Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 13425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #60 skrivet: 10 november 2022, 12:11:21 »
Tyvärr befarar jag att jag varit korkad 2ggr.

1a gången, köpte en dyr Suunto klocka för drygt 2år sedan, stendog. Skickade in den till Service center. Svar: outdated, finns ej reservdelar.

2a gången,  köpte Gree?!?
Vet inte vad man får betala för stopp före 5år, men när den stannar efter 5år?
Vad är sannolikheten att den går att laga?
Frågade installatören, han tittade bara på mej 🤔🙈.  Ooops 😐
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #61 skrivet: 11 november 2022, 00:55:04 »
Min bekant och jag installerade var sin pump i fredags, heter Gree Pular men ser väldigt lika ut mot Fairy.
Han kör sin i ifeel läget, har väldigt konstant temperatur hela tiden, 15C vid dosan, 16C vid maskinen
Jag kör utan och har 17C mot ställda 16C. Min går onoff,  hur hans går vet jag ej.
Båda förbrukar också liknande, ca 0,08-0,09kWh/m2 & dygn, vid ute 8-9C.
Initialt är vi nöjda ☺️,  kan ju ändras snart om man läser denna tråd...

Överlag skulle jag vilja påstå att jag hittills bara är nöjd med pumpen, trots styrningen. Det är så länge att jag *inte* kör på iFeel-läget, för tycker min fungerar bättre utan det.
Att den gör sina start och stopp, rent komfortmässigt tycker jag nästan det är skönt att slippa fläktljudet helt emellanåt.

Nu när det nästan är +10 så hade min IVT gjort några start och stopp också, men då är det bara utedelen och kompressorn som kör on/off men fläkten i innedelen fortsätter gå. På ett sätt kan det vara störande för det kan kännas lite som kalldrag.

Nu när jag kör med min Gree så känner jag inte för en sekund att jag hellre hade velat köra med min IVT. Den upplever jag som mer högljudd för samma mängd luft den flyttar. Men skulle ändå säga att jag är nöjd med IVT:n. Den sköter sig bra och har fått bra COP-värden på den när jag mätt på den också genom inblås/utblås-temp och elförbrukning (typ upp emot 5 när det är milt).

När det blir väldigt kallt ute kanske jag kommer behöva köra med båda, och då kommer jag nog vara glad att jag har båda så jag slipper elda med pellets i år.

2a gången,  köpte Gree?!?
Vet inte vad man får betala för stopp före 5år, men när den stannar efter 5år?
Vad är sannolikheten att den går att laga?
Frågade installatören, han tittade bara på mej 🤔🙈.  Ooops 😐

Hmm, om den går sönder inom 5 år borde den gå på garanti (om Gree Pular har samma garantitid som Fairy). Efter det så inte. Om det går att få tag på reservdelar lätt vet jag inte, men kanske via Scanmont. Lev i nuet, inte värt att oroa sig i onödan vad som kan hända efter 5 år från nu. Men förhoppningsvis har vi båda tur att vi fått exemplar som håller länge trots att det är Gree-maskiner  tummenupp

Idag har jag räknat ut vad Gree:n har dragit för att värma upp mitt hus dygnet den 10 november. Vet att det är ett ganska så exakt siffra eller pyttelite för hög, då all annan elförbrukning som är av betydelse (så exklusive typ två 3 watt LED-lampor, 4G-router på 10w som drar så lite att det inte spelar någon betydande roll för resultatet), har jag haft elmätare på och sett vad de dragit under hela dagen och dragit bort de i beräkningen från Tibber. Så det som återstår efter det är vad Gree-pumpen dragit som ström under hela dygnet.

Det har varit 8-9 grader ute hela dygnet. Haft fläktinställningen på näst högsta för att gynna COP jämfört med lägre fläktinställning. Har haft börvärdet på fjärren inställt på 18 grader, men som ett resultat av det så har det hela tiden varit 20-20.5 grader i vardagsrummet, 21-22 grader i rummet där värmepumpen sitter, 18 grader i köket, och 17.5 grader på kallaste stället på övervåningen där jag inte är.

Då har Gree-pumpen som snitt dragit 230 watt under hela dygnet när det varit 8-10 grader ute och jag haft komfortabel värme inne. Det blir allstå 5,52 kWh för hela dygnet när det är såhär milt. Och vad är anledningen till att jag tycker det inte är så illa? Jo, det är för att ytterväggarna i mitt hus inte är tjockare än 12 cm totalt.. Fick till och med mäta själv efter installatören hade gjort hålet. Men så är det väl med ett hus byggt 1945 som inte är tilläggsisolerat och har de gamla 2-glasfönstrena.

Det blir 0,0673 kWh per m2 och dygn vid såhär milt väder ute.

Men jag har en fråga:

Hur kan man räkna ut husets värmebehov? Säg att jag vill räkna ut vad husets värmebehov är vid +10 grader t.ex för att få 20 grader inne., kan jag få en ungefärlig siffra på det om det enda jag vet är värmepumpens uteffekt den ger i värme?

