Jag funderar på om de trots allt inte fungerar på samma sätt oavsett årsmodell? Har för mig det ser ut som en synvilla i Nibes gamla diagram att den bara drar i "varmvädret" fram tills man jämför lite data, då ser det mer parallellt ut även på de gamla.
Tänkte jag skulle testa lite mer. Som i varmväders kurva, som egentligen baserade sig på lutning 8, gav förskjutning -3 en 6 graders sänkning genom hela utetemperaturregistret.
Använde mig nu för experiment av min egna kurva som är ungefär kurvlutning 10 -2.
Redovisar framledningstemperatur för förskjutning 0, -5 och -10. Notera att diagrammet kan ej visa värden högre än 60C. (Testet utfört på en F1255 i parameter 1.9.1 med egen kurva)
utentemp 0 -5 -10 <-- Kurvlutning
+10 33 22 18
+/-0 43 33 23
-10 52 43 33
-20 60 52 42
-30 60 60 52
Slutsats: Med min kurvlutning verkar -5 ge 5 graders minskning genom hela temperaturregistret och med kurvlutning 10 graders minskning.
Exemplet visar att lutningen verkar ge samma förändring i hela registret. Ibland avviker siffrorna något, men då skall man vara medveten om att inga decimaler visas. Slutsats, det dras nog inte så mycket i varmvädersändan. Håller med