Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör jag för att byta nuvarande uppvärmning med NIBE 310P till (bergvärmepump)?  (läst 4853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9735
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Du kan ju även satsa på den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar som ger ökad energibesparing ungefär motsvarande att satsa på LVVP. T.ex. NIBE F730/F750 eller Comfortzone RX50. De flesta nybyggda hus levereras med detta. Beror också på om man vill ha kompressorn inne eller ute när man jämför med LVVP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Om er totala elförbrukning inklusive allt, även garage, bara är 14500 kWh så tycker jag det är riktigt bra, speciellt med tanke på att ni har en såpass liten FLVP (310)

Med så låg förbrukning blir avskrivningstiden för bergvärme rätt lång, självklart kortas den ner om de orimligt höga elpriserna fortsätter många år framöver. Bergvärme har nu blivit intressantare även för objekt där det tidigare var mera tveksamt ur kostnadssynpunkt. Självklart om man får välja fritt och inte behöva tänka på kostnaderna, jag skulle ta bergvärme och FTX samt frikyla alla dagar i veckan om jag fick drömma även om en kraftfullare FLVP gör en väldigt stor skillnad i besparing

SÃ¥ en kraftfullare FLVP ser jag inte heller som ett dÃ¥ligt alternativ 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller också med, räkna på det också, det är troligt att det blir bäst payofftid på den lösningen.
Nackdelen är att även de behöver tillskott när det är som kallat, och det kan framöver drabba dig med effekttaxor som kan ha rätt stor effekt på totala priset du betalar för elen, men det är ju svårt att säkra upp alla eventualiteter.
Man kan ju också i en sådan framtid tänka sig att DÅ addera en luftvärmepump, eller ett biobränslealternativ som kan värma även om ni inte är hemma. (Typ pelletskamin)

Räkna också med alternativet frånluftsfläkt (Inte "FLM") och att borra lite längre, eller välja Luft/vatten-värmepump istället.
FLM och vanlig frånluftsfläkt ger ju ingen som helst skillnad på inneklimatet/ventilationen.
OM du väljer luft/vattenvärmepump skulle jag rekommdera dig att försöka välja en som har full effekttäckning ned till DUT om det är möjligt.
Det är bra både för att kunna anpassa driften till svängningar på elpriset, och för att säkra upp mot eventuellt framtida effekttaxor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, nu har jag testat lite för att skaffa mig en uppfattning om hur min FLVP, kamin och hus fungerar ihop.

Tidigare sänkte jag termostaterna på radiatorerna så att jag hamnade på 20C. Innan har vi legat på 22-23 C.
Det var för att "ge utrymme" för att använda braskaminen utan att det blev tokvarmt inne. Fungerade bra men FLVP var fortfarande i normalt driftläge.

Sedan blockerade jag värmepatronerna i FLVP för att se vart det tar vägen utan tillskott.
Ner till 6-7C utetemperatur klarar FLVP att hålla 50-51C i pannan utan tillskott. Duschar man länge så sjunker panntemperaturen men den orkar sakta upp igen.
Nu är det kallare och vid +1C så orkar den bara hålla 30C utan tillskott. Däremot verkar det ligga stabilt där och klarar kortare duschning.

Blir det kallare så är det nog nerförsbacke för panntemperaturen.

Jag har provat att elda mer i kaminen för att ge FLVP extra tillskott via utgående luftflöde men det ger inte någon effekt på panntemperatur som jag kan lägga märke till.

Så de slutsatser jag drar av detta är att frånluftsåtervinningen i min 310P är för liten effektmässigt och ökar inte nämnvärt vid högre rumstemperatur.

Därmed verkar det som att min första idé om att byta FLVP till motsvarande jag har idag t.ex. NIBE F370 och att komplettera med en LLVP inte skulle ge någon större besparing jämfört med det jag har idag. Elpatronerna i pannan skulle nog behöva gå in i samma utsträckning som idag.

Om jag byter till en betydligt dyrare FLVP t.ex. NIBE F730 så skulle jag få 2 kW extra effekt från frånluften om jag läst specifikationen rätt men jag tror inte att det skulle räcka utan att behöva använda elpatronerna ganska mycket under vintern.

Jag tycker att det lutar Ã¥t att titta närmare pÃ¥ LVVP och gärna frÃ¥nluftsÃ¥tervinning ocksÃ¥. MÃ¥ste ju behÃ¥lla fastställd ventilation av huset.  Även om det kostar mer sÃ¥ bär det emot att veta att jag blÃ¥ser ut 20C luft rakt ut när det är minusgrader.

Ser det ut som att jag tänker något rätt eller .......???
Har ni förslag på vilka system / komponenter som jag kan använda?