Om vi säger att jag vet att pumpen har ett COP på 4,8 vid +10 ute (och detta behöver inte stämma, utan är mer ett teoretiskt exempel), och att pumpen i snitt dragit 230 watt på 24 h, kan jag då säga att mitt hus värmebehov vid +10 grader för att få 20 grader inne är ca (4,8 * 230) = 1104 watt i värme? Eller hur funkar det Sc:,h
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #62 skrivet: 11 november 2022, 06:02:37 »
Jo, så borde det bli.
Gör du samma beräkning för några andra utemperaturer kan du få fram en egen kurva för ditt hus. Kan vara bra att mäta några fler dagar, tex när det blåser, så blir det ännu bättre. ☺️
Men inte lätt att veta rätta COP, en del jämför därför med direktel uppvärmning om man har det.
« Senast ändrad: 11 november 2022, 06:06:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #63 skrivet: 13 november 2022, 13:04:34 »
Igår kväll var tempen ute nere på 2C ett tag, sedan höjdes det till 4C och senare på natten blev det 6C och nu är det 7C.
Igår när det var 2C ute så tyckte jag aldrig den verkade stanna för att avforsta, inte kallt nog förmodligen.

Men i alla fall hade börvärdet inställt på 19C, hade varmt och skönt inne hela tiden och 21 grader i vardagsrummet och 22-22.5 grader i rummet där värmepumpen sitter.

Även när det var +4 så gjorde den många start och stopp. Faktiskt gjorde den start och stopp varje 15 min. Då jag oftast inte lägger direkt märke till när den startar och stoppar så har jag inte tänkt på att det är så ofta den gör det.

Men jag tog tid och den var stoppad i 15 min, sedan gick den i 15 min och under tiden den gick kollade jag och under de 15 min drog den i snitt 720 watt, sedan stoppade den 15 minuter igen och sedan gick i 15 min igen. Detta var vid +5 ute. Om den skulle fortsätta gå med de intervallen hade det blivit som att den i snitt dragit 360 watt för att värma huset vid +5 ute just då. Det tycker jag verkar riktigt bra.  :) När det var +2 ute försökte jag räkna COP med inblås och utblås-temp samt elförbrukning och fick då siffran 4.4 i COP. Helt okej tycker jag.  :)

Jag kollade anteckningar jag gjort från förra året, och tydligen då klarade min IVT mitt hus ensamt bara när det var varmare än -5 grader för att få komfortabel temperaturer inne i huset (alltså +18 eller mer). Jag tror när det var -5 var det inte ens säkert den kunde hålla +18  i huset. Så känns väldigt bra att jag har en andra LLVP nu så jag kan köra med båda i värsta fall när det behövs. Sedan hade jag noterat att vid -5 drog min IVT ca 1600 watt kontinuerligt för att värma huset så väl den kunde (hade börvärdet ställt på 30 men den orkade väl värma huset till typ +18 om ens det).

Rent spontant känns det som den drar lite ström för värmen den ger. Är väldigt nöjd hittills, inget att klaga på än.
Men om jag skulle resa bort en längre tid så skulle jag köra med min IVT som jag vet jag kan lita på med avfrostningar osv, innan jag lärt mig hur denna sköter sånt.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #64 skrivet: 17 november 2022, 14:33:38 »
Hej alla!
Nu är det så att det blivit kallare och jag har lite mer erfarenhet och beräkningar på pumpen när det är lite kallare.

Först och främst så är det just nu +0.5 grader ute. Nu går den konstant och har aldrig stannat en enda gång, varken för att avfrosta eller göra ett stopp.
Igår kväll och inatt var det -1 grader och då har det hänt en enda gång att jag hörde att den stannade och avfrostade i 5 min. Under den avfrostningen hörde jag en gång ett "pysande" ljud ur innedelen, men inga knäppande ljud öht så det verkar ju lovande hittills.

När det var ca +6-7 grader ute (med börvärde 19C) så drog värmepumpen i snitt ca 394 watt under det dygnet. (ca 9,456 kWh)
När det var ca +5 grader ute (med börvärde 19C) så drog värmepumpen i snitt ca 510 watt under det dygnet. (ca 12,24 kWh)

Detta dygnet har det hittils varit -1 till +1 grader ute och genomsnitt hittills så har värmepumpen dragit 830 watt i genomsnitt (19,92 kWh). Dock har jag haft börvärdet inställt på 20C nu istället för 19. Fläkten har jag kört på max.

Jag gjorde en COP-beräkning nu vid +1 grader ute mha insug och utblåstemp och elförbrukning och fick fram siffran ca 4-4.1 i COP vid +1 utetemp.
4.0 i COP vid +1 ute och 20 i börvärde och fläkthastigheten på max, är jag inte missnöjd med.



Jag gjorde en beräkning på effektbehovet på mitt hus
med hjälp av Rickards sida med information om att beräkna värmebehovet (https://www.webiq.se/dimensionering/)
DUT där jag bor är -20 grader.

Då mitt hus är så dåligt isolerat, så gissar jag på att det har ett värmebehov på hela 95W(!) / m2 vid DUT :'( Så tunna väggar och byggt i mitten av 40-talet.

Mitt hus (82 m2) har gissningsvis värmebehovet 95W / m2 vid DUT (-20 grader i mitt fall)
I mitt hus vid +17 grader så är värmebehovet 0 watt
Vid -20 (DUT) borde värmebehovet vara 7790 watt

Mellan 17 och -20 grader är det 37 grader skillnad.
Så för varje grad kallare än 17 det blir borde värmebehovet öka med 2,5675 W/m2.

