Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 13429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2450
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #45 skrivet: 07 november 2022, 11:00:23 »
Det är mycket skrivit i denna numera alldeles för långa tråd så jag måste inflika,

Det är skillnad på konstruerad och tillverkad i PRC.
Det är jättemånga "västländer" som tillverkar sina produkter i Kina med olika resultat...
En japansk värmepump tillverkad i PRC har högre kvalitet än en konstruerad dito.
Kläder tillverkade i samma land är usla tex.
Ett annat exempel är tex Ericsons telefoner på den tiden det begav sig, vilket skulle behöva en helt egen tråd för att belysa alla virrvarr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #46 skrivet: 07 november 2022, 11:15:40 »
Jag förstår att det låter som att jag har en agenda av att "såga" Gree, men det finns ingen som hellre än jag skulle se att det började komma fram billiga och bra maskiner från lågprisfabrikerna.
Tro det eller ej.
Beviset är väl bland annat att jag testade en själv, för att se om de skulle gå sälja.
Nu har väl produkter från Kina fått dåligt rykte av andra anledningar på senare tid, men det är en annan diskussion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #47 skrivet: 07 november 2022, 13:28:28 »
Hej alla, jag har idag fått en Gree Fairy 25 installerat. Tänkte i denna tråden dela med mig av mina första intryck och erfarenheter under en tids testande av pumpen
Det är inte så mycket info som går att hitta om dessa maskiner så tänkte det kan vara intressant för folk att läsa om.

Hittills är väl det enda jag kan säga än så länge att jag är nöjd med installationen, känns som den blev proffsigt installerad

Jag tycker det ser lite B ut med hus panelen som begränsar luft flödet och att den inte hänger horisontellt.
Jag letade efter en manual för utedelen på Scanmonts hemsida om detta men hittar inget.
Fungerar väl lika bra ändå kanske så länge inte löv och liknande fastnar, men någonstans bör det ju finnas en gräns för hur mycket baksidan på utedelen kan blockeras, eller?
Vad säger experterna?

Funderar på att bygga ett skyddstak utan att regnet hela tiden skvätter på väggen, så tanken var ju inte att specifikt klaga, ursäkta isåfall.
Tänker skyddstaket lutar 30°, avstånd från vägg 10cm och sticker utanför 10-15cm på sidor och framåt. Ytterkant i höjd med pumpens ovansida.
« Senast ändrad: 07 november 2022, 20:16:41 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #48 skrivet: 07 november 2022, 14:04:55 »
När det gäller maskinernas livslängd så är detta något som diskuterats i detta forum sedan starten 2003, alltså i 19 år, och än så länge har inte en enda billig Kinamaskin överraskat med bra kvalitet och lång livslängd, och hade så varit fallet så skulle de ha varit storsäljare på marknaden.
Den erfarenheten har jag.

Jo, men jag personligen tror inte det är lika svart/vitt som du verkar tro. Jag tror det är så att kvalitetskontrollen på de kinesiska pumparna är långt ifrån de japanska pumparna.
Så ja, fler som får exemplar som har dålig kvalité, men sen kanske det finns andra som har tur och får en kinespump som håller väldigt länge. Det är ju så att det kanske finns hur mycket kinapumpar som helst där ute i drift som varit i drift i 10 år utan problem - bara att man inte hör något från ägarna då den fungerar. Är ju oftast först när något går sönder som man hör något om det. Men bottom line är att jag hoppas jag fått ett exemplar byggt på en fredag  :P

Men om det skulle hända något med min Gree LLVP så kommer jag rapportera det här, oavsett om det är något litet eller stort fel.

I dina ögon kan din Fairy fortfarande bara ett kanonköp, det förstår jag, men för mig hade den irriterat mig varje dag, förmodligen tills jag slängt ut den, bara av den enkla anledningen att den inte förmår styra ned effekten som utlovat.
Där är ett exempel på skillnaden i förväntningar och krav.

Jo, jag förstår och accepterar din åsikt.

Temperaturgivaren i innedelen sätter gränsen för hur långt maskinen får avvika från inställd temperatur innan den tvångsstoppas för att kunderna inte skall sitta i en bastu, eller frysa.
Det är självklart så att den stoppar för att uteffekten är högre än utlovat, och att det blir för varmt i rummet, att den sedan startar när det blir 3 grader kallare är ju så att säga ett måste, någon gång måste den ju starta igen, och Gree har väl bedömt att 3 graders diff är acceptabelt, både i komforthänseende, och för att det inte skall bli sjukt många start och stopp som alla irriterar kunderna.

