Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 13186 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #75 skrivet: 21 november 2022, 19:48:54 »
Jo, du kanske hamnar därikring, mycket mer kan det ju inte bli i alla fall.
Däremot har jag hört att en dåligt injusterad pelletsbrännare i en gammal panna kan ha rätt dålig verkningsgrad...
Det där med att elda pellets är inte heller så enkelt som man kan tro.
Ett ett och ett halvplanshus brukar ju annars vara mycket energisnålare än ett enplanshus om boytan är densamma, mycket av värmen uppe kommer ju nedifrån.
Är ytan i markplan 82 m2 eller är det totalt boyta inkl ovanvåningen?

Tror man brukar räkna med ca 30-50% av energibehovet uppe jämfört med i markplan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #76 skrivet: 21 november 2022, 20:57:32 »
Jo, du kanske hamnar därikring, mycket mer kan det ju inte bli i alla fall.
Däremot har jag hört att en dåligt injusterad pelletsbrännare i en gammal panna kan ha rätt dålig verkningsgrad...
Det där med att elda pellets är inte heller så enkelt som man kan tro.
Ett ett och ett halvplanshus brukar ju annars vara mycket energisnålare än ett enplanshus om boytan är densamma, mycket av värmen uppe kommer ju nedifrån.
Är ytan i markplan 82 m2 eller är det totalt boyta inkl ovanvåningen?

Tror man brukar räkna med ca 30-50% av energibehovet uppe jämfört med i markplan.

Mjo, kanske inte är så bra verkningsgrad på pannan, vet inte.
Dock är det så att jag fick ärva pelletsbrännaren av min far, som körde pellets i den som uppvärmning innan han böt till fjärrvärme. Han hade typ en exakt likadan Euronom-panna som jag har av typ samma ålder, därav att den passade rätt in i den pannan som fanns i mitt hus. Han hade gjort samma sak och ersatt oljebrännaren. Han har sagt att för hans hus så gick det åt typ en säck per dag när det närmade sig nollan, tror inte han har så bra koll på exakt hur mycket pellets det drog så tar det med en nya salt, men då var de fler i hushållet och tog ut varmvatten av pelletseldningen också.. Han har ett större hus, typ 130 kvadrat eller något, bor 3 mil ifrån mig, och är också byggt på 30 eller 40-talet, är 2-plans med separat vind medans mitt hus är en 1.5 plans med snedtak i rummen på övervåningen.. Finns ju många faktorer som påverkar men han körde alltså samma pelletsbrännare i en princip likadan kombipanna. Farsans hus har rätt tunna väggar också, typ som de i mitt hus, bara att han har fejktegel-fasad, och han har väldigt många fler fönster som de alla också är gamla 2-glasfönster. Lite knepigt..

Men i alla fall, när jag körde pellets förra året. Så hade jag en manuell termostat och manuell shunt inställd på högsta läget så all värme i pannan gick ut till radiatorerna.

Jag har antecknat följande från förra året:
"Vid -3 grader ute och termostaten på 40 grader (ut i radiatorerna) gick det åt 2 säckar på 24h"
"Vid -15 grader ute och termostaten på 50 grader (ut i radiatorerna) gick det åt 3 säckar på 24h"