Så vid 10 grader ute borde värmebehovet vara ca 1474 watt

Vid 5 grader ute borde värmebehovet vara 2527 watt

Vid 0 grader ute borde värmebehovet vara ca 3580 watt

Vid -5 grader ute borde värmebehovet vara ca 4632 watt

Vid -10 grader ute borde värmebehovet vara ca 5685 watt

Vid -15 grader ute borde värmebehovet vara ca 6738 watt



Jag har lite anteckningar på min mobil från förra året när jag körde pellets.
Jag skrev då att vid -5 grader ute så gick det åt 2 säckar pellets på ett dygn för att värma huset till ca 20 grader....
2 säckar pellets innehåller 153,6 kW värme.
Om jag delar det på 24h så ger det mig siffran 6400 watt.

Om jag räknat med 95W/m2 så ska värmebehovet vara 4632 watt vid -5. Om det gick åt 6400 watt i pellets betyder det att min kombipanna och pelletsbrännare har en effektivitet, eller verkningsgrad, på ca 72%. Det kan nog säkert stämma!  Sc:,h Med andra ord verkar det ganska troligt att värmebehovet 95 W / m2 tyvärr kanske stämmer på mitt hus.

Det är i princip 0 grader ute nu där jag bor, och min Gree luftvärmepump drar 830 watt i snitt i ström. Om min COP-beräkning på 4.0 stämmer vid +1 så blir det att den ger ut (830 * 4) = 3320 watt i värme. Om mitt hus värmebehov är 95W / m2 så blir det som att värmebehovet vid denna utetemp borde vara 3580 watt. Så då verkar gå ihop det också.
Då kanske man kan dra slutsatsen att min COP-beräkning på 4.0 vid +1 kanske inte är helt opålitlig :)

Uppdatering: Jag hade även skrivit att det gick åt 3 säckar pellets per dygn vid -15 ute. Det blir 9600 watt pellets i timmen. Om jag tar (9600 * 0,72) = 6912 watt i värmeeffekt ut i huset om pelletspannan har en verkningsgrad på 72%.. Det är ganska nära värmebehovet 6738 watt vid -15 om 95W/m2 stämmer.



Om man går efter mitt hus värmebehov och vad jag antecknat vad min luftvärmepump dragit vid olika temperaturer så får man följande COP-siffror:
Uträkningen är (vad husets värmebehov borde vara vid den utetempen / vad pumpen dragit i watt i snitt det dygnet):

Vid +10 ute (19 i börvärde) = (1474 / 230) = 6,4 i COP
Vid +5 ute (19 i börvärde) = (2527 / 510) = 4,95 i COP
Vid +0 ute (20 i börvärde) = (3460 / 830) = 4,16 i COP

Nu bör dessa siffror tas med en nypa salt. Men de stämmer ungefär överens med mätningar jag gjort på COP med hjälp av insugstemp och utblåstemp och elanvändning.
Men om mitt hus värmebehov istället skulle visa sig vara 90 W / m2 så hade ju dessa COP-värden sjunkit lite t.ex.



Om man kollar på den finska sidan scanoffice.fi (https://www.scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/) så har de test på några värmepumpar.
I det testet verkar Mitsubishi Ninja FT25 (R32) ha en COP på 3,5 vid +0 grader, och över +0 grader verkar vara lite liknande min Fairy. Min Fairy 25 verkar inte sämre än siffrorna FT25 får i just det testet. Nu vet jag inte hur mycket deras test går att lita på osv.
Men kanske stämmer då Ninja FT25 har A++ och ett SCOP-värde på 4,6 i dens broschyr medan min Fairy 25 också har A++ och ett SCOP-värde på 4,7 angivet i broschyren.

Men oavsett vad så är jag hittills fortsatt nöjd med hur den presterar just nu.

Det enda svaret jag inte kan få svar på förrän det skulle hända något, är om pålitligheten och hållbarheten är väldigt dålig eller hyfsad. Om något skulle hända inom 5 år hoppas jag min garanti kan rädda mig. Åtminstone känner jag att företaget jag köpte pumpen på och som gjorde installationen är ett trovärdigt företag, så tror de hade kunnat hjälpa mig om något garantiärende eventuellt skulle behöva göras inom garantitiden.



Uppdatering: Jag inser nu att det finns ganska stor osäkerhet i siffrorna.
Tyvärr har jag ingen tidigare data eller så att veta vad husets exakta effektbehov W/m2 är.

Det skulle kunna vara att mitt hus värmebehov är 70W/m2 och därav ha effektbehovet 2637 vid 0 grader, vilket skulle göra att Gree-värmepumpen skulle ha en COP på 3.17 vid +0 grader (då den i snitt förbrukar 830 watt vid den tempen) vilket inte är jättedåligt heller. Däremot skulle det betyda att min kombipanna med pelletsbrännaren (som drog 2 säckar pellets vid -5 ute förra året) endast skulle ha en verkningsgrad på 53% vilket låter väldigt lite, men då jag inte vet något sätt att få fram ett exakt W/m2 effektbehov på mitt hus så blir siffrorna osäkra.

Men, spontant, tycker jag inte den verkar dra mer ström än vad min IVT-luftvärmepump brukar göra vid denna utetemp, snarare tvärtom. Men svårt att veta exakt hur mycket.
Imorgon ska det bli 0C ute hela dagen och då tänkte jag prova kombinera min IVT-värmepump och Gree:n då och se om genomsnittliga energiförbrukningen för uppvärmningen skulle sjunka lite då eller tvärtom. Då skulle jag kunna ställa ner börvärdet på Gree:n då jag då kommer köra med båda så värmen blir mer jämn i alla rum.
« Senast ändrad: 17 november 2022, 22:02:12 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #65 skrivet: 18 november 2022, 20:48:40 »
Vad intressant! Det verkar som att din Gree presterar bra. Grattis! Du kommer spara in kostnaden för pumpen på ett par år tror jag. Jag måste springa och kolla till utedelen på min Qlima nu, de ska ju enligt vissa isa igen totalt vid dessa temperaturer (runt 0c). Återkommer!