Mjo, men går inte att förneka att en bidragande faktor att den kör sina start och stopp är för att rummet den sitter i är ganska litet (ca 3,7 x 3,2 meter och typ 2,1 m högt), och anslutande rummet som den blåser varmluft rakt in i dörröppningen till är lika litet det med. Vilket gör att den snabbt ökar tempen i rummet. Om den hade suttit i ett enplanshus istället hade den gått ännu längre innan stopp. Den går rätt länge utan att behöva stanna i mitt hus även nu när det är +8, men en del start och stopp blir det per dag, men det är inte som att det händer varje kvart.

Har testat iFeel-läget på fjärren
och la fjärren i vardagsrummet (rummet bredvid), typ 6 meter iväg. Och då blir det få start och stopp även i +8 ute. Men driften då passar inte mig riktigt. Tycker den beter sig konstigt med iFeel-läget för blir alldeles för varmt.

Om jag har börvärdet på värmepumpen inställt på 22 grader så startade luftvärmepumpen att värma när det var 21 grader där fjärren låg.
Sedan värmde den enda till det blev 24.8 grader där fjärren låg! Alltså blev det nästan 25 grader där fjärren låg i rummet bredvid där luftvärmepumpen sitter.
Färre start och stopp med bekostnad att det blir en bastu. Då tror jag att jag håller mig till det normala läget där den använder tempsensorn i innedelen.

Jag tycker det ser lite B ut med hus panelen som begränsar luft flödet och att den inte hänger horisontellt.
Jag letade efter en manual för utedelen på Scanmonts hemsida om detta men hittar inget.
Fungerar väl lika bra ändå kanske så länge inte löv och liknande fastnar, men någonstans bör det ju finnas en gräns för hur mycket baksidan på utedelen kan blockeras, eller?
Vad säger experterna?

Jag måste erkänna att jag inte har någon aning om vad du menar. Speciellt när du säger att den inte hänger horisontellt(?)
Men uppskattar din input, jag ser inget fel med installationen men jag är inte en expert och någon annan som vet mer får gärna inflika.

Uppdatering: Idag provade jag iFeel-läget igen och verkar ev fungera lite bättre nu(?). Eller ja, den drar ju mer ström kanske då den värmer mer än inställt värde.
Men i alla fall, jag aktiverade läget tidigare idag, och la fjärren typ 6 meter bort i vardagsrummet rakt framför den men genom dörröppningen och på andra sidan vardagsrummet. Sedan har jag ställt in börvärde 21 grader på fjärren och 3:e fläkthastigheten.

Då har värmepumpen körts sedan kl. 15:30 idag, och kan se det genom Tibber-appen också att den inte stannat en enda gång. Den har alltså körts i 9 h utan ett enda stopp, kanske delvis för jag haft iFeel-läget aktiverat. Däremot har den dragit ca 700 w hela tiden. Tidigare idag var det 8 grader ute men nu är det 6 grader.

Där fjärren ligger har jag en termometer precis bredvid och just nu är det 22,2 grader där (så trots börvärde 21 grader så fortsätter den värma trots att det vid fjärren är 22,2 grader), samt 25,1 grader i det rummet värmepumpen sitter. På övervåningen i rummet längst bort är det typ 20 grader. Får kanske fortsatta använda iFeel-läget och prova hur det går, men ställer ner dens börvärde till 20 istället.

Uppdatering igen: Den stannade kort efter detta, men innan den stannade hade den körts 9h utan stopp, och nu 2h senare startade den igen, när tempen vid fjärren hade sjunkit till 20 grader (1 grad mindre än börvärdet). Tempen i rummet sjönk från 22 till 20 på bara 2h, antagligen för det bara är 6 grader ute just nu.
« Senast ändrad: 08 november 2022, 02:43:36 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #49 skrivet: 07 november 2022, 22:06:27 »
Inte horisontellt var nog lite överdrivet av mej.
Dessa små pumpar är nog även inte så känsliga map avståndet bakom. Kommer man bara åt bra att göra rent bra så. Och ev snö smälter väl? Jag vet inte, därför frågar jag.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #50 skrivet: 08 november 2022, 20:51:49 »
Inte horisontellt var nog lite överdrivet av mej.
Dessa små pumpar är nog även inte så känsliga map avståndet bakom. Kommer man bara åt bra att göra rent bra så. Och ev snö smälter väl? Jag vet inte, därför frågar jag.

