0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ÖrjanInstalerade en Appliance i mitt garage (normalisolerat 70 kvadrat) i höstas.Kör på lägsta temp 17 grader och har med en Clas Olsson-mätare kollat energiförbrukningen.Nu efter ca 3500 timmar ligger snittförbrukningen på 0,55 kw under denna vinter.Värmde tidigare med en byggfläkt och kan se på elräkningen att detta var en bra investering.Bor 2 mil norr om Göteborg så någon vargavinter har det inte varit.
Alla 1000W omvandlas till värme oberoende av typ. Men jag använder radiatorer med fläkt som blåser snett ut från väggen. Det blir ingen "hot spot" där radiatorn sitter. Det minskar ju värmeläckaget genom väggen just där. Hur många procent det kan vara har jag ingen uppfattning om.
Hej Örjan.Läste av min Clas Olsson-mätare i går och har förbrukat 1934 kwh under 3537 timmar.Snittförbrukningen är alltså 0,55kw.Värmepumpen drar alltid lite ström även om den för tillfället är i off-läge , vid över 5 plusgrader ca 15 w under 5 plus då värmekablarna aktiveras ca 80 w.I drift drar den 700-1200w beroende på utetemp. Så elmätaren borde inte "stanna" men om den gör det så blir ju den verkliga snittförbrukningen lägre än den avlästa.