0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, du kanske hamnar därikring, mycket mer kan det ju inte bli i alla fall.Däremot har jag hört att en dåligt injusterad pelletsbrännare i en gammal panna kan ha rätt dålig verkningsgrad...Det där med att elda pellets är inte heller så enkelt som man kan tro.Ett ett och ett halvplanshus brukar ju annars vara mycket energisnålare än ett enplanshus om boytan är densamma, mycket av värmen uppe kommer ju nedifrån.Är ytan i markplan 82 m2 eller är det totalt boyta inkl ovanvåningen? Tror man brukar räkna med ca 30-50% av energibehovet uppe jämfört med i markplan.
Eller så är randen en egenskap som man brukar säga när nåt inte funkar som det borde, men utan att det är nåt fel.Vissa skulle kalla det en negativ egenskap.Troligen spelar det inte så stor roll för funktionen, men ser knepigt ut.Kan också vara så att gasen hunnit ta upp all värme den behöver, och då blir ju inte sista bitarna av rören frostiga.
Pelletskörningen är helt ovenskaplig, dels för att du värmde upp hela radiatorerkretsen fler grader för att det ens skall börja avge någon värme, och dels för att hela pannan (kanske) också var kall.Testperioden var alldeles för kort.Däremot har jag tidigare också hört siffror på ca 50% verknignsgrad för pellets i en icke anpassad pelletspanna.Det enda säkra sättet att mäta på det sätt du gör är att köra direktel som du gjorde med värmefläktarna, men även där borde du ha termostatstyrt och en längre testperiod för att veta nogorlunda säkert vad som krävs.Kanske låna ihop två stycken fläktradiatorer med vardera 2 kW i uteffekt, med termostat, och så kör du 20 grader varmt (stabil temp innan du börjar mäta) i minst 1 dygn.Då vet du rätt säkert vilket behov huset har vid en viss temperatur.Det som ändrat på senare tid är att värmepumpen frostar på, och behöver frosta av, det försämrar COP.
när du kör pellets bör du ha minst 75C i panntemperatur (en del säger 80)för att slippa fukt och syrautfällning i eldstaden, den rostar sönder för snabbt då.den har väl shunt så låt den köra ut 45C iställetsom rickard skriver måste du låta vattenburna systemet hålla driftstemperatur innan du kan göra relevanta mätningar.Pellets är dyrt idag men vattenburet är överlägset!
effektväljaren gör att du kan mata in olika mängd pellets per minut, så så låg effekt som du kan ha beroende på ditt aktuella värmebehovHar du termostater på elementen så spelar shunten mindre roll, fastbränslekörning får inte sämre COP, däremot kan förlusterna från de oisolerad delarna bli högre.En annan viktig grej är ju rökgastempen som mäts i skorstenen som en halvmeter ner skall hålla minst 80C för att slippa fukt med påföljande vittring. alltid bra att vintertid hålla tempen uppe på murstocken. detta justeras med effekten och dragbegränsare samt ev turbolatorer
Bilden på ivt ovan. Kan vara att den gått på halvfart ”delats” där av ränderna. Eller brist. Men inställning på 20 grader så går den nog bara på halvfart. Den mäter ju 20 grader längs taket där den sitter. Och anpsssr effekten där efter. Ställ upp dennpå normala 22-23 grader och se hur den jobbar då och vad du får för temp i huset.
Otur med val av pump. - var ju gansk många som påpekade att det inte var en Rolls Royce du kikade på.