Hm, pumpen sitter helt rakt horisontellt. Det hade varit ganska pinsamt om installatören hade misslyckas med att sätta utedelen rakt hehe Sc:,h

Installatören rekommenderade att vi satte utedelen i murbruket och frågade om det var okej för mig vilket jag svarade ja på. Anledningen var för att mindre vibrationer och ljud från utedelen skulle smyga sig in i huset. Det är 48 cm avstånd ner till backen under utedelen, och det sa installatören är lugnt när det kommer till is som blir under maskinen på vintern.

Är 8,5 cm avstånd bakom maskinen och visst det kan ju bli lite trångt att göra rent utedelen då, men det borde ändå vara möjligt att göra tycker jag. Att luftflödet skulle bli begränsat för att utedelen sitter nära ytterväggen har jag svårt att tro. Är ju fritt fram för luften att cirkulera runt pumpen i övrigt och tänker inte bygga in den med något värmepumpsskydd eller liknande.. Om placeringen begränsar värmepumpen så hade det ju varit lite slarvigt av installatören tycker jag, och tror nog installatören kan mer än mig om det och bedömde det var en okej placering hm.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #51 skrivet: 09 november 2022, 07:15:34 »
Jo, men jag personligen tror inte det är lika svart/vitt som du verkar tro. Jag tror det är så att kvalitetskontrollen på de kinesiska pumparna är långt ifrån de japanska pumparna.
Så ja, fler som får exemplar som har dålig kvalité, men sen kanske det finns andra som har tur och får en kinespump som håller väldigt länge. Det är ju så att det kanske finns hur mycket kinapumpar som helst där ute i drift som varit i drift i 10 år utan problem - bara att man inte hör något från ägarna då den fungerar. Är ju oftast först när något går sönder som man hör något om det. Men bottom line är att jag hoppas jag fått ett exemplar byggt på en fredag  :P

Men om det skulle hända något med min Gree LLVP så kommer jag rapportera det här, oavsett om det är något litet eller stort fel.

Jo, jag förstår och accepterar din åsikt.

Mjo, men går inte att förneka att en bidragande faktor att den kör sina start och stopp är för att rummet den sitter i är ganska litet (ca 3,7 x 3,2 meter och typ 2,1 m högt), och anslutande rummet som den blåser varmluft rakt in i dörröppningen till är lika litet det med. Vilket gör att den snabbt ökar tempen i rummet. Om den hade suttit i ett enplanshus istället hade den gått ännu längre innan stopp. Den går rätt länge utan att behöva stanna i mitt hus även nu när det är +8, men en del start och stopp blir det per dag, men det är inte som att det händer varje kvart.

Har testat iFeel-läget på fjärren
och la fjärren i vardagsrummet (rummet bredvid), typ 6 meter iväg. Och då blir det få start och stopp även i +8 ute. Men driften då passar inte mig riktigt. Tycker den beter sig konstigt med iFeel-läget för blir alldeles för varmt.

Om jag har börvärdet på värmepumpen inställt på 22 grader så startade luftvärmepumpen att värma när det var 21 grader där fjärren låg.
Sedan värmde den enda till det blev 24.8 grader där fjärren låg! Alltså blev det nästan 25 grader där fjärren låg i rummet bredvid där luftvärmepumpen sitter.
Färre start och stopp med bekostnad att det blir en bastu. Då tror jag att jag håller mig till det normala läget där den använder tempsensorn i innedelen.

Jag måste erkänna att jag inte har någon aning om vad du menar. Speciellt när du säger att den inte hänger horisontellt(?)
Men uppskattar din input, jag ser inget fel med installationen men jag är inte en expert och någon annan som vet mer får gärna inflika.