UPPDATERING Ingen fara, lamellerna var isfria.
« Senast ändrad: 18 november 2022, 20:55:16 av flat7 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #66 skrivet: 19 november 2022, 08:52:39 »
Visst, accepterar man max fläkthastighet så funkar det säkert bra så länge det inte är riktig vinter.  ::)
Risken med denna typ av maskiner är som sagt att det fungerar i 5-7 år och sedan händer nåt som gör att man byter.
Det blir dyrt.
En vacker dag kommer kineserna att göra bra maskiner, tyvärr måste vi vänta i 15 år tills vi ser resultatet.
Än så länge har de dålig historik.
Det är deras största problem, de har förstört allt förtroende genom att år efter år leverera produkter som inte håller måttet, vare sig stämmer produkten med vad de utger sig för, eller håller över tid.
Men som sagt, allt kan ju ändra över en natt, det tråkiga är att det tar en oändlig tid innan vi ser facit.

Och än en gång, jag vill inte vara en glädjedödare, men anser att det är viktigt att denna typ av positiva inlägg balanseras med det vi historiskt lärt oss rörande denna typ av "billigare" maskiner.
Jag hoppas att Gree denna gång levererar en produkt som får deras anseende att stärkas, men som sagt, det vet vi först om 10-15 år.
Det räcker med en enda undermålig komponent för att maskinen skall skrotas i förtid.
« Senast ändrad: 19 november 2022, 08:55:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #67 skrivet: 19 november 2022, 11:20:20 »
"Riktig vinter" i mälardalen är vad vi har just nu runt 0-c i medeltemp. Då duger det med en Gree eller Qlima här.
Om pumpen som kostade 11 500kr med installation håller i 2år så har den betalat sig, håller den längre än så ja då är det jättebra! Har inga problem att byta pump vart 5:e år så länge det är ekonomiskt försvarbart. Ska bli en intressant vinter detta, se hur pumpen funkar. Jag har på känn att det kommer gå alldeles utmärkt faktiskt och då inte ens på full fläkt , vad du nu menade med det? Rickard med all respekt för din erfarenhet inom branschen så ska jag villigt erkänna att jag kan ha fel, eller så har jag tur.
« Senast ändrad: 19 november 2022, 13:27:44 av flat7 »

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #68 skrivet: 19 november 2022, 20:53:49 »
Visst, accepterar man max fläkthastighet så funkar det säkert bra så länge det inte är riktig vinter.  ::)

Jag kan ha fläkten på inställning 2 och värmen kommer runt i huset tillräckligt bra när det är 0 grader i alla fall, typ lika bra som när jag kör max fläkt. När jag kört på fläkt 2 så har jag inte märkt att varma luften inte sprids tillräckligt i mitt lilla hus.

Enda anledningen att jag kört max fläkt är för att ge den möjlighet att gå med så hög COP den klarar av. Så inte på grund av att jag måste för att den ska värma tillräckligt, utan bara för att göra så den går så effektivt den kan.

Men, en annan sak att komma ihåg är att min Fairy 25 flyttar på högsta fläkthastigheten (Turbo) 680 m3/h.

När du hade din Gree så testade du en Gree Amber, och den flyttar 800 m3/h luft på högsta fläkt och Amber 25 flyttar 680 m3/h på den fläktinställning som är 2 steg ifrån max (samma som Fairy 25 gör på högsta fläkt).

Innedelen för Gree Amber är inte alls mycket större än Fairyn så tror ljudnivån för samma luftflöde är ungefär samma. Därav så borde en Amber låta betydligt mer på högsta fläkten än en Fairy 25. Och då kan jag erkänna att jag inte tycker Fairyn är tyst på högsta fläktnivån. Nu har jag dock vant mig och är mest i vardagsrummet i rummet bredvid där innedelen sitter.

Om jag skulle spendera mycket tid i det rum som innedelen sitter, så skulle jag ställa ner fläkten till typ nivå 2 (430 m3/h). Då är den absolut tyst och behaglig, även i samma rum tycker jag ljudnivån då är inte så störande.

Risken med denna typ av maskiner är som sagt att det fungerar i 5-7 år och sedan händer nåt som gör att man byter.
Det blir dyrt.
En vacker dag kommer kineserna att göra bra maskiner, tyvärr måste vi vänta i 15 år tills vi ser resultatet.
Än så länge har de dålig historik.
Det är deras största problem, de har förstört allt förtroende genom att år efter år leverera produkter som inte håller måttet, vare sig stämmer produkten med vad de utger sig för, eller håller över tid.
Men som sagt, allt kan ju ändra över en natt, det tråkiga är att det tar en oändlig tid innan vi ser facit.

Och än en gång, jag vill inte vara en glädjedödare, men anser att det är viktigt att denna typ av positiva inlägg balanseras med det vi historiskt lärt oss rörande denna typ av "billigare" maskiner.
Jag hoppas att Gree denna gång levererar en produkt som får deras anseende att stärkas, men som sagt, det vet vi först om 10-15 år.
Det räcker med en enda undermålig komponent för att maskinen skall skrotas i förtid.

