0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan se i Nibeskärmen vad rumsgivaren är ställd på. Eftersom du har bergvärme och är hemma dagligen, blockera elpatronen tills den behövs.
Jag har köpt en ngenic tune och kopplat in till vår s1255. Nu har vi ett nybyggt hus med golvvärme gjuten i plattan så lagringsmöjlighet för värme är god. Ngenic ska lära sig husets värmedynanik. Tex om jag gör såhär vid denna inne och utetemperaturen, med en viss väderprognos och ljusinsläpp så får man ett visst resultat. Anledningen till att jag skaffade en ngenic var för jag inte var helt nöjd med nibes smart price adaption och saknade vettig innegivare. Innegivare som följde med pumpen rekommenderar Nibe att inte använda vid golvvärme. Jag är väldigt nöjd med ngenic men skulle vilja att pumpen agerat snabbare. När priset blir dyrt och ngenic lurar pumpen att det helt plötsligt är 20 grader ute istället för tex 0. Då beräknas framledningen om såpass långsamt att det ibland tar upp emot en timma innan pumpen faktiskt stängt av sig. Kan finns inställning som snabbar på det?
Testa sätt filtreringstid till 0 timmar. Återkom med resultat. Meny 7.1.10.2.
Du borde kunna sänka värdet för Max diff framledning så den stoppar pumpen om skillnaden mellan är och börvärde blir för stort.Från Nibes manual, sidan 44: https://www.nibe.eu/assets/documents/23819/331292-4.pdfMeny5.1.3- maxdiff. framl.temp. maxdiff. kompressor Inställningsområde: 1– 25 °C Fabriksinställning: 10 °C maxdiff. tillsats Inställningsområde: 1– 24 °C Fabriksinställning: 3 °C Här ställer du in max tillåten differens mellan beräknad och aktuell framledningstemperatur vid kompressor respektiv etillsatsdrift. Max diff. tillsats kan aldrig överstiga maxdiff. kompressor. maxdiff. kompressor Om aktuell framledningstemperatur överstiger beräknad framledning med inställt värde sätts gradminutvärdet till 0. Om det enbart finns värmebehov stannar kompressorn i värmepumpen. maxdiff. tillsats Om ”tillsats” är vald och aktiverad i meny 4.2 och aktuell framledningstemperatur överstiger beräknad med inställt värde tvångsstoppas tillsatsen.
Hej. Har provat ditt tips. Det som händer är att medeltemperaturen ute inte är någon medeltemperatur undan ändras till samma som aktuell utetemp. När ngenic lurar pumpen att det är 20 grader ute så stängs även cirkulationspumpen av helt då den tror det är sommar. Jag vill att den ska gå på sina 30% i väntläge så det är lite cirkulation fast pumpen inte producerar värme. Det jag vill komma åt är att skynda på pumpens beräkning av framledningstemperaturen. Jag vill skynda på den. Som det är idag kan utetemperaturen gå från -6 - 20+ rätt så snabbt eftersom ngenic lurar den till det beroende på hur elpriset ser ut. Men då tar pumpen väldigt god tid på sig för att räkna om beräknad framledning vilket gör att pumpen fortfarande producerar värme fast den inte ska det.
Jag har ändrat de värdena också. Men eftersom beräkningen sker så himla långsamt så hinner aldrig framledningen överstiga den beräknade framledningen.