Uppdatering: Idag provade jag iFeel-läget igen och verkar ev fungera lite bättre nu(?). Eller ja, den drar ju mer ström kanske då den värmer mer än inställt värde.
Men i alla fall, jag aktiverade läget tidigare idag, och la fjärren typ 6 meter bort i vardagsrummet rakt framför den men genom dörröppningen och på andra sidan vardagsrummet. Sedan har jag ställt in börvärde 21 grader på fjärren och 3:e fläkthastigheten.

Då har värmepumpen körts sedan kl. 15:30 idag, och kan se det genom Tibber-appen också att den inte stannat en enda gång. Den har alltså körts i 9 h utan ett enda stopp, kanske delvis för jag haft iFeel-läget aktiverat. Däremot har den dragit ca 700 w hela tiden. Tidigare idag var det 8 grader ute men nu är det 6 grader.

Där fjärren ligger har jag en termometer precis bredvid och just nu är det 22,2 grader där (så trots börvärde 21 grader så fortsätter den värma trots att det vid fjärren är 22,2 grader), samt 25,1 grader i det rummet värmepumpen sitter. På övervåningen i rummet längst bort är det typ 20 grader. Får kanske fortsatta använda iFeel-läget och prova hur det går, men ställer ner dens börvärde till 20 istället.

Uppdatering igen: Den stannade kort efter detta, men innan den stannade hade den körts 9h utan stopp, och nu 2h senare startade den igen, när tempen vid fjärren hade sjunkit till 20 grader (1 grad mindre än börvärdet). Tempen i rummet sjönk från 22 till 20 på bara 2h, antagligen för det bara är 6 grader ute just nu.

Jag hade precis samma åsikt som du har, för 19 år sedan, och har fått ändra mig.
Det verkar inte ha med tur eller otur att göra, det är helt enkelt sämre teknik och sämre komponenter som gör att de inte har fått fäste på marknaden.

I ett litet rum blir din värmepumps problem mer accentuerade, det är just därför jag menar att jag eventuellt skulle kunna rekommendera Gree:s maskiner i en maskinhall, folkets hus, gymnastiksal eller liknande - om man tror att livslängden kommer att vara bra. (Vilket jag inte tror)

När du styr temperaturen med fjärrkontrollen måste den ha kontakt med innedelen, lägger du den utanför räckvidden så är jag osäker på vilket värde värmepumpen jobbar emot, kanske går den bara ned på min effekt och stannar där, även om den känner på innedelens givare att det är alldeles för varmt.
Så - om du skall använda den funktionen måste du lägga ifrån dig fjärren där du tänkt lämna den, och sedan testa manövrera fjärren och se om innedelen reagerar på dina ändringar.

Som sagt, har du haft fjärren i ett annat rum så är det högst osäkert att den reglerat mot den tempsensorn, att den gått så många timmar med samma uteffekt kan indikera att den helt enkelt slutar justera effekten när den tappar kontakt med fjärrkontrollen, och inte stannar innan någon form av gränsvärde överskrids, antingen på tempgivaren som sitter i värmepumpens innedel, eller en kombination av det och tid.
Omöjligt att veta om man inte har skrivit programmet som sköter styrningen.
Just det där med att tekniker som tror sig veta bäst hur saker och ting skall fungera, även om det är helt ologiskt är något jag vänder emot skarpt.
Hade det inte varit bättre att innedelen började larma med ett ihållande pip om i-feel är aktivt och maskinen tappar kontakten med fjärrkontrollen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #52 skrivet: 09 november 2022, 08:36:56 »

Är 8,5 cm avstånd bakom maskinen och visst det kan ju bli lite trångt att göra rent utedelen då, men det borde ändå vara möjligt att göra tycker jag.
Min sitter 15cm från väggen, tycker detta är trångt, är på gränsen. Får väl använda en spegel för att se insidan.... Eller lossa fötterna.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2450
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #53 skrivet: 09 november 2022, 10:25:19 »
8,5cm från väggen kan fungera men på full last suger den igenom bra många kubik i sekunden och då måste luften komma fram
om man mäter arean på baksidan och arean på den fria luften runt om så kan man grovt göra en uppskattning hur luften kommer att räcka till.
om man bygger in den kommer det bli mycket värre då risken för att utedelen kommer att ta "använd "luft och tappa rejält med effekt och verkningsgrad

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #54 skrivet: 09 november 2022, 11:49:23 »
Jag hade precis samma åsikt som du har, för 19 år sedan, och har fått ändra mig.
Det verkar inte ha med tur eller otur att göra, det är helt enkelt sämre teknik och sämre komponenter som gör att de inte har fått fäste på marknaden.