Jag tycker inte du dödar någon glädje här.

Jag vet vad jag gav mig in på när jag köpte denna Gree:n. Jag trotsade era kommentarer emot den och valde den ändå. Det betyder dock inte att jag tror det ni säger är fel, för det gör jag inte. Har bara öppet sinne och har svårt att i allmänhet ta folks ord för saker tills jag fått en egen erfarenhet av något.

Om den inte hade haft 5 års garnati, då hade jag faktiskt inte ens övervägt att skaffa den. Är överlag skeptisk till kinesiska prylar och brukar överlag vilja ha kvalitet när jag köper något. När det kommer till elektronik dock, så känner jag att det är mycket som byggs i kina redan och har kinesiska elektroniska komponenter och ändå håller år efter år. Men ja, just det faktum att den har 5 års garanti och inte kostade mer än 12440 kr exkl installation fick mig att vilja chansa. En del av anledningarna också är för att det finns så lite erfarenhet av dessa pumpar i Sverige verkar det som, därför tycker jag det skulle vara kul att prova den av den anledningen också, kanske inte ett vist val men sån är jag :P, och att kanske skulle det visa sig att den var bra och skulle komma att hålla i många många år ändå mot alla odds.

Jag är till min natur skeptisk, och ändå måste jag säga att hittills är jag riktigt nöjd faktiskt. Att dens COP faktiskt verkar ligga runt 4 vid nollan och min IVT kanske ligger på COP 3,1 vid +2 enligt IVTs egna broschyr. Men sedan även det faktum att jag kan sänka värmen mer då jag placerat min Gree på ett bättre ställe. Med min IVT var jag tvungen att ha onödigt varmt i köket där jag aldrig är bara för att få acceptabel temperatur i vardagsrummet där jag är hela tiden. Nu kan jag göra tvärt om, att ha så varmt och skönt jag vill i vardagsrummet och låta det bli kallare i köket där jag aldrig är, och spara energi på detta genom att bara kunna sänka börvärdet på värmepumpen och ändå få komfort. Det är ju mer ett resultat av placeringen av innedelen än på grund av pumpen i sig, men vill bara säga att jag överlag inte ångrar mig att jag skaffade denna värmepump, hittills.. ::)



Igår provade jag att köra både IVT-pumpen och Gree-pumpen samtidigt, och det var lite av en flopp.

I mitt huvud tänkte jag att det kanske skulle dra ner elförbrukningen då de kan gå på halvlast och få höre COP (speciellt då de båda har Rotary twin kompressorer som verkar vara de som speciellt ökar i COP vid dellast jämfört med Scroll kompressor). Men nja, verkade inte riktigt bli så.

Det var 1-2 grader kallt ute hela gårdagen, och körde med ett lägre börvärde inställt på Gree:n, 18C and på IVT:n 18C som börvärde och på typ mellanhastigheter på innedelens fläktar (Medium på IVT och nivå 2 på Gree:n). Men de drog bara en massa extra ström. Det blev typ så att de drog 1050 watt i genomsnitt, vilket är högre än när jag bara kör Gree:n med börvärde 19.

Men det är inte så konstigt kanske för när jag körde med båda blev det ju varmare i köket än jag haft tidigare dagar då jag låtit det bli kallare där.

Så som en positiv grej med det kan man väl säga att innetemperaturen i hela mitt hus blev riktigt jämn! I alla rum typ samma temp, även de 2 rummen och duschrummet på övervåningen som alltid har öppna dörrar till rummen. För att vara uppvärmt med luftvärmepumpar så blev det väldigt jämn värme i alla rum i hela huset. Så på det vis var det en framgång. Men känner inte att det var värt den extra strömförbrukningen bara för att få lite varmare i de ställen av huset jag inte ofta är ändå.
Skillnad blir det när jag måste köra båda för att få varmt och behagligt i huset, kanske vid typ -10 grader. Då kommer jag nog vara glad att jag har båda.



Men idag har jag bara kört Gree Fairy:n på börvärde 19C och fläkten på max, och den värmer och och går riktigt bra. Har varit 0C hela dagen och nu är det -1 grader.

Och då har den dragit i snitt 825 watt (blir 19,8 kWh per dygn), i detta dåligt isolerade huset! I rummet där den sitter blir det då 22.8 grader. I vardagsrummet bredvid blir det 20 grader. Jag bor ensam och när jag är hemma är jag i dessa rummen mestadels av tiden. I köket och på rummet längst bort på övervåningen blir det dock 16 grader, och det är ju rätt kallt om man skulle använda de rummen och vara där. Den temperaturen spelar mig inte så stor roll i sovrummet då jag har ett ganska tjockt täcke och inte fryser.

Man märker att Fairy:n inte är nära att ha problem att värma det till detta vid +0 och känns som den har en hel del mer att ge. Får se sen om den ensam klarar av att värma mitt hus till komfortabel nivå när det är -5 grader som min IVT 12PR-N inte orkade.

Om Gree:n har en COP på 4 vid 0 grader så betyder det att mitt hus värmebehov för (22.8 grader i dens rum, 20 grader i vardagsrummet, 16 i köket och ovanvåningen) är 3300 watt.
Det verkar inte helt omöjligt. Men att kunna få denna innetemp när det är 0 grader för ca 20 kWh per dygn i detta värmeläckande hus är jag helt okej nöjd med.