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9735
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Därmed verkar det som att min första idé om att byta FLVP till motsvarande jag har idag t.ex. NIBE F370 och att komplettera med en LLVP inte skulle ge någon större besparing jämfört med det jag har idag. Elpatronerna i pannan skulle nog behöva gå in i samma utsträckning som idag.

Det är fel. Med rätt inställningar kan man uppnå en betydelsefull energibesparing. Men man måste dra ner termostaterna i alla rum som nås av värmen från LLVP. Då minskar belastningen på FLVP och den kan klara sig ända ner till t.ex. -8 °C utan el-patronerna jämfört med kanske +6 °C innan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Och vad gäller det andra, dvs kraftfullare flvp så ger en sådan runt 5kW värmeeffekt. I vårt hus så klarar det sig ner till -10 utan tillskott så visst skulle det säkert bli en avsevärd skillnad även för er. Dessutom får du snabbare upp tempen i vv med bara kompressor så du kan duscha varmt. Dusch i 30 C låter i mina öron som en riktig kalldusch. Det är väl ändå inte livskvalitet?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svaren  :)
Nja, 30 C att duscha i är ju inte normalläge, bara nu när jag testade.

Det är kanske så att vi alla tre har rätt?
Jag tycker inte att det händer så mycket som jag hade räknat med men det kan kanske bero på att kompressorn i min 310P inte ger så mycket värme som den en gång gjorde.
Känns lite konstigt annars, med tanke på att braskaminen ger mellan 3-9 kW och jag märker inte någon större skillnad på panntemperatur oavsett om jag eldar eller inte.
Jag har skruvat ner rumstermostaterna ytterligare.

Så med en ny modernare FLVP med högre effekt skulle det nog bli skillnad.

När det gäller att komplettera med en LLVP så är jag tveksam dels på grund av reglering och att det har en tendens att bli kallt på golven.
Kör bara LLVP i stugan i Hälsingland, mycket billigare, fungerar bra även när det blir ordentligt kallt men som sagt golven blir kallare än när vi använde vanliga elradiatorer under fönstren.
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

HBerggren svarade tidigare:
S2125-8 och passade innedel kanske vore lämpligt spår att gå?
S135 om du vill ha frånluftsåtervinning.

Jag har tittat lite mer pÃ¥ LVVP men jag hittar inte nÃ¥gon lämplig enhet  för frÃ¥nluftsÃ¥tervinning.
Jag hittar inte något på NIBEs sida som heter S135. Skrivfel kanske?

De jag hittar är för bergvärme eller värmeväxlare där både till- och frånluft passerar men det är inte det som jag behöver.
Till luften i huset kommer via ventiler ovanför fönstren och det är bara frånluften som går ut på ett ställe. Idag via NIBE 310P.

Så finns det något jag kan använda om jag inte bara vill ha en kanalfläkt?

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9735
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Bytte för lite drygt 11 år sedan från Nibe310P till Nibe 1245-10 . Ventilaton sköts med en vanlig kanalfläkt . Årsförbrukning i medeltal 4000kwh , allt fungerat bra . Rekommenderas varmt !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svaren, det känns som att jag börjar få lite mer uppfattning om hur jag kan gå vidare.

Jag försökte mig på att använda http://energiberakning.se/ för att bättre förstå mig på huset och vad som påverkar förbrukningen men det var inte helt enkelt och jag lyckades inte fylla i det som behövs tror jag. Saknar förmodligen en massa uppgifter. Är inte säker på vilken beräkningsvariant jag ska använda heller.

Det jag har taget reda på om huset nu och försökt använda för att beräkna är följande:

1 1/2 planshus Modulent byggt 2000,Salems kommun, Stockholms län.
163 m2
krypgrund
Vattenburen värme med FLVP NIBE 310P (hittade inte den i formulären)
Omslutande yta 422 m2

Glasytor (Det är Elitfönster från 2000. Har inte lyckat få några data på dessa men om jag kommer ihåg rätt så använde Modulent någon typ av energisparvariant. De är märkta Klass C SS 818103 EFH/AFH. Det är träkarmar på dem)
Söder 11,5 m2
Öster 2,1 m2
Norr 3,6
Väster 4,1

Isolering vägg 200 mm glasull och lättreglar
Isolering tak 300 mm  glasull och lättreglar
Isolering golv 220 mm glasull

Frånluftsflöde 57 l/s
2 personer bor i huset

Genomsnittlig Elförbrukning senaste 10 åren 14200 kWh/år
Garaget använder 1500 kWh/år
Netto för huset 12700 kWh

Räcker det för att göra någon form av beräkning eller vad behöver jag mer för indata?

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du har två värmepumpar och en braskamin, tidigare förbrukning säger inte mycket om husets energibehov, så egentligen borde energiberäkningen görs helt utan indata från tidigare förbrukning, den säger alltså inget om husets nettoenergibehov med tanke på att du inte värmer med direktel, olja, gas eller fjