Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gör jag för att byta nuvarande uppvärmning med NIBE 310P till (bergvärmepump)?  (läst 6256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Vet du om du behöver använda elpatronerna mycket eller klarar LLVP det mesta av nödvändigt tillskott?

MVh
Göran
[/quote]

 Golvmodell LLVP är klart överlägsen som luft/luft värmepumpar. Detta bekräftas även av grundläggande vetenskapliga och fysikaliska fakta. En golvmodell sprider värmen  ca 40% effektivare än väggmodell tack vare termofysikens lagar.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När jag testade att blockera värmepatronerna för ett tag sedan så klarade de att hålla 52C i pannan ner till +6-7 grader.
Det gick upp sakta efter en längre dusch, så i vanliga fall skulle elpatronerna gått in.

Kompressorn borde kunna hålla tempen under vår sommar och höst.
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag lagt in generell pump, frånluft, 2kW COP 2, men jag tycker att det känns som om det måste vara några värden i tabellen som är helt fel.
Det jag vet är att jag behöver tillföra 12700 kWh/år för uppvärmning och hushållsel men vilket värde i uträkningen kan jag jämföra detta värde med?

https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20220221&Lang=sv&T=20221204-1238&1=BBR_29&2=180&3=1&8=1&5=Salem&6=-16.3&7=22&10=0&11=163&12=1&13=2&14=BEN3&16=93&17=4890&18=391&19=500&20=3260&21=74&24=0&63=4877&25=422&27=0.26&29=0.6&30=0&31=57&33=4&33b=4&34=105&37=110000&38=26&39=-16.3&40=0&43=75200011107&44=2&45=2000&46=45&47=-40;2;2;20;2;2&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

PA123

  • Gäst
Jag justerade dina indata något:

Soltillskott genom fönster: 815 kWh/år (normalt värde)
Fastighetsenergi, el [kWh/år]: 517
Ökning av antagen effekt och COP...  VP effekt: 2.5 kW, COP: 3

Jag fick då: El till värmepumpens motor + spets (Summa)   12792 kWh/år

Då stämmer det bättre med dina uppmätta data.  tummenupp


https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20220221&Lang=sv&T=20221204-1416&1=BBR_29&2=180&3=1&8=1&5=Salem&6=-16.3&7=22&10=0&11=163&12=1&13=2&14=BEN3&16=93&17=4890&18=391&19=500&20=3260&21=74&24=1&63=815&25=422&27=0.26&29=0.6&30=0&31=57&33=4&33b=4&34=517&37=110000&38=26&39=-16.3&40=0&43=75200011107&44=3&45=2500&46=45&47=-40;2.5;3;20;2.5;3&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag räknat "energiberäkning" och testat en massa olika inställningar utan att komma till något läge där jag känner mig övertygad om att "det här är värdena som stämmer för mitt hus".
Har undrat över hur mycket effekt huset behöver och passade på nu när det blev kallare -12 - 15 grader . Jag laddade ner timförbrukningsvärdena från vattenfall och drog bort timförbrukningen för garaget. Ingen eldning i braskaminen.

Det som blir kvar nattetid borde bara vara den energi som går till FLVP 310P. Maxvärdet som jag fick var 3,92 kWh kl 03-04 på morgonen. Jag vet inte exakt hur kallt det var då men troligen närmare -15C.

Tänker jag rätt om jag då antar att vid -15C behöver huset 3,9 kW + det tillskott som FLVP ger. (1,5-2 kW har jag fått som riktvärde)?

Skulle en NIBE S735 fungera som utbyte eller behöver jag nåt som ger mer om jag inte vill köra värmepatron hela tiden som jag gör nu?
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10423
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det ger ett ungefärligt värde på värmebehovet i huset men det är svårt att mäta bara på en timme då huset är värmetrögt så man borde ta medeltemperaturen ute för några timmar. Likaså är kanske innetemperaturen ojämn i olika delar av huset när man mäter. En S735 skulle säkert fungera om man ser över isoleringen på avluftskanalen. Räkna med att det då behövs el-patron som tillskott om det är kallare än ca -8 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag såg att det skulle vara 3,55 kW istället för 3,92 om jag läser rätt värde.
Medelvärde för senaste åtta kalla nätterna ligger på 2,72 kW. Kl 22 - 07.

Isolering av frånluftskanalen borde inte vara något problem eftersom den går rakt ut genom väggen. Längden blir 30 cm + längd till anslutningen på FLVP.

Tror du då att den behöver tillskott redan vid -8 °C ?
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10423
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja el-tillskottet kommer uppskattningsvis där under -8 °C enligt NIBE VPDIM. Inte någon onormal temperaturgräns för många med värmepump. Vill man inte ha el-tillskott alls ska man satsa på fulldimensionerad varvtalsstyrd bergvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som ni kanske har förstått av mina inlägg så håller jag på att försöka vingla in till ett upplägg för utbyte av 310P som verkar rimligt.

Att aldrig behöva använda elpatronerna är kanske inte rätt målsättning?
Om S735 klarar ner till -8 °C så borde det täcka den allra största tiden i Stockholmsområdet. Har inte siffror på hur många dagar/timmar då det är kallare.

Om jag ska ha bergvärme eller LVVP och ordna ventilation eventuellt med frånluftsåtervinning så kanske elförbrukningen för utrustningen gör att skillnaden med att använda elpatronerna under de kallaste dagarna blir marginell?

Investeringen blir i alla fall högre ser det ut som.