Har en billig IR-termometer och mätte på väggarna hemma och de verkade inte såå kalla för att vara så tunna (ca 12 cm totalt), typ samma som rumstempen, däremot de gamla 2-glasfönstrena var ju kallare, typ 14 grader, och i springorna på något fönster så visade den typ 10-11 grader. Om man känner nära med fingret så känns det inte som det drar så mycket, bara lite, men det kanske räcker hm. Har ingen tidigare erfarenhet av att äga hus så det är nytt för mig. Kanske hade det varit en idé att byta ut tätningslisterna på alla fönster och ytterdörr osv för att kanske få ner värmebehovet liite i alla fall.

Sedan finns det isolering på vinden men kanske inte så tjock dock. Har hört att man kan vinna mycket på att tilläggsisolera vinden. Får väl se när det kommer ett tunt snölager på taket och hur fort det smälter eller inte, om den inte smälter så fort så kanske vinden inte är så dåligt isolerat trots allt, men om snön skulle smälta fort kanske man kan se det som ett tecken på bristfällig isolering på vinden. Får se..

Kan också tillägga att även fast det är -1 grader så stannar den väldigt sällan och avfrostar. Märkt det typ en gång på hela dagen och har varit hemma. Nu kanske det inte bara har med temperaturen att göra. Kanske är det ganska tort också osv som gör att den inte behöver avfrosta mer.
När den avfrostar så gör den ett litet "suckande" ljud när den är klar vilket inte är så störande. Den har inte knäppt något eller hållt på som jag läst mycket om att Amber-modellen gör. Däremot undrar jag hur min IVT-värmepump kan vara helt tyst när den avfrostar. Minns förra året, även när det var -10 så gjorde innedelen inga ljud alls ifrån sig vid avfrostning.

Här är en liten kort video på värmepumpen igång, och fläkten på innedelen var på nivå 2 och var vid några grader plus ute:


Och en väldigt kort video på ljudet den gör vid avfrostning:


Uppdatering: Gjorde precis en mätning på COP.
-1 grad C ute
Luftvärmepumpen drog 730 watt ineffekt
Insugstemp: 24.2 grader C
Utblåstemp: 36.5 grader C
på högsta fläktinställning (680 m3/h)
Luftdensitet 1.293
Beräkning (luftdensitet * luftflöde m3/s * tempskillnad) = (1.293 * (680 / 3600) * 12.3) = 3,004

Ungefärlig resulterande värme-uteffekt blev då = 3004 watt
Ungefärlig resulterande COP just då vid mättillfället = 4.11
« Senast ändrad: 19 november 2022, 23:08:49 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #69 skrivet: 20 november 2022, 08:00:29 »
Det där med knäppningar kan nog bli mer accentuerat vid kallare väderlek, då kommer temperaturvariationerna innan och under avfrostning att bli mycket större.
Med detta sagt så tror jag att knäppningar mer än en slump än nåt som är generella problem, det kan drabba olika maskiner nästan oberoende av tillverkare.

När det gäller fläkthastigheten så verkar det i alla fall på min Daikin vara bäst att köra den i Auto.
Tillverkarna borde ha optimerat för så låg ljudnivå som möjligt, men med bibehållet hög verkningsgrad.
Troligen är de bättre på att optimera kylprocessen än vad man kan åstadkomma genom att köra fläkten manuellt, men det där är bara en känsla jag har, har inga bevis för att så skulle vara fallet.
Men du kan ju testa?

Angående förhoppningar och positiva recensioner på Kinesiska värmepumpar, sök gärna på "Chunlan" och läs om vad som skrevs om den när det var aktuellt.
« Senast ändrad: 20 november 2022, 08:03:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #70 skrivet: 20 november 2022, 11:06:17 »
När det gäller fläkthastigheten så verkar det i alla fall på min Daikin vara bäst att köra den i Auto.
Tillverkarna borde ha optimerat för så låg ljudnivå som möjligt, men med bibehållet hög verkningsgrad.
Troligen är de bättre på att optimera kylprocessen än vad man kan åstadkomma genom att köra fläkten manuellt, men det där är bara en känsla jag har, har inga bevis för att så skulle vara fallet.
Men du kan ju testa?

Angående förhoppningar och positiva recensioner på Kinesiska värmepumpar, sök gärna på "Chunlan" och läs om vad som skrevs om den när det var aktuellt.

Ska prova köra fläkten i Auto och se om den fortsatt ger god verkningsgrad då. Ska kolla upp det där med Chunlan för nyfikenhetens skull :P

Såg nu att frostbildningen på utedelen på min Gree ser lite sådär ut ??? Ett streck där det inte är frost och för lite frost längst ned. Är det något jag borde vara orolig för?
Hoppas inte det är gasbrist? Kan det vara något annat än gasbrist när det ser ut så? Den ger ju bra med värme så hoppas det är något annat än gasbrist.

Uppdatering:
Provade att ändra till "Auto"-läget på fläkten och verkar som att på denna Gree:n att den inte enbart påverkar fläkthastigheten utan även uteffekten  Sc:,h

Brukar ha börvärde 19C och max fläkt och då blev det 22.8 grader i rummet innedelen sitter. Sedan ändrade jag till fläktläge "Auto" och i samband med det ökade jag börvärdet till 20C.