Men ja, 82 m2 är total boyta inklusive ovanvåningen. Och siffran är från värdering av huset innan jag köpte den, då står det att huset är på 82 m2. Har nästan svårt att få ihop den ytan när jag mäter och räknar själv men stämmer väl kanske. Så mitt hus är inte alls stort, men ändå verkar behöva väldigt mycket energi för att värmas upp. :o Har bifogat en inte så fin ritning på hur planlösningen ser ut i huset ::)  Har dörrarna till rummen på övervåningen alltid öppna.
Och ja, värmen stiger ju alltid, och det är bra för pga det tycker jag att jag klarar mig utan någon stödvärme på övervåningen när jag kör LLVP då jag har dörrarna öppna där och värmen stiger. På grund av vart Gree:s innedel är placerad så blir det faktiskt varmare i sovrummet längst bort på övervåningen jämfört med köket på nedervåningen (just nu typ 16.3 grader i sovrummet längst bort på övervåningen och 16 grader i köket).
Är logiskt att den varma luften har svårt att nå köket.
Men om jag kör både Gree och IVT:n så blir det väldigt jämn värme överallt men verkade dra ännu mer ström när jag provade.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 21:03:26 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #77 skrivet: 22 november 2022, 07:02:43 »
Jo, det är klart, blir det varmare i köket så kommer det att gå mer energi.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #78 skrivet: 22 november 2022, 09:05:06 »
tilläggsisolering gör mest nytta i trossbotten och vindbjälklag.
Ja, jag tycker du skall kolla upp randen på utedelen för att ta reda på vad den kommer ifrån, svårt att bedöma höjden men om det är gasbrist så kan du tappat 20% effekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #79 skrivet: 22 november 2022, 09:18:22 »
Eller så är randen en egenskap som man brukar säga när nåt inte funkar som det borde, men utan att det är nåt fel.
Vissa skulle kalla det en negativ egenskap.
Troligen spelar det inte så stor roll för funktionen, men ser knepigt ut.
Kan också vara så att gasen hunnit ta upp all värme den behöver, och då blir ju inte sista bitarna av rören frostiga.
« Senast ändrad: 23 november 2022, 07:42:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #80 skrivet: 23 november 2022, 11:58:20 »
Eller så är randen en egenskap som man brukar säga när nåt inte funkar som det borde, men utan att det är nåt fel.
Vissa skulle kalla det en negativ egenskap.
Troligen spelar det inte så stor roll för funktionen, men ser knepigt ut.
Kan också vara så att gasen hunnit ta upp all värme den behöver, och då blir ju inte sista bitarna av rören frostiga.

Något är väldigt konstigt. Vet inte vad jag ska tro riktigt längre  :o

I alla fall, om jag börjar från början så sedan mitt förra inlägg så fortsatte jag köra med fläkten på "Auto"-inställningen hela tiden på Gree:n men se bifogad bild i detta inlägg hur frostbildningen på utedelen såg ut.

Sedan, igår morgon kl 08:00 så stängde jag av värmepumpen. Ville testa att köra med pellets i 12h för att se ungefär hur mycket pellets den skulle dra. Det var 0 grader ute. Sedan startade jag min pelletsbrännare (manuell tändning) och ställde in termostaten på pannan till 40 grader.
Efter ett tag så blev det 45 grader varmt vatten i radiatorerna som var igång (mätt med IR termometer) (hade dock alla radiatorer på övervåningen helt avstängda mha termostater förutom det i mitt sovrum, på nedervåningen hade jag alla fullt öppna förutom den i hallen som jag hade avstängd, då jag inbillar mig att jag skulle slösa energi att ha termostaterna öppna på radiatorerna på övervåningen om jag inte bryr mig om att få varmt där och värme stiger ändå).

I alla fall. Resultatet efter de 12h pelletskörande var att det då var endast 17,8 grader varmt i vardagsrummet, 18,3 grader varmt i rummet där Gree:n sitter, och 15 grader varmt på övervåningen. Och efter de 12h hade den förbrukat hela ca 0,8 säck med pellets! Det blir 1,6 säck per 24h vid 0 grader ute och termostaten inställd på 40C.
1,6 säck blir 5,12 kW i värme per timme!
Sedan stängde jag av pelletsbrännaren kl 20:00  på kvällen efter den gått i 12h. Tog en stund för vattnet bli kallt i radiatorerna och hade ingen annan värmekälla just då. Kändes som temperaturen gick nedåt ganska snabbt i rummen när jag inte hade någon värmekälla igång, även om det bara var under 4h.

I alla fall, ville prova att bara köra med direktelvärme under natten för att se hur stort mitt hus verkligen verkar ha genom att använda direktelvärme.