I ett litet rum blir din värmepumps problem mer accentuerade, det är just därför jag menar att jag eventuellt skulle kunna rekommendera Gree:s maskiner i en maskinhall, folkets hus, gymnastiksal eller liknande - om man tror att livslängden kommer att vara bra. (Vilket jag inte tror)

Jag vill inte säga emot dig. Du har säkert rätt. Om det inte vore för att jag redan hade en väl fungerande (men för klen) värmepump och skulle skaffa den första enda värmepumpen för huset så hade jag satsat på en Mitsubishi Sumo RW35 då den verkar riktigt trevlig. Och absolut tror jag att Mitsubishi har överlägsen kvalité på alla fronter.

Däremot, kanske inte Gree är såå dålig, kanske kan den vara bättre än Qlima eller Midea när det kommer till kvalité, det är ungefär där jag står i mitt synsätt. Och kanske kan den lyckas hålla 10 år, och om 10 år från nu så känner jag att det är sannolikt att jag kanske kommer ha flyttat ändå och om då pumpen går sönder är det inte min sorg.

När det kommer till hur värmepumpen beter sig har jag ingen personlig erfarenhet av någon annan värmepump än min IVT 12 PR-N och denna, så har inte så mycket att jämföra med.

Men däremot läste jag din tråd igen när du testade Gree Amber, och i den tråden säger du att den ibland förde oväsen i form av knäppningar och pysljud typ. Hittills kan jag säga att denna Fairyn har gjort 0 av sådana ljud. Inte ett endaste knäpp har jag hört, och det är jag glad för för det skulle störa mig mycket.

Sedan skrev du i ditt test av Ambern att fläkten i innedelen varvade upp och ned lite som den själv ville, så är inte fallet med min Fairy heller. Den går konstant på den fläktinställning jag ställt den på, den går aldrig upp eller ner i varv av sig självt. Bara när den "stänger av sig" och då snurrar fläkten i innedelen jättesakta så den inte ens hörs något, samt att luftriktaren ställer sig rakt fram under tiden den är av. Jag är glad att jag inte valde Ambern känner jag. Mitt rum är ännu mindre än det rum du testade Ambern i och då hade det blivit ännu fler start och stopp. Denna Fairyn verkar bete sig bättre.

När du styr temperaturen med fjärrkontrollen måste den ha kontakt med innedelen, lägger du den utanför räckvidden så är jag osäker på vilket värde värmepumpen jobbar emot, kanske går den bara ned på min effekt och stannar där, även om den känner på innedelens givare att det är alldeles för varmt.
Så - om du skall använda den funktionen måste du lägga ifrån dig fjärren där du tänkt lämna den, och sedan testa manövrera fjärren och se om innedelen reagerar på dina ändringar.

Som sagt, har du haft fjärren i ett annat rum så är det högst osäkert att den reglerat mot den tempsensorn, att den gått så många timmar med samma uteffekt kan indikera att den helt enkelt slutar justera effekten när den tappar kontakt med fjärrkontrollen, och inte stannar innan någon form av gränsvärde överskrids, antingen på tempgivaren som sitter i värmepumpens innedel, eller en kombination av det och tid.
Omöjligt att veta om man inte har skrivit programmet som sköter styrningen.
Just det där med att tekniker som tror sig veta bäst hur saker och ting skall fungera, även om det är helt ologiskt är något jag vänder emot skarpt.
Hade det inte varit bättre att innedelen började larma med ett ihållande pip om i-feel är aktivt och maskinen tappar kontakten med fjärrkontrollen?

Jag tror icke den tappat kontakt med fjärren. Har läst att den ska gå tillbaka att använda tempsensorn i innerdelen (som när iFeel är inaktiverat) om den tappar kontakt med fjärren, och med tanke på dens drift så är jag rätt säker på att den inte har det. Har den mindre än 6 meter iväg i andra rummet, men placerad riktad mot värmepumpen och värmepumpen kan "se" den genom dörröppningen. Men jag är lite nyfiken på hur iFeel-läget fungerar? Skickar den signaler via IR från fjärren (så den måste vara riktad mot värmepumpen) eller skickar den typ Wifi-signaler och kommunicerar med hm, svårt att hitta någon info gällande det men antar inte det spelar någon roll, märker hur det fungerar när jag testar.

