Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...  (läst 1186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blir fan inte klok på min frånluftsvärmepump.
Känns som det bara varit problem sedan jag köpte huset.
Bytte kompressor i somras efter den rasat.
Golvvärme 131kvm enplanshus.


Har några frågor jag inte blir klok på.

1. Ska inte framledningstemperatur komma högre än 27 grader, i höstläge, när det är 10 grader varmt ute? Börvärde 30 grader och Vv-givare samtidigt på 36 grader.
Kompressorn går konstant dygnet runt.

2. Schunten stÃ¥r pÃ¥ auto ( med  ovan nämnda inställning) och ställer sig pÃ¥ 10, är detta korrekt eller har den flippat?

3. Har ett relä som drar var 10e sekund ungefär.
Det drar i ca 2 sekunder, innan det går tillbaka.
(se röd pil på bild) och så håller det på om och om, dygnet runt.
Ska det göra det?

Tekniker var här och bytte ett reläkort för ett år sedan ( gul ruta på bild) vet inte varför utan han sa bara att det behöver bytas.
Kostade typ 1200kr och 1000kr för jobbet.


Hoppas nÃ¥gon kan ge mig svar  dontknow

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #1 skrivet: 15 november 2022, 18:25:36 »
Har du fjärrvärme-tillsats? Ser så ut med det extra lilla relä-kortet. Då kör den växelvis mellan fjärrvärmen och värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #2 skrivet: 15 november 2022, 20:25:45 »
Har du fjärrvärme-tillsats? Ser så ut med det extra lilla relä-kortet. Då kör den växelvis mellan fjärrvärmen och värmepumpen.

Ja, stämmer. Har fjärrvärmetillsats.

Har du koll på varför reläet, som röd pil pekar på, drar och släpper om vartannat hela tiden och ska det göra det


Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #3 skrivet: 15 november 2022, 22:29:35 »
Pilen pekar mot ett relä till shuntmotorn, den har nått ändläget men får öppna signal hela tiden.
Ingen konstigt om ärvärdet är under börvärdet.

Men 27 C i framledning vid +10 C ute borde räcka för golvvärme?
Har du trimmat in kurvan ordentligt (med termostaterna öppna)?
Hur gammalt är huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #4 skrivet: 16 november 2022, 06:12:43 »
Pilen pekar mot ett relä till shuntmotorn, den har nått ändläget men får öppna signal hela tiden.
Ingen konstigt om ärvärdet är under börvärdet.

Men 27 C i framledning vid +10 C ute borde räcka för golvvärme?
Har du trimmat in kurvan ordentligt (med termostaterna öppna)?
Hur gammalt är huset?


Ok.

Nja, trimmat in?
Hur menar du då, eller vad ska jag göra?
Kurvlutning 4 har jag inställt på idag, alla termostater på max läge.
Något mer jag ska kolla eller göra?

När jag kör på sommarläge går shunten och ställer sig på 0. I höstläget går dennoch ställer sig på 10.


Ja, det räcker med 27 grader i framledningstemperatur, men när jag provar att höja till 30 i börvärde så klarar den inte komma upp i det, utan stannar på runt 27,5 i ärvärde.
Men den kanske inte klarar mer trots 10 grader varmt ute?

En fråga till : ska inte kompressorn sluta gå när den kommit upp till börvärdet, eller kör den vidare för att försöka höja temperaturen på varmvattnet (som ligger runt 37 grader då)?

Mvh



« Senast ändrad: 16 november 2022, 06:16:34 av Kristofer99 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #5 skrivet: 16 november 2022, 08:52:40 »
Det beror helt på vad det är för hus, när det är byggt och hur det är isolerat. I genomsnitt brukar denna typ av traditionell frånluftsvärmepump klara huset ner till ca 6 °C om man snålar med varmvattnet.

Kompressorn stannar inte utan jobbar då vidare med varmvattnet upp till det är ca 54 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #6 skrivet: 16 november 2022, 09:46:15 »
Det beror helt på vad det är för hus, när det är byggt och hur det är isolerat. I genomsnitt brukar denna typ av traditionell frånluftsvärmepump klara huset ner till ca 6 °C om man snålar med varmvattnet.