Jag ställde en 2000 watt värmefläkt i rummet där min Gree LLVP sitter, ställde den på golvet under innedelen på Gree:n riktande framåt. Sedan ställde jag en 1000 watt värmefläkt i vardagsrummet. Det var allt. Alltså totalt 3000 watt i värme. Kunde bekräfta genom att se elanvändning i Tibber att de inte drog mer än 3000 watt totalt. Det var alltså den enda värmekällan igång från och med kl. 00:00 och fram tills kl. 07:00. Under den tiden var det hela tiden 0-1 C kallt ute. Då kl. 07:00 kollade jag temperaturerna i rummen.

Då var det 16.2 grader i köket, 16.3 grader på övervåningen, 20.4 grader i vardagsrummet, 22.4 grader i rummet där min Gree innedel sitter. Detta var inte temperaturer som hela tiden gick nedåt. Har en temperaturmätare som går på Wifi i vardagsrummet och såg att temperaturen hade gått upp lite igen i slutet. Alltså verkar det som temperaturerna hölls stabilt på den nivån och då förmodligen verkade räcka till hela husets värmebehov vid 0 grader.

Sedan kl. 07:00 ändrade jag så 2000 w värmefläkten istället gick i det mindre läget på 1000 watt. Alltså från och med 07:00 till 11:30 så hade jag endast 2000 watt kontinuelig eluppvärmning i huset och ingenting annat i 4,5 h.
Kl. 11:30 var temperaturerna:

I köket var det 15,9 grader, på övervåningen 15,9 grader, i vardagsrummet 19,9 grader och i rummet där Gree innedel sitter 22,2 grader.

Så vad kan man dra för slutsatser av detta  dontknow

Att mitt hus kanske inte har så enormt värmebehov som jag tidigare trott? Verkar som det har typ 2500-3000 watt behov vid 0 grader ju typ.

Om jag räknar på att DUT där jag bor är -20, och att huset börjar få ett värmebehov vid +15, och att effektbehovet skulle vara så lite som 70 W/m2.
Det skulle betyda att värmebehovet ökar med 2 watt per m2 för varje grad kallare än +15. Vilket vid 0 grader i mitt 82 kvm hus skulle vara 2460 watt i effektbehov. Kanske ligger typ där då??

Som sagt, när jag körde pellets vid samma utetemp så drog den 5120 watt i pelletsförbrukning.. Då skulle det betyda att min pelletsbrännare och kombipanna skulle ha en verkningsgrad på så lite som 48%!?? Eller kanske lite ännu mindre för blev lite kallare i huset. Det låter ju sjukt lite :(

Och så skulle det betyda att min Gree inte alls skulle ha speciellt bra COP vid typ 0 grader. Alltså bara typ 2.5 eller nåt. Vet inte. Eller eventuellt lite gasbrist?
Det verkar ju faktiskt som den har dragit mer ström på sistone än tidigare när det varit +0 ute, med samma börtemp inställt och fläkt.

Får se hur den fortsätter sköta sig och hur mycket ström värmepumpen verkar dra och jämföra det med vad mitt hus värmebehov verkar vara om husets effektbehov skulle vara 70 W/m2 istället för typ 95 W/m2 som jag trodde förut. Får se.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #81 skrivet: 23 november 2022, 12:48:19 »
Pelletskörningen är helt ovenskaplig, dels för att du värmde upp hela radiatorerkretsen fler grader för att det ens skall börja avge någon värme, och dels för att hela pannan (kanske) också var kall.
Testperioden var alldeles för kort.
Däremot har jag tidigare också hört siffror på ca 50% verknignsgrad för pellets i en icke anpassad pelletspanna.

Det enda säkra sättet att mäta på det sätt du gör är att köra direktel som du gjorde med värmefläktarna, men även där borde du ha termostatstyrt och en längre testperiod för att veta nogorlunda säkert vad som krävs.

Kanske låna ihop två stycken fläktradiatorer med vardera 2 kW i uteffekt, med termostat, och så kör du 20 grader varmt (stabil temp innan du börjar mäta) i minst 1 dygn.
Då vet du rätt säkert vilket behov huset har vid en viss temperatur.