Har testat med iFeel-läget lite mer och efter jag testat lite mer har jag märkt att det fungerat bättre än jag först tyckte. Om jag har börvärde inställt på 21 på fjärren, så verkar det som pumpen startar att värma när tempen vid fjärren är 20 grader och slutar värma när tempen vid fjärren är 22 grader.
Det är 10 grader ute nu så när jag kör med iFeel-läget så är den avstängd rätt länge och när den går så går den rätt länge också, och blir inte så mycket start och stopp även vid +10.

Min sitter 15cm från väggen, tycker detta är trångt, är på gränsen. Får väl använda en spegel för att se insidan.... Eller lossa fötterna.

En spegel för att se insidan?  dontknow Men ja, lite trångt blev det kanske. I värsta fall kanske man kan ta bort skyddet runt utedelen och rengöra lamellerna framifrån när det blir dags för service och rengöring av utedelen?

8,5cm från väggen kan fungera men på full last suger den igenom bra många kubik i sekunden och då måste luften komma fram
om man mäter arean på baksidan och arean på den fria luften runt om så kan man grovt göra en uppskattning hur luften kommer att räcka till.
om man bygger in den kommer det bli mycket värre då risken för att utedelen kommer att ta "använd "luft och tappa rejält med effekt och verkningsgrad

Hm okej. Kommer aldrig bygga in utedelen i alla fall, det verkar bara väldigt dumt. Vill inte förlora någon verkningsgrad. Hoppas det är okej som den sitter nu, och att inte prestandan blir allt för begränsat för att installatören valde att sätta den i murbruket för att få bort ljud in i huset (vilket fungerar bra, hör absolut inget av utedelen inne i huset, däremot med min IVT-pump hör man utedelen en del, som sitter direkt på panelen istället och högre upp).

Igår hade jag lite tråkigt och skapade en liten hemsida snabbt för eget bruk som jag kan använda för att snabbt räkna ut uteffekt och COP genom att

Igår när jag hade tråkigt skapade jag ett litet verktyg där man snabbt kan räkna ut uteffekt och COP mha in/ut-temp på innedelen:
https://heatpump.epizy.com/

Mest för min egna del för att göra det snabbare att räkna ut COP istället för att behöva räkna ut det med en miniräknare, men om någon annan vill använda den också så är det ju bara att göra det. Men de flesta är nog inte intresserade av att göra det, utan är nöjda bara deras värmepump ger värme  :P
« Senast ändrad: 09 november 2022, 11:56:31 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #55 skrivet: 09 november 2022, 15:35:23 »
Att din inte knäpper och pyser beror troligen på att den bara stannar för att det är för varmt inne, den har inte börjat stanna för avfrostning ännu.
Även märkespumpar kan låta lite när de växlar mellan avfrostning och värmedrift, det åfr man nog i viss mån acceptera.
Men inte hur mycket som helst.
Så avvakta med kommentarer om det tills du vet säkert att den börjat avfrosta.
Min erfarenhet är att Kinapumparna håller i ca 5-7 år, visst kan du ha tur och få en som håller i 10 år, kanske mer - det vet man aldrig.
Och som sagt, en vacker dag kommer Kineserna på att de skall bygga kvalitet, det finns ju en mikroskopisk chans att din pump tillhör den generationen pumpar från Gree.

Det finns ett antal företag med kreativa ideer som satsat på Gree som märke i sina "uppfinningar", så vitt jag vet har alla konkursat.
Typ Luft/vatten med acktankar till mycket lägre priser än alla andra.
Om det beror på dålig affärside, eller fel fabrikat på värmepumpen låter jag vara osagt, kanske är det en kombination av de två.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #56 skrivet: 09 november 2022, 16:06:46 »
En sak jag inte kan begripa är varför värmepumpen är verkligen jättestressad med att få upp värmen och komma till den punkt att den kan stängas av. Det är som att den längtar efter att stängas av, och detta kan inte ha med minimum effekten att göra utan hur knepigt de valt att den ska styras eller så  Sc:,h

Den gick i ca 45 min på runt 500 watt i drift, sedan den senaste kvarten körde den på 1300 w i drift(!) för att nu göra ett stopp. Det är som att den efter 45 min kände att "shit, är inte uppe i den temperaturen jag är programmerad till att stanna än och det har gått 45 min, nu måste jag ge allt den sista kvarten så jag snabbare kan nå tempen jag ska stanna på".

