Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ytligt förlagd kollektorslang (med risk för avkylning av brine och sämre SCOP)  (läst 3218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

När uteplatsen lades om för ett par år sedan så kom vi ner till bergvärmens kollektorslangar. De är isolerade med något Tubolit-liknade. Tyvärr visste jag då inte om att Tubolit tydligen ska skyddas mot komprimering. Så förutom att slangarna (5m under uteplatsen) ligger bara ca 20cm under mark (stenmjöl runt slangarna, lite makadam och sen stenmjöl + 5cm betongplattor) så vibrerades det med tung "padda".

För att ha möjlighet att koppla in nytt borrhål innanför husliv, så lade jag 2st 6m 110mm markavloppsrör parallellt med dessa, bara 5-10cm djupare.

Nu när jag ska låta borra nytt bervärmehål (pga låg köldbärartemp pga för stor VP), så har jag alternativet att koppla ihop gamla och nya innaför husliv, eller att koppla in en samlingsbrunn där mina avloppsrör tar slut utanför uteplatsen (anledningen är att slippa avkylning på vintern).

Entreprenören använder en färdigisolerad slang (64mm yttermått) som väl får plats i avloppsrören.

Jag vill inte se ett fult brunnslock i min gräsmatta, så jag vill i så fall låta den ligga under mark.

Vad säger ni?

* Sluta nojja om risk för avkylning av köldbärarvätskan på de 6m utanför huslivet som befinlig slang går ytligt och ev med komprimerad isolering? (och koppla ihop slangarna innanför husliv)

* Ha samlingsbrunn under mark? (antar att den kostar en slant)

Som info om tjäldjup hittade jag detta: https://tjaldjup.trafikverket.se/#/  (Kolla på "säsongsgraf för Bälinge i Uppsala)
Jag bor dock i Stockholmsområdet.

Mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Så här ser bilden från trafikverket ut.
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
Man vill gärna ha möjligheten att kunna justera hur flödet fördelas mellan slingorna som jag antar blir parallellkopplade. Det blir betydligt svårare om man lägger samlingspunkten utanför huset och lägger gräsmatta ovanför. Nu vet jag inte om man behöver justera flödena när man väl en gång har trimmat in rätt fördelning. Skulle det komma in luft i köldbärarsystemet kan man behöva stänga en slinga för att kunna få sådant flöde att luften följder med köldbäraren.

Jag tror inte finns anledning till oro. I Stockholmsområdet kommer det normal vintrar inte att bli så stor skillnad mellan köldbärarens temperatur och utetemperaturen att det blir något större värmeflöde. Blir det riktigt ordentligt kallt tror jag att värmeförlusten inte skulle bli mer än 100-200 W om det inte fanns någon isolering alls.

Har det synts någon skillnad på uteplatsen vad gäller nattfrost eller hur snön smälter på den sträcka där slangarna går?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Tack för svaret!
Jo, precis. Slingorna blir parallellkopplade.

Visst blir det bökigare att justera om man måste gräva sig ner till brunnen. Onekligen blir det så.

Men själva poängen med att skaffa en till borra är ju att maximera brine-tempen. Sen är det klart att den nya slingan inte påverkas av hur jag gör med den gamla. Och som du säger är vintrarna rätt milda i Stockholmstrakten.

Jag har inte sett tecken på att det tinar på marken över där slangarna går.

Vad jag är inne på är att man i så fall skulle kunna göra, om jag skippar samlingsbrunn, är att sätta på temp-sensorer på slangarna ute vid hålet och sen jämföra med temperaturerna när vätskan kommer in.  Det gäller förstås att det är kalibrerade givare då.

Om det skulle vara markant nedkylning, så går det förstås att gräva upp senare och installera en samlingsbrunn då.
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet du får med 2 paralella är att det kan bli olika fart i dom, det måste balanseras med någon form av reglering och flödesmätare.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Jo. Det måste regleras. Speciellt som att den nya borran blir 50% djupare. Så den gamla grunda måste strypas.
Flödesmätare säger du?  Installatören pratade om någon variant, men han sa att det brukar snabbt bli problem med dem om ett sandkorn fastnar. Jag hade tänkt logga temperaturerna från respektive hål och justera lite utefter det.
Men å andra sidan kommer sannolikt det nya hålet vara varmare rätt lång tid och jag vill kanske inte ta all vätska från nya hålet, även om det är frestande att få så varm brine som möjligt. Men om inkommande köldbärartemp blir mitt medelvärdet av båda hålens temp, så borde jag väl ligga rätt bra till gissar jag (om jag nu inte vill snedjustera fördelningen mot det djupare hålet pga det är just djupare).
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet med justering för din del är att vid längre drift så kan flödet variera en hel del. Och det kan inte göras annat än under vintertid med stor belastning. Blir svårt om fördelning ska vara utanför huset. Jag har 3 hål och fördelning inne med mätare/strypare