Det som ändrat på senare tid är att värmepumpen frostar på, och behöver frosta av, det försämrar COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #82 skrivet: 23 november 2022, 12:59:12 »
när du kör pellets bör du ha minst 75C i panntemperatur (en del säger 80)för att slippa fukt och syrautfällning i eldstaden, den rostar sönder för snabbt då.
den har väl shunt så låt den köra ut 45C istället
som rickard skriver måste du låta vattenburna systemet hålla driftstemperatur innan du kan göra relevanta mätningar.
Pellets är dyrt idag men vattenburet är överlägset!

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #83 skrivet: 23 november 2022, 16:25:30 »
Pelletskörningen är helt ovenskaplig, dels för att du värmde upp hela radiatorerkretsen fler grader för att det ens skall börja avge någon värme, och dels för att hela pannan (kanske) också var kall.
Testperioden var alldeles för kort.
Däremot har jag tidigare också hört siffror på ca 50% verknignsgrad för pellets i en icke anpassad pelletspanna.

Det enda säkra sättet att mäta på det sätt du gör är att köra direktel som du gjorde med värmefläktarna, men även där borde du ha termostatstyrt och en längre testperiod för att veta nogorlunda säkert vad som krävs.

Kanske låna ihop två stycken fläktradiatorer med vardera 2 kW i uteffekt, med termostat, och så kör du 20 grader varmt (stabil temp innan du börjar mäta) i minst 1 dygn.
Då vet du rätt säkert vilket behov huset har vid en viss temperatur.

Det som ändrat på senare tid är att värmepumpen frostar på, och behöver frosta av, det försämrar COP.

Okej, tänkte att det kanske var så, att jag inte kan mäta hur mycket pellets den drog då den startade från 0 och ja pannan var helt kall. Tack då vet jag det till nästa gång jag vill prova köra pellets. Tyvärr var jag dum nog att jag inte köpte på mig mycket när det var billigt så har ett gäng säckar i källaren som alla kostade 95 kr säcken... Så därav att jag inte vill köra den så mycket just nu.

Gällande att ha fläktradiatorer med termostater låter det som en bra idé. Kan tänka mig att det skulle ge en väldigt exakt siffra på husets värmebehov vid den specifika yttertempen.

Däremot anser jag att mitt test med värmefläktarna som jag gjorde ändå visar på något, trots att det inte var mer än i 11.5 h jag körde de. Innetempen i de olika rummen blev ungefär som den blir när jag kört med värmepumpen på sistone.

Tror denna typ av tillvägagångs sätt skulle fungera också för att få en hyfsad tydlig siffra på husets värmebehov men med lite mer "trial and error". Äger ett antal värmefläktar men ingen med termostat så man kan sätta exakt 20 grader, kanske kan jag hitta att låna. Men annars, om jag typ antar att värmebehovet av mitt hus är 70 W/m2 för DUT -20 grader och att mitt hus börjar få ett värmebehov vid +15, så skulle det bli att vid -5 så borde huset ha ett värmebehov på 3280 watt.

Om det då är -5 ute så skulle jag kunna köra direktelvärme med värmefläktar så de ger ut totalt typ 3500 watt i värme, i ett dygn. Om det då blir varmt överallt i huset, typ 20 grader, då vet jag ju att det ungefär stämmer att värmebehovet vid -5 är ca 3500 watt, eller om det blir för varmt, så är det lite mindre än 3500 watt, eller om det blir för kallt så är det lite mer än 3500 watt i behov vid -5. Men jag väntar med mitt nästa test någon dag där elpriset råkar vara lågt, då jag har timpris på elen.

Gällande COP tänkte jag fortsätta köra med värmepumpen och se hur det går. Dock med fläkten på max för det verkar som den drar mindre ström för värmen den ger då.
Sedan kan jag se vad den drar i strömförbrukning i genomsnitt varje dag och sedan ta (vad värmebehovet borde vara för huset / vad värmepumpen dragit i snitt) för att få ett ungefärligt COP om effektbehovet för mitt hus skulle vara 70W/m2.

