0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad menar du med att cirkulationspumpen är trasig?Hur varmt har du inne på en normal inomhustermometer?Om kompressorn inte orkar värma varmvattnet känns det som att shunten är lite öppen mot värmesystemet. Med avstängd CP ska även shunten stänga.
Man märker om kompressorn gör sitt bl.a. genom att titta på förångnings- och avluftstemperaturerna i kombination med hur ventilationen är inställd på för husstorlek.
Frånluft 17,4 grader. Är det vad du vill ha?? Dunväst modell tjock och lammullstofflor på!?Ser ut som att kompressorn fungerar i alla fall. Däremot tror jag experterna brukar säga att luftflödet bör vara så högt så att den inte går ner under nollan på den här typen av pumpar. Men med 17 gradig frånluft vert jag inte om det skulle hjälpa att öka flödetDet är inte så tokigt att dina frånluftskanaler passerar någon kallvind??
Korrekt, kanalerna går i kallvind
Om det är frånluftskanalerna så misstänker jag att det är där du har ganska stora förluster, därav bara 17,4 graderVad har du för normal rumstemperatur i rum som man normalt vistas i (inte ditt iskalla sovrum ) ?
Har samma pump och du har för kallt i rummen för att pumpen skall vara optimalt effektiv.Avluften skall ligga på 1-2 plusgrader så du slipper massa avfrostningar så pumpen står stilla.Då får man öka fläktläget när kompressorn går tills det sker.
Behöver jag öka värmen inomhus eller bara fläkthastighet? Har testat att öka fläkthastighet temporärt i 2h till 70% och då blir ljudet på frånluften störande, märkte ingen skillnad i avluft.Hur många avfrostningar har du per dygn, temperatur inom o utomhus?