Och som resultat blir det bara 19.7 grader i rummet där luftvärmepumpen istället för 22.8, trots 1 grad högre börvärde inställt. Samtidigt drar den mindre i in-effekt. Så enda jag gjorde var att ändra fläkthastigheten från en fast inställning till "Auto", fortfarande i Heat-läge, och ökade 1 grad i börvärde, och detta medförde att den justerat ner värmeeffeekten. Hm, spännande. Då måste jag höja börvärdet för att få samma temp som innan i övriga rum när jag har fläktläge "auto", och inte pga att fläkten flyttar för lite luft utan för att den då valde att dra ner på hur mycket värmeeffekt den ger och drar mindre ström.

Uppdatering 2:

Innedelen stoppade och då fattade jag att en avfrostning skulle ske så jag sprang ut med mobilen för att se hur frostbildningen på utedelen såg ut precis innan avfrostning. Var då bara ett streck utan frost på utedelen. Så inget att oroa sig för kanske? Filmade hela avfrostningen med mobilen och snabbade upp filmen x10 (ursäkta skaket). I verkligheten tog det 7 minuter. Utetemp -1.5 C:

https://www.youtube.com/shorts/cDJAeTKIvFg
« Senast ändrad: 20 november 2022, 17:19:32 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #71 skrivet: 21 november 2022, 10:29:55 »
Det har troligen att göra med det jag skrev om att tillverkarna nog bättre kan optimera kylprocessen, med hög fläkthastighet så blir gasen troligen för kall, eller inblåsningstemperaturen, och då tillåter de inte att kompressorn varvar ned så mycket att temperaturerna passerar av dem fastställda "regler".
Avfostningen såg bra ut med tanke på snön som satt fast på gallret, annars är det där en varningsklocka, börjar det fastna snö och frost på plåtarna så brukar det inte lossna, men troligen har ni väl runt 0 grader ute, så just idag räckte värmen till för att det skulle smälta loss alltihop.
Skulle tro att det kan bli problem om det blir kallare ute, och snö liknande det ni hade när du filmade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #72 skrivet: 21 november 2022, 19:05:40 »
Det har troligen att göra med det jag skrev om att tillverkarna nog bättre kan optimera kylprocessen, med hög fläkthastighet så blir gasen troligen för kall, eller inblåsningstemperaturen, och då tillåter de inte att kompressorn varvar ned så mycket att temperaturerna passerar av dem fastställda "regler".
Avfostningen såg bra ut med tanke på snön som satt fast på gallret, annars är det där en varningsklocka, börjar det fastna snö och frost på plåtarna så brukar det inte lossna, men troligen har ni väl runt 0 grader ute, så just idag räckte värmen till för att det skulle smälta loss alltihop.
Skulle tro att det kan bli problem om det blir kallare ute, och snö liknande det ni hade när du filmade.

Hm okej. Får hålla ett litet öga på det där med snö som kan fastna. Jo det var -1.5 grader när jag spelade in videon.
Om jag skulle resa bort något under en längre tid så skulle jag köra med min IVT, då jag vet sedan förra året att den klarar av avfrostningar utan problem även när det är som kallast, plus att dens utedel sitter en bit högre ifrån backen också. Innan man lärt sig helt hur väl denna Gree sköter avfrostningar, och om man kan lita på att den klarar av avfrostningar när det är riktigt kallt, så känns det säkrast.

Idag har jag enda från 00:00 (så nästan 19h) kört värmepumpen på fläktläge Auto. Är -2 grader C ute. Och den där tjocka randen utan frostbildning finns fortfarande kvar på utedelen...
Frågan är om man ska skicka iväg ett mail med bild på det till installatören och fråga om han tror det är kan vara gasbrist?
Känns ju lite konstigt om det hade uppstått en läcka av gas, enda andra alternativet är om det inte var tillräckligt gas i den från fabrik, men ser lite suspekt ut att inte hela utedelen blir täckt med frost tycker jag  Sc:,h



Idag har det varit från -1 till, just nu -2.5 grader ute, och i snitt under hela dagen har min Gree dragit betydligt mer ström än tidigare dagar när det varit -1.
I snitt har den ensam dragit ca 1230 watt kontinuerligt. Nu är det dock inte på grund av att värmepumpen är ineffektiv, har mätt med insug och utblåstemp och fått samma COP-resultat som tidigare dagar. Däremot har den varit ganska kraftig vind, antar att det gör att värmebehovet blir större även om det är samma utetemperatur  Sc:,h

Men fattar inte hur högt värmebehöv mitt hus verkar ha! Ganska sjukt egentligen. Detta blir endast den andra vintern som jag bor i huset och har aldrig ägt något hus tidigare, endast bott i lägenhet innan, så lär mig nya saker hela tiden och har inte så mycket erfarenhet. Har inga värmebehovs-siffror från tidigare ägare eller så heller så har ingen tidigare data att gå efter. Förra vintern körde jag en del pellets som uppvärmning då det gick att få tag på pellets billigt förra året och min IVT-pump inte orkade när det blev kallare än -5 grader ändå.

Men idag har värmepumpen dragit 1230 watt i snitt och -1 grader ute. Om jag räknar att Gree:ns COP vid denna utetemp är 3.5 inklusive avfrostningar så blir det som att mitt lilla hus på 82 kvadrat värmebehov varit 4305 watt...