Sedan jag startade den idag för några timmar sedan, så verkar den ha snittat 850 watt, med börvärde 20C och max fläkt. Det är fortfarande 0 grader ute.

Om mitt hus har 70W/m2 i värmebehov så är det 2460w vid 0C, så blir dens COP hittills idag ca 2,89. Skulle inte säga det är speciellt bra vid 0 grader men kanske stämmer det.

Men om jag använder formeln (luftens densitet * innedelens luftflöde i m3/s * (utblåstemp-insugstemp)) och räknar vad den ger ut i värme den vägen och tar det delat på vad den drar i ström, så får jag ut högre COP-siffror. Har testat flera gånger och då fått ett COP-värde på typ 4 då vid 0 grader.
Kanske att luftens densitet skulle vara 1,293 inte stämmer  Sc:,h Kanske är det för hög siffra hm? Någon annan som testat denna formeln och sett om resultatet de får stämmer med siffror de fått genom andra mätmetoder eller liknande?

när du kör pellets bör du ha minst 75C i panntemperatur (en del säger 80)för att slippa fukt och syrautfällning i eldstaden, den rostar sönder för snabbt då.
den har väl shunt så låt den köra ut 45C istället
som rickard skriver måste du låta vattenburna systemet hålla driftstemperatur innan du kan göra relevanta mätningar.
Pellets är dyrt idag men vattenburet är överlägset!

Tack för infon. Hade ingen aning om det, att man borde köra så varmt i pannan. Tyvärr så är shunten riktigt gammal och sliten på pannan så vågar inte röra den för då skulle den nog börja läcka vatten. Den saknar vred också? Däremot verkar den redan vara inställd så all värme går ut i elementen. Så shunten är nog fast i öppet läge. Har också en dragbegränsare monterad på rökkanalen. Om den är helt optimalt inställd vet jag ej, men den öppnar lite när pelletsbrännaren kör.
Pelletsbrännaren har en effektlägesväljare, nollan är sparlågs-läge (den stänger aldrig av sig helt) 600w, läge 1 är 4kW och sedan finns det fler lägen med mycket högre kW. När jag testade körde jag på 4kW-läget så den gick nästan konstant. Om jag hade valt ett högre läge så hade den kanske gått kortare tider men eldat mer intensivt(?)
Vet inte hurvida vilket läge man har skulle påverka pelletsförbrukningen, känns som så lågt läge som möjligt borde vara bäst så den går så långa tider som möjligt och småeldar lite hela tiden borde vara effektivast, då jag inte har någon ackumulatortank, men kan ha helt fel gällande det.

Jag fick ju pelletsbrännaren gratis och den passade rakt på utan några modifieringar. Så är väl bättre än att försöka elda i den väldigt gamla kombipannan utan ackumulatortank  ::) Men kanske ändå inte så bra trots det och kanske ändå stora förluster och låg verkningsgrad.

« Senast ändrad: 23 november 2022, 16:32:55 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #84 skrivet: 24 november 2022, 12:05:13 »
effektväljaren gör att du kan mata in olika mängd pellets per minut, så så låg effekt som du kan ha beroende på ditt aktuella värmebehov

Har du termostater på elementen så spelar shunten mindre roll, fastbränslekörning får inte sämre COP, däremot kan förlusterna från de oisolerad delarna bli högre.

En annan viktig grej är ju rökgastempen som mäts i skorstenen som en halvmeter ner skall hålla minst 80C för att slippa fukt med påföljande vittring. alltid bra att vintertid hålla tempen uppe på murstocken. detta justeras med effekten och dragbegränsare samt ev turbolatorer

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #85 skrivet: 25 november 2022, 12:52:45 »
effektväljaren gör att du kan mata in olika mängd pellets per minut, så så låg effekt som du kan ha beroende på ditt aktuella värmebehov

Har du termostater på elementen så spelar shunten mindre roll, fastbränslekörning får inte sämre COP, däremot kan förlusterna från de oisolerad delarna bli högre.

