0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I NIBE VPDIM får jag det att energiförbrukningen brutto i garaget ökar från ca 2500 kWh/år vid 10 °C inne till ca 8500 kWh/år vid 20 °C i garaget teoretiskt. Årsmedeltemperaturen i Stockholm antas till 6,6 °C så det blir en stor skillnad på 10 och 20 grader räknat i antalet gradtimmar.
2500 kwh låter ganska rimligt i min värld. Kanske snarast högt. Vi har ett 55 kvm garage som är ganska högt med loft/övervåning. Värmer med en billig Qlima LLVP Sc-ja2518 till ca 10 grader (blir lite varmare på ÖV). Iofs bättre isolerat med 100 mm under plattan, 120 mm i väggarna och 220 i snedtak. Bor nära Uppsala. Inte lyckats mäta en hel vintersäsong men landat på 5-600 kwh på pumpen för nyår tom april (då vi stängt av värmen) två år. Kanske absolut max 800 kwh för hela säsongen. Värmer då också upp till 17-18 några dagar när det ska jobbas lite längre i garaget. Det är snålare än jag trodde. Qliman är ju inte den tjusigaste pumpen. Med faktisk scop på 2-3 så blir ju värmebehovet mellan 1600 och 2400 kwh. Tror kanske trots allt att den klarar närmare 3 en stor del av säsongen med tanke på den låga förbrukningen. Tänkte själv att kalkylen skulle gå ihop med en billig pump men mer oklart med en dyrare. En oisolerad platta ökar förstås behovet men så länge du inte värmer mer än till typ 8 grader borde det inte vara så illa. Marken under blir ju aldrig så kall som ute och borde hela tiden hålla plusgrader. Behovet ökar nog snabbt dock om du vill värma mer,som andra varit inne på.