0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur dyrt skulle det bli att låta grejerna vara igång dygnet runt?
Undrar vad som är effektivast att styra , IVT490 eller termostater till golvvärmen
Intressant!Jag har precis hoppat på NibePi tåget, men inte tecknat timpris ännu då jag velar fram och tillbaka vad som jag tror är bäst. Jag har även en luft-luft och den separat samt i kombination med F370 och timpris kommer bli lite meckigt... Gillar att folk med kunskap engagerar sig och delar med sig till oss andra som har tummen mitt i handen när de kommer till automation!
Jag har svårt att tro att ingen tjänar pengar på timpris med helt ostyrd förbrukning. Jag har fastpris och har runt 55% av förbrukningen per dygn på lågpristiden om elens förbrukning delas in i låg, medel och hög.Rent naturligt drar uppvärmningen mer på natten, vilket även är majoriteten av dygnsförbrukningen.Om du vill göra något ouppkopplat så kan du använda inbyggd schemaläggning varje dag.Förskjut värmekurvan -4. 6:00-00:00 och se hur det känns. Luft/luft fyller på resten av sig själv. Då har du förmodligen 60-65% av förbrukningen på lågpris. Hushållsel är så liten andel att det inte är värt att trixa med, speciellt matlagning. Gör inget om det kostar 3 eller 9 kr om dagen när natten kostar 50 kr annars.