En annan viktig grej är ju rökgastempen som mäts i skorstenen som en halvmeter ner skall hålla minst 80C för att slippa fukt med påföljande vittring. alltid bra att vintertid hålla tempen uppe på murstocken. detta justeras med effekten och dragbegränsare samt ev turbolatorer

Tack för all din värdefulla input gällande pelletseldningen. Har noterat allt det du sagt för om jag vill prova köra med pannan nästa gång. Tyvärr saknar 4 av radiatorerna på nedervåningen termostat, däremot fungerar ventilen på de och den kärvar inte, så bara att köpa 4 termostater av rätt typ och sätta dit.
Vad bra att veta att jag kan använda termostaterna och ställa ner de istället för att behöva röra shunten, och på så vis kan få varmare i pannan än som kommer ut i elementen.



Igår kväll startade jag IVT:n istället för Gree:n och ville prova hur den fungerar istället. I alla fall, sedan 00:00 har den i snitt dragit 1050 watt! Och ute är det +1.5 grader. Har temperaturen på LLVP inställd på 20C och max fläkt. Och inne på nedervåningen så är det bara mellan 18-18.5 grader varmt i alla rum. På övervåningen endast 16.5 grader!

I går när jag körde GREE-pumepen (innan jag istället körde IVTn) när det var 0-2C ute så hade den i snitt dragit 858 watt, med börvärde inställt på 20C och max fläkt.
Och i rummet där innedelen sitter blev det typ 23 grader, i vardagsrummet typ 19.5 och i köket och övervåningen typ 16 bara. Men den drog i alla fall mindre ström än IVT:n gör nu trots att det blev varmare i vardagsrummet.

Och när jag kollade på utedelen så är frostbildningen ojämn på IVTn med!??? Jag kommer ihåg förra året så var frostbildningen helt jämn och fin, körde då också max fläkt...
Vad är det som händer? Gasbrist i denna med nu eller vad?

Sedan att den dragit 1050 i snitt i strömförbrukning, med +1-1.5 utetemp?? Känns som en 2 st värmefläktar på 1000w vardera hade värmt upp huset lika bra eller bättre sedan mitt förra test jag gjorde. Så vadå, har min IVT en COP på bara 2 vid +1 helt plötsligt? Samma sak med min GREE verkar det som den drar mycket för värmen den producerar nu efter jag testat med värmefläktar och sett att mitt husvärmebehov inte är så högt som jag först trodde.
Vet inte varför jag har så otur med mina värmepumpar just nu. Gällande GREE:n borde jag kanske kontakta installatören och fråga om han tror det är gasbrist. Men hur vanligt är det att det blir gasbrist egentligen? Kanske är något annat men kan inte komma på vad.

Får göra ett nytt test med direktverkande elvärme någon dag då elen är billigare och köra med de i minst 24h för att få en tydligare bild av vad värmebehovet verkar vara för mitt hus vid en specifik temperatur...

Uppdatering: Ska från och med nu kl 18:00 köra direktel värmefläktar med totalt 2000w i strömförbrukning och värme i 24h+ och se hur långt det räcker, och vad temperaturen blir i huset. Kommer köra med exakt 2000w i värme hela tiden, inte mer eller mindre. Det är +1 grader ute just nu.
« Senast ändrad: 25 november 2022, 17:56:55 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #86 skrivet: 25 november 2022, 21:40:22 »
Bilden på ivt ovan. Kan vara att den gått på halvfart ”delats” där av ränderna. Eller brist. Men inställning på 20 grader så går den nog bara på halvfart. Den mäter ju 20 grader längs taket där den sitter. Och anpsssr effekten där efter. Ställ upp dennpå normala 22-23 grader och se hur den jobbar då och vad du får för temp i huset.

Otur med val av pump. - var ju gansk många som påpekade att det inte var en Rolls Royce du kikade på.