Vill gärna höra era åsikter.
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Ja el-tillskottet kommer uppskattningsvis där under -8 °C enligt NIBE VPDIM. Inte någon onormal temperaturgräns för många med värmepump. Vill man inte ha el-tillskott alls ska man satsa på fulldimensionerad varvtalsstyrd bergvärmepump.

Fulleffekt Bergvärmesystem fungerar ochså mycket bra med ON-OFF Bergvärmepump !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2011
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det är väl ganska självklart att en effektivare FLVP ger en högre besparing, det är ju en icke-fråga

Att däremot svara på huruvida ett helt oprövat kort (som inte ens finns att köpa ännu) kommer att klara husets behov ner till -8 är ju som att spå i teblad. Jag vill påstå att produkten är så ny så det kommer visa sig först när tillräckligt många hunnit få den installerad. Historiken för de nuvarande modellerna som den är tänkt att ersätta ser inte speciellt rolig ut

Många klagar att dom inte levererar tillräckligt, går på halvfart, kompressorn varvar inte upp trots behov, eltillkott går in istället. Det finns en hel radda med trådar om detta. Om problemen beror på att användarna varit inne och fingrat felaktigt på inställningar eller om, som det också sagts, styrsystemets funktionalitet är tveksam, låter jag vara osagt

Men helt klart går det bevisligen att bygga en FLVP som även fungerar dom dagar temperaturen kryper under nollan, det kan jag intyga. Synd bara att min leverantör, enligt andra användare, verkar ha så svårt att ge tillräckligt bra support vilket gör att jag själv oroar mig för den dagen då min pump kommer lämna in

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dags att ta tag i uppvärningen av huset igen känns det som, så att jag kommer till skott någon gång.

Jag passade på att mäta på huset när vi var borta i tre veckor.
Jag har sedan kollat total elförbrukning med timvärden och minskat med förbrukning för, LLVP i garage, kyl/frys och NIBE 310Ps kompressor, fläkt och cirkulationspump (750 W). Resterande elförbrukning borde bara vara från elpatronerna i 310P.

Det finns lite LED belysning utomhus men den borde vara försumbar i sammanhanget.
Under den här tiden hade vi ingen förbrukning av varmvatten eller övrig hushållsel.

De värden jag fick var vid 20°C rumstemperatur var:
Utetemp   Effekt
+7°C    190 W
0°C           1,47 kW
-10°C   3 kW
Det bekräftar tidigare mätning jag gjorde att nuvarande FLVP klarar att hålla värmen utan elpatroner ner till 6-7°C utetemperatur.

Den lösning som jag funderar på nu efter tidigare input från er, är LVVP med frånluftsmodul.
Röranslutningarna sitter nertill och frånluften går rakt ut genom väggen ovanför FLVP idag.

Om jag sätter in NIBE S2125-12, NIBE S325 och NIBE S135 antar jag att den lösningen borde klara värmebehovet ganska långt ner i utetemperatur utan att behöva tillföra extra med elpatronerna.

Jag slipper borra för bergvärme, tillstånd mm.

Tycker ni att jag är inne på rätt spår?

Kan man sommartid ställa in så att bara S135 är igång och sköter ventilationen och genererar varmvatten?
Borde inte vara något behov att köra utedelen eller elpatronerna i S325. Vi är bara två personer så det går inte åt så mycket varmvatten.

Vilka motsvarande alternativ finns om man inte väljer NIBE? Bättre? Billigare?

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10423
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Har du tittat på effektbehovet? S2125-12 tycker jag verkar lite för kraftig, tror S2125-8 (3-fas) passar bättre? Ta in prisuppgifter för båda med energiberäkning så man kan se uppskattade behovet av el-tillsats för båda. Verkar vara gränsfall mellan de båda modellerna.

S135 känns också onödigt lyxig om man inte bygger nytt och tvingas välja den. För ventilationen räcker det som sagt med en enkel varvtalsstyrd kanalfläkt för ett par tusen kr. Luftvattenvärmepumpar finns det ju av många olika fabrikat men jag känner inte till någon som har en motsvarighet till S135. Kanske heller inte finns någon motsvarighet till S325 så man istället måste koppla rören på ovansidan. Det är bra om du kan ta in några olika offerter på luftvatten och jämföra så du inte är bunden till bara ett fabrikat. Åtminstone om du bryr dig om priset och leveranstiden.
« Senast ändrad: 14 februari 2023, 09:49:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ska ta in några offerter nu.

Tänkte att det vore bra att ha lite extra effekt att ta till med S2125-12 eftersom jag gärna skulle vilja ligga runt 22-23 grader inomhus istället för 19-20 grader som jag gör idag.

Att jag skulle vilja ha en S135 även om andra lösningar finns, är att det känns bättre för mig att inte blåsa ut 20C luft när det är -10C ute.

Frågan om det går att köra/prioritera S135 utan att S2125 går in, var för att ventilationen måste ju gå hela tiden och S135 borde kunna räcka till att förse två personer med varmvatten under sommarhalvåret. Verkar onödigt att S2125 startar bara för varmvattnet.

1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10423
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det står att S135 ensam kan göra varmvatten om man även har kopplat på och kör kyla samtidigt med S2125. Effekten på S135 är dock bara ca 1,5 kW så normalt är det nog så att S2125 också arbetar på lågt varvtal för att göra varmvatten med en sammanlagd effekt på kanske 3-4 kW. Då går varmvattenkörningarna ganska snabbt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!