Kompressorn stannar inte utan jobbar då vidare med varmvattnet upp till det är ca 54 °C.

Ok.
Huset är byggt 2009.
Enplanshus på 131 kvm med golvvärme i alla rum.

DÃ¥ kanske kan jag kanske slappna av.
Kompressor går hela tiden, varmvatten på 38 grader och framledningstemperaturen på ca 27 grader.

Kanske inte kan begära mer, utan ska jag högre temp på varmvattnet och framledningstemperatur är det elpatron som gäller?
Även vid +10 grader...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #7 skrivet: 16 november 2022, 09:56:34 »
När det är byggt 2009 borde det klara lite bättre än 10 °C tycker jag men det är också så att 131 kvm 1-planshus drar lite mer energi per kvm än ett 1½- eller 2-plans hus på 131 kvm. Du kan ju låta termografera huset nu på vintern av någon expert för att se om klimatskalet ser ok ut eller det saknas tätningslister eller isolering på vissa ställen eller liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #8 skrivet: 16 november 2022, 09:57:52 »
Den här typen av frånluftsvärmepumpar ger tyvärr inte mer om bara kompressor ska tillåtas, då krävs det en modernare och kraftfullare variant. Det går inte att begära för mycket av den
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #9 skrivet: 16 november 2022, 11:18:14 »
När det är byggt 2009 borde det klara lite bättre än 10 °C tycker jag men det är också så att 131 kvm 1-planshus drar lite mer energi per kvm än ett 1½- eller 2-plans hus på 131 kvm. Du kan ju låta termografera huset nu på vintern av någon expert för att se om klimatskalet ser ok ut eller det saknas tätningslister eller isolering på vissa ställen eller liknande.

Ok, ska kika pÃ¥ det 👍🏻👍🏻

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #10 skrivet: 16 november 2022, 11:19:25 »
Den här typen av frånluftsvärmepumpar ger tyvärr inte mer om bara kompressor ska tillåtas, då krävs det en modernare och kraftfullare variant. Det går inte att begära för mycket av den

Ok, nä, det är nog så. Kan nog inte ha för höga förväntningar...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #11 skrivet: 16 november 2022, 11:39:13 »
Tycker den borde klara lite bättre ändå, det är ju inget stort hus även om det är 1-plan. Tror inte kompressorn med tillbehör går som det ska. Vad har du för avluftstemperatur och förångningstemperatur?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #12 skrivet: 16 november 2022, 14:39:22 »
Huset borde dra max 40 W/m2 vid DUT, det är dryt 5 kW.
Kompressorn ger ca 2 kW så jag tycker nog den borde klara lite lägre temp än 10 C ute utan tillskott.
Jag är rädd att nått inte är riktigt OK.
Du kan ju kolla avluft och förångartemp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #13 skrivet: 16 november 2022, 20:40:18 »
Avluftstemperatur = 2,7 grader
Förångningstemp = 7, 2 grader.

Ett tag ikväll hade jag faktiskt 52 grader på vv-givare och 29 grader på framledningstemperatur.
Kompressorn gick hela tiden.
Hade ca 6 grader utetemp då.

Det känns ju helt normalt.
Det enda som jag inte hörde var att reläet, som styr shunten,(röd pil på bild) inte klickade fram och tillbaka hela tiden som det brukar göra.

Det reläet klickar konstant med sekunders mellanrum, oavsett om jag har sommar/höst/vinterläge.

Testade att trigga relä 5 manuellt i 2 sekunder, då tändes tillsatssymbolen "6kW tillsatseffekt inkopplad" i displayen.
« Senast ändrad: 16 november 2022, 21:25:36 av Kristofer99 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om min Nibe 360P. Kastar snart ut skiten...
« Svar #14 skrivet: 16 november 2022, 23:20:08 »
Mysko, RE4 och RE5 ska styra shunten.
RE8, 9 och 10 är till eltillskottet.
Att avluft ligger lägre än förångartemp är också mysko, det brukar vara tvärtom, gissar att nån givare är trasig?
Det kan i så fall även förklara om den går knackigt, den kanske avfrostar i onödan om nån tempgivare inte är som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!