Men följer med spänning uppdatering på denna då jag själv installerar och servar maskiner.
« Senast ändrad: 25 november 2022, 21:47:01 av Thompa71 »

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #87 skrivet: 27 november 2022, 00:29:14 »
Nu har jag fått ett resultat till mitt test med att köra med endast 2000w i direktel-värme i över 24h.
Kommer nu väldigt tydligt beskriva hur jag gick till väga.

Så igår kväll, den 25 november kl. 18:00 så startade jag igång en värmefläkt på 1000 watt i hallen riktad mot köket, samt en 1000 watt värmefläkt i vardagsrummet, och hade detta och endast detta som värmekälla ända fram tills kl. 23:00 den 26:e november. Körde dessa värmefläktar konstant hela tiden så exakt 2000 w i värme in i huset under den tiden. Ute var det 0-1 grader C hela perioden. Ingen annan värme tillsattes under perioden. Jag använde inga andra elektriska apparater som drog ens en betydande mängd ström som kunde bidragit med värme. Jag lagade ingen mat eller så. Endast min bärbara dator och dens laddare typ max 40 watt. Enda annat som skulle kunna orsakat pyttelite värme var min kyl/frys i köket men den drar inte mycket ström alls.

Så mitt hus värmdes upp av endast dessa 2 värmefläktar (2000w kontinuerlig värme) under 29 timmar. Ute var det 0-1 grader C.
Efter de 29 timmarna så var innetemperaturen i mitt hus följande:
Rummet där min Gree Fairy sitter: 18.2 grader C
Vardagsrummet: 18.8 grader C
Köket: 16.9 grader C
Rummet längst bort på övervåningen: 15.2 grader C

Temperaturerna låg stabilt runt det hela tiden, och inneklimatet kändes varmt och behagligt för min del. Jag frös inte, och är lite förvånad att mitt hus kunde hållas så behagligt inne med endast 2 kW i värme under 29 timmar.

Om man hade adderat 500w på övervåningen hade det kanske räckt för att säga att det är mitt hus värrmebehov vid +1 ute. dontknow
I så fall kanske mitt hus har ett effektbehov på 75W/m2 i slutändan. 75W/m2 betyder ett effektbehov på ca 2500 w vid +1 grader. Känns inte helt orimligt att mitt hus skulle ligga ungefär där, anser jag efter detta testet  Sc:,h

Bilden på ivt ovan. Kan vara att den gått på halvfart ”delats” där av ränderna. Eller brist. Men inställning på 20 grader så går den nog bara på halvfart. Den mäter ju 20 grader längs taket där den sitter. Och anpsssr effekten där efter. Ställ upp dennpå normala 22-23 grader och se hur den jobbar då och vad du får för temp i huset.

Gällande ränderna med avsaknad av frostbildning på utedelarna så kanske det kan bero på att de inte behöver gå 100% som du säger, när det är 0 grader ute och jag endast har 20 grader inställt som börvärde. Hoppas det bara är så. Vet inte hur "normalt" det är att det blir ränder utan frost på utedelen, kanske är helt normalt. När jag såg det kände jag bara att det där ser inte helt rätt ut men kanske är det normalt och absolut inget fel eller så. När det blir kallare ute och de får gå hårdare kanske det kommer bli jämn och fin frostbildning, återstår att se.

Otur med val av pump. - var ju gansk många som påpekade att det inte var en Rolls Royce du kikade på.

Jo jo, absolut ingen Rolls Royce av värmepumpar, det är jag fullt medveten om. Trodde man gjorde kompromissen att man fick en LLVP som höll 10 år istället för 20 år som japanerna ofta gör. Inte att man skulle få en COP på typ 2 vid 0 grader ute. Trodde ändå den kunde ha hög COP. Hm, 2 i COP vid 0 grader vet jag inte ens hur det skulle kunna vara möjligt med storleken och vikten på utedelen och innedelen på denna Gree Fairy. Men, vill inte dra några slutsatser om dens COP än. Måste testa mer och få mer data att kolla på.
« Senast ändrad: 27 november 2022, 00:47:09 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #88 skrivet: 28 november 2022, 22:19:43 »
Nu det senaste dygnet och lite till så har jag kört värmepumpen på börvärde 19C och fläkten på max.
I snitt idag har värmepumpen dragit 802 watt. Men, det har varit +3 grader ute!