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hmm. Intressant! Ja, man är så klart inte sugen på att gräva i gräsmattan på vintern.
Vad är det för mätare/strypare du har? och har de fungerat problemfritt för dig?
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med olika längd på slingorna är det väl svårt att strypa efter flöde?
Det kräver i så fall att man kan beräkna hur flödet påverkar energiuttaget ur två olika djupa borrhål, där dessutom det ena redan belastats och kylt ned berget i flera år.
Borde vara enklare och bättre att bara titta på temperatur kan jag tycka.
Hade borrhålen varit lika djupa, då är flödet kanske ett bättre mått.
Jag skulle koppla ihop inne så det var lätt att justera i efterhand, med tanke på att gamla borrhålet borde återhämta sig med tiden så kan du troligen behöva öka flödet från det framöver.
Om jag får gissa kommer du behöva justera det där någon eller några gånger/säsong de första åren i alla fall.
« Senast ändrad: 26 oktober 2022, 09:12:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Det låter rimligt att temperatur är bäst att mäta på.
För att veta om det blir någon temperatursänkning att tala om från borra till VP, så är jag inne på att sätta temp-sensor ute på borrhålet och logga med min 1010.

Tror du @Rickard att det kommer funka bra att ha ett 6m avstick från 1wire-slingan ut "utomhus" i mark?
och är det någon speciell sensor som är lämplig för utemiljö i kyla och stor risk för kondens?

Och har du @Rickard någon uppfattning om jag har risk för temp-sänkning under vintrarna på min befintliga dåligt isolerade slinga?
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4

Jag har inte sett tecken på att det tinar på marken över där slangarna går.


Om inte kan se på uteplatsen att snö/is ligger kvar längre på våren eller att det inte blir frost på hösten där köldbärarslangarna går tycker jag det inte är något att bekymra sig över.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De där svarta Dallas 1-wire PRO-givarna är bäst tätade: https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/96-dallas-1-wire-pro-kapslad-givare-6-mm-5-meter-02003.html
Livslängden kanske inte är oändlig, men jag har väldigt få reklamationer, och de få som varit har som regel varit när man mätt i saltvatten.
Man brukar ju räkna med att jordvärmeslingan kan ta upp som mest ca 10 W/meter kollektor, skulle tro att det blir nåt liknande som du kan förlora om marken är kallare än brine, tror inte det är något att bekymra sig om, de dagar eller veckorna/år marken kommer vara kallare är nog lätträknade i Stockholmstrakten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Tack för svar @25fOCUS @Roland och @Rikard!

Jag skippar samlingsbrunnen.

Mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Richard-med-H

  • Gäst
Richard-med-H
SV: Ytligt förlagd kollektorslang (med risk för avkylning av brine och sämre SCOP)
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2023, 13:17:02 »
Hej,
Ursäkta att jag väcker gammal tråd, men mitt problem nämns.

Jag har flyttat in i ett hus där det byggts altan över kollektorslangen. Detta visar sig i att det fryser tidigare på hösten och tinnar (upp till 2-3dm!) snö vintertid. Kikar man in under altanen verkar det ha lagts vanliga trädgårdsplattor på marken och misstänker att dessa leder bort värme. Får vintertid ofta minusgrader på brine.

Är det värt mödan och besväret att plocka bort altanen, ta bort berörda plattor +- lägga isolering över kollektorn?

Mvh
Richard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hmm, att det fryser på altanen innan det fryser på gräset (om det är det du menar) beror på att trallen kan kylas från alla håll, marken/gräset kyls ovanifrån och värms från marken.
Samma sak på våren, men omvänt, när det blir varmt i luften tinar snön på altan både uppifrån, och från den varma luften som cirkulerar in under altanen.
På marken kyls snön av kälen i marken, och tinar uppifrån.
Därav kan det frysa tidigare och smälta snabbare på en upphöjd altan.

Självklart kyler plattorna lite mer på hösten, än om det varit gräs och matjord under altanen, men det borde vara helt försumbart.
Huruvida man bör isolera eller ej beror mest på hur djupt slangarna ligger, och om frysning kan osaka att grunden eller underalget för altanen kan lyfta p.g.a. tjälen.
Värmeekonomiskt saknar det nog mer eller mindre betydelse i ditt fall, om jag får gissa, kommer nog att ta väldigt många år innan en isoleringsinstas lönat sig.

Ligger kollektor på ett bra djup (typ 60 cm eller djupare) under altanen så värms den nog mer av marken som du har det nu, än om du isolerar.
Med isolering är det inte säkert att det tinar upp ens innan sommaren är slut (på undersidan av isoleringen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!