Det är +9 grader ute. När den gick på 1300 watt så kanske den gav ut nästan 6 kW i värme?? Varför inte bara fortsätta gå på 500 watt som den gjorde de första 45 min och låta det ta längre tid innan den stoppar istället för att stressvärma?

Återigen stoppen stör mig inte så mycket, och som jag ser det betyder det inte *så* mycket, all kW värme hamnar ju i huset oavsett om den stressar eller tar det lugnt, men jag är verkligen undrande, över vad för avsikt de hade med att programmera den till att gå på det sättet? Vad för anledning de kan tänkas ha för det och varför de valde att designa den till att värma så fort som möjligt för att sedan stoppas? I detta fallet är det ju tydligt att det inte beror på att den inte kan gå på lägre effekt, för de första 45 min gick den på lägre effekt utan problem. Har märkt samma grej när jag inte kört på "iFeel"-läget men med mindre skillnad, alltså att den kanske ökat med 2-300 watt sista tiden innan stopp.

Nu tänker jag ändra tillbaka så den använder innedelens tempgivare istället för "iFeel"-läget på fjärren. Med iFeel-läget så går det ner till 20 grader i vardagsrummet och sedan värms till 22 grader när den kör och sedan stannar den, alltså en temperaturskillnad på 2 grader. När jag kör med vanliga läget så blir det lite fler start och stopp men upplever det som bättre komfort då temperaturen i vardagsrummet ligger på en stabil nivå då.

Uppdatering: När jag stängde av iFeel-läget och körde "normalt" läge så var den nere och gick på max 330 watt i driveffekt i ca 10 min, och då gick den fortfarande och värmde (utblåstemp var högre än insugstemp). Har aldrig tidigare varit nere så lågt i driveffekt (vad jag har sett). Jag säger max 330 watt för hade stängt av alla andra elförbrukare i huset i princip förutom Gree:n, och efter det visade Tibber realtidsförbrukning på 330 watt i 10 minuter, så mer kan inte ha luftvärmepumpen dragit just då. Sedan efter det gick den upp mot 500 watt igen.
Så kanske ljuger inte Gree i sina siffror på pappret, alltså om dens lägsta effekt. Kanske kan den gå ner så lågt i lägsta effekt som de påstår, bara att det i praktiken typ aldrig händer pga hur den är styrd till att drivas.

Uppdatering igen: Nja, nu när det är så här milt ute (+10!) så verkar den faktiskt gå på runt 350 watt i driveffekt kontinuerligt när den går (i vanligt läge, och inte iFeel). Börvärde inställt på 19 grader men det blir ca 21 grader då (pga små rum gissar jag på). Med start och stopp emellanåt. Men iFeel inaktiverat verkar fungera betydligt bättre för mig.
« Senast ändrad: 09 november 2022, 18:12:40 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #57 skrivet: 09 november 2022, 17:15:33 »
Mmm, det man inte begriper, och inte kan få information om, får man lämna.
Det är väl typ den slutsatsen jag drog efter någon vecka med min Gree.
Obegripligt hur de tänkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #58 skrivet: 09 november 2022, 17:36:01 »
Min bekant och jag installerade var sin pump i fredags, heter Gree Pular men ser väldigt lika ut mot Fairy.
Han kör sin i ifeel läget, har väldigt konstant temperatur hela tiden, 15C vid dosan, 16C vid maskinen
Jag kör utan och har 17C mot ställda 16C. Min går onoff,  hur hans går vet jag ej.
Båda förbrukar också liknande, ca 0,08-0,09kWh/m2 & dygn, vid ute 8-9C.
Initialt är vi nöjda ☺️,  kan ju ändras snart om man läser denna tråd...
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #59 skrivet: 10 november 2022, 08:19:02 »
Det finns säker nöjda Gree-ägare.
De problem jag hänvisar till är dels historiska (4 år) och dels rätt små saker som många säkert har överseende med.
Jag är inte den typen av människa som har överseende med "korkad" styrning, lögner i databladen, och för hög ljudnivå.
Men vi är alla olika.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!