Om jag räknar på att värmebehovet är 95W/m2 så blir det som att vid -5 grader ska huset behöva 4632 watt i värme..
Och 95W/m2 är väl svinmycket? Läst att man ska räkna 75W/m2 på gamla dåligt isolerade hus...

Men det kanske är ännu mer?? För när jag räknat att värmepumpen gett huset 4305 watt i värme vid -1 grader utetemp, så har det bara räckt till att hålla 21 grader i rummet värmepumpen sitter, 20 grader i vardagsrummet bredvid, samt 16 grader i köket och 16 grader på övervåningen.. När man räknar värmebehov då antar jag att det ska behöva bli typ 20 grader i hela huset?

Okej, det är byggt 1945 och ej tilläggsisolerat, samt original 2-glasfönster, men det är ju inte ett fritidshus, är ju en villa avsedd att bo i året runt.

Aja, är väl som det är..  :-\

Jag kände att när man kände med handen precis ovanför dörrkarmen till ytterdörren så drog det rätt kallt dock. Precis där min IVT värmepumps innedel sitter. Är som de inte har isolerat hålet till innedelen på den alls eller något. Men då det absolut kändes dragit där med handen, så satte jag sporadiskt upp ett tjockt lager med bubbelplast vikt flera gånger dubbelt där, och efter det känns det inte så dragit längre. Ingen aning om det kommer göra någon skillnad öht, men sämre är det nog svårt att bli..
När jag fått snö på taket har det inte smält så fort, någon grannes hus smälte snön på taket snabbare, så isoleringen på vinden kanske är OK.
Ventilationen är ju självdrag och finns frånluftsventiler (antar jag det är) lite här och där och i de kan det väl kännas som det drar liite kallt men inte så farligt, men antar man inte borde stänga dessa då man vill ha en fungerande ventilation (som redan blir lidande av att jag inte eldar pellets så murstocken blir varm om jag fattat det rätt hur 40-talshus är konstruerade).
Allt detta har ju inte med värmepumpen i sig att göra dock. Den ger fortsatt bra värme vid -2 grader, och går överlag tyst och behagligt med fläkten i Auto-läget.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 19:21:27 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #73 skrivet: 21 november 2022, 19:20:29 »
4632 W/på 82 m2 blir ju inte mer än 52.5 W/m2 så vitt jag kan förstå.
Man man brukar ju räkna effektbehovet/m2 vid DUT.
Bor du i sydliga delar av landet så brukar det väl vara ca -15 grader.
Värmebehov uppstår vid ca +15 grader utetemp och spänner då över ett område på 30 grader, så du ligger mitt i det spannet nu, på ett ungefär.
Så förutsatt att din COP-beräkning stämmer (vilket jag är tveksam till) så kommer du att behöva ca 100W/m2 vid DUT.
Då talar vi normalt om timmerhus utan isolering och med englas eller tvåglasfönster.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #74 skrivet: 21 november 2022, 19:37:15 »
4632 W/på 82 m2 blir ju inte mer än 52.5 W/m2 så vitt jag kan förstå.
Man man brukar ju räkna effektbehovet/m2 vid DUT.
Bor du i sydliga delar av landet så brukar det väl vara ca -15 grader.
Värmebehov uppstår vid ca +15 grader utetemp och spänner då över ett område på 30 grader, så du ligger mitt i det spannet nu, på ett ungefär.
Så förutsatt att din COP-beräkning stämmer (vilket jag är tveksam till) så kommer du att behöva ca 100W/m2 vid DUT.
Då talar vi normalt om timmerhus utan isolering och med englas eller tvåglasfönster.


Förklarade lite bättre i mitt inlägg #64 vart jag fått "värmebehovs"-siffrorna ifrån och att jag egentligen gissat mig fram till 95W/m2, och kollat DUT där jag bor och räknat ut hur mycket värmebehovet bör stiga per grad mellan DUT och +17 grader (efter att ha läst här: https://www.webiq.se/dimensionering/)

Har fått DUT-siffran från SMHIs dokument "Dimensionerande vinterutetemperatur – DVUT 1981-2010, 310 orter i Sverige".
Då kollade jag "1-dygn" DUT för kommunen jag bor i och då var siffran där -20.1 grader.

Anledningen att jag tror COP-siffran stämmer är att det även drog en jäkla massa pellets förra året när jag körde det som enda värmekälla ett tag. 2 säckar per dygn vid -5 grader för mitt lilla hus, och då var inget till varmvatten. Har en elektrisk VVB och varmvattnet är inte påkopplat på kombipannan. Så var bara varmvatten ut i radiatorerna.
Körde med en Janfire Minor pelletsbrännare dockad i en Euronom A25B från 1979 kombipanna och ersätte oljebrännaren.

En säck pellets innehåller (16 x 4,8) = 76,8 kW energi. Två säckar blir 153,6 kW energi per dygn vid -5 grader ute. Det blir ju ca 6400 watt i timmen och om min kombipanna har en verkningsgrad på 70% när jag kör pellets ja då hamnar jag ju någonstans där på 100W / m2 även med pellets..

Verkar inte bättre än att detta hus kanske har lika stort värmebehov som ett oisolerat timmerhus med englasfönster just nu då  :( Dum som man är så målade jag om hela huset detta och förra året. Istället hade man kanske kunnat passat på att tilläggsisolerat utvändigt, men har också hört att det kan vara risker med det i ett sånt här gammalt hus, men nu är det som det är.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 19:42:26 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!