, inte så mycket egentligen, men man vill spara in på allt som är möjligt.
Som en pik till "långduscharna" kan man lägga en skål i badrummet, och skriva dusch 10kr =)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #8 skrivet: 03 december 2022, 01:35:56 »
Håller med om det som skrivs, men vill lyfta att avsvalningskurvans vinkel i diagrammet känns lite som att din växelventil börjat läcka något. Du kanske skulle känna på växelventilen, se så den går upp och ner när du trycker på axeln under ställdonet. Fjädrar tillbaka fint, inte fjädrar upp mer bara för du drar upp axeln lite till med en tång.
En läckande växelventil gör att varmvattnet laddas långsammare i och med att det förbrukas som uppvärmning lite hela tiden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #9 skrivet: 03 december 2022, 07:11:04 »
Tack, skall genast kollas. Hade problem med varmvattnet i somras då jag stängde av radiatorvärmen helt så växelventilen bara stod i nedtryckt läge hela tiden. Då gick pumpen konstant och vvbn kom aldrig upp i värme.
Motionerade ventilen och slog tillbaka så ventilen stod upp normalt och bara ner vid vvproduktion. Jag tvingade ner ventilen med tvingar vid tillfället men samma resultat. Kan växelventilen läcka även om den är tvingad ner i bottenläget?

Vvbn tappar ca 0.6 grader per timma. Det jag mest reagerar på är att den behöver så många värmningar på natten för att gå upp i temperatur. Precis som du säger att det skulle läcka till radiatorsidan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #10 skrivet: 03 december 2022, 19:50:33 »
Är det en manterberedare så är de tröga och kräver många omtag. Jag gillar inte den typen av beredare. Det blir lite som att värma choklad i vattenbad i en kastrull. Vattnet under blir varmare än det innanför hänger med. Termisk fördröjning.

Byt insatsen, fundera inte. Beställ bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #11 skrivet: 03 december 2022, 21:43:59 »
Det stämmer att det är en mantlad beredare. Vad menar du med byta insatsen? Vad är det jag skall beställa?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #12 skrivet: 04 december 2022, 00:10:57 »
En sådan:

https://cdon.se/bygg-verktyg/nibe-vaxelventilinsats-for-vaxelventil-honeywell-p69712285?gclid=CjwKCAiAhKycBhAQEiwAgf19emMBMyM5Ck1nRrECgSIB4J8WJsEMthM8uXV60xrSjOGN-ZfQry2lSxoClRsQAvD_BwE

Om medföljande verktyg krånglar, testa tändstiftsnyckel för 21 mm, de med utsidan 6-kantig. Vissa passa otroligt bra.
Byter du insats så blir allt som slits på vattensidan nytt. Kolv, cylinder och tätningar i ett.
« Senast ändrad: 04 december 2022, 00:13:01 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Burton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #13 skrivet: 04 december 2022, 06:20:33 »
Tack, är detta något man som lekman kan göra själv. Läcker det inte allt radiatorvatten ut? Har ventiler till vvbn jag kan stänga men inte till radiatorsidan. Kanske man skall ha någon hit för att göra det?!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1125 med ngenic varmvatten
« Svar #14 skrivet: 04 december 2022, 08:05:15 »
Du behöver bara sänka trycket, sen byt snabbt. Luften har svårt att komma in i systemet så läckaget blir ett väldigt långsamt förlopp.
Lekman kan göra det tycker jag, inget märkvärdigt ingrepp.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!