Just nu är temperaturerna i huset:
I köket: 14.6 C
I rummet där Gree-innedelen sitter: 23.1 C
I vardagsrummet 18.4 C
På övervåningen i rummet längst bort: 15.3 C

Alltså inte ens speciellt varmt runt om i huset, och trots det dragit typ 802 w i snitt i mitt lilla hus.

Vad man bör tänka på är att IVT:n hade dragit ännu mer. Och denna Gree:n har inte avfrostat någonting under denna utetemperaturen det senaste dygnet.

Om mitt hus har ett effektbehov på 75W/m2 så vid +3 borde huset kräva 2100 watt ungefär i uppvärmning. Min Gree kan man väl inte ens säga uppfyller husets värmebehov med dens effektförbrukning på 802 watt i snitt då det endast är 14.6 grader i köket och 15.3 grader på övervåningen??

Men även *om* den hade klarat husets värmebehov så hade det innebarit en COP på endast 2.63 vid +3 grader ute? Något känns som det inte stämmer asså...

Jag läste på en sida att väldigt typsikt för en pump med gasbrist är att det blir ränder av avsaknad av frost på utedelen speciellt i mitten och längst ned, precis som det var på min när det blev under nollan.. hm.. Men gasbrist på både Gree:n och IVT:n?? Kan det vara så tro..

På min IVT tyckte jag förra året att den hade en fin jämn frostbildning på utedelen men i år när jag kollade hade den ränder utan frost på utedelen (men kan ju eventuellt berott på att den gått på dellast kanske, *men* jag tycker de båda drar konstigt mycket ström för att vara värmepumpar och *om* det är gasbrist så kanske det skulle vara anledningen.

När det var +8 grader hade min IVT 12PR-N dragit 477 watt i snitt under ett dygn.
Om mitt hus värmebehov är 75W/m2 så ska husets värmebehov vara 1230 watt vid +8 utetemp.

Det hade gett min IVT en COP på (1230/477) = 2.58 vid +8 grader ute?? Enligt IVTs egna manual ska den ha en COP på 3,7 vid +7 och pumpen är bara 4 år gammal och rengjord..

Vet inte riktigt hur jag kan felsöka det vidare om något faktiskt är fel eller inte..
« Senast ändrad: 28 november 2022, 22:21:29 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #89 skrivet: 29 november 2022, 07:46:25 »
Det bästa är nog att logga båda dina värmepumpar, och din totala elförbrukning.
Med all respekt kan jag bara konstatera att de beräkningar du håller på med spretar väldigt mycket, från COP 4 till COP 2, typ.
Man måste mäta för att veta, och du kommer ändå inte veta säkert så länge du inte kan stämma av med "facit" baserat på enbart direktel för uppvärmningen under en längre period, typ en vecka.
Och då måste elvärmen vara termostatstyrd, och du skall hålla en exakt och stabil temp i huset under hela testperioden.
Logger 1010 eller liknande kan hjälpa dig komma närmare sanningen, men som sagt, för att veta säkert behöver du köra elvärme en viss tid, med en viss temp, stabilt under hela testperioden och samtidigt mäta medeltemperaturen ute.

Med detta sagt så får man väl anta att den nya värmepumpen fungerar som den ska, och om din IVT också gör det så fungerar ju din Gree bättre än IVT enligt dina uppfattningar.
Gott nog kan jag tycka.

Om du vill logga det intressanta så har jag gjort ett paket med prylar som skulle kunna fungera.
Två elmätare, en logger, ett par kapslingar, ute och innegivare och lite kabel.
För att logga huvudelmätaren behöver du en sensor för det också, den kostar under 50 kr extra.
Klicka på bilden för lite bättre läsbarhet.


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!