Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Enfasig inkoppling av luft/vatten?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Enfasig inkoppling av luft/vatten? (läst 765 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thomas_Blekinge
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Thomas_Blekinge
«
skrivet:
17 november 2022, 09:55:01 »
Citera
En kompis har beställt en Wolf CHA Monoblock luft/vattenpump. Vid leveransen upptäckte installatören att det finns bara enfasig el i huset (vanligt i Tyskland). Nu vill dom dra fram trefas vilket medför stora extrakostnader. När jag studerar datablad och installationsbeskrivningar tror jag att hela pumpen hänger på en fas, men bara tillsatsvärmen ansluts till tre fas. Tillsatsvärmen är på 9 kW. Skulle det vara möjligt att ansluta tillsatsvärme enfasigt? Då blir ju tillsatsvärmen bara 5 kW eller så men det är i norra Tyskland så det kanske inte behövs full kräm.
Är det tekniskt möjligt?
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
SV: Enfasig inkoppling av luft/vatten?
«
Svar #1 skrivet:
17 november 2022, 12:51:34 »
Citera
Kan tänka mig att tillskottet är stjärnkopplat, då kan man åtminstone i teorin köra alla delar på samma fas och fortfarande få samma effekt.
Så är det iaf på mina pumpar.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #2 skrivet:
17 november 2022, 13:00:44 »
Citera
Man måste dimensionera om och dra om nollan i värmepumpen om man kör allt på en och samma fas.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #3 skrivet:
17 november 2022, 13:25:38 »
Citera
Som tidigare nämnts, har det stor betydelse om värmeelementen är i Y eller D koppling. Kan vi se ett elschema går det snabbt att kolla detta.
Vid Y är det enskilda elementet lindat för att kopplas till 230V och vid D-koppling är det enskilda elementet lindat för koppling till 400V, vilket medför låg effekt vid 230V anslutning.
Sedan måste man inse att 1-fas är = 230V. Om du teoretiskt vill få ut exempelvis 5kW genom omkoppling, kommer säkring på 22 Amp behövas enbart för eluppvärmning. Till det kommer kompressor och huset i övrigt.
Man kan nog även anta att elektriker i Tyskland vill följa normer och föreskrifter. Om det inte klart finns anvisningar från tillverkaren hur värmepumpen skall kopplas vid enfasanslutning, förbrukas garantin och det så kallade CE-märkningen och dess ansvar för hela värmepumpen överförs då till den person som utför förändringen.
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #4 skrivet:
17 november 2022, 15:04:43 »
Citera
Jag tittade på nätet och hittade utmärkta instruktioner för en Wolf Monobloc modell CHA07/10. Antar det är denna typ som din vän har.
Konstaterade att utedelen, kompressorn drivs av en inverter, som skall matas med 3x400V, även kompressorn är 3-fas.
Värmeelementen verkar vara den typen som är Y-kopplade, d.v.s. samtliga jobbar mot nollan.
Så om jag hittat rätt schema är det 3x400V som gäller.
Bifogar vad jag hittat;
https://www.farko.com/files/montageanleitung.pdf
Slutsats med utgångspunkt från dokumentationen, går ej att ändra till 1-fas.
«
Senast ändrad: 17 november 2022, 15:58:10 av Valiant
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1160
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
ch85st
MMET
classeboy
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
25fOCUS
sigge01
tipo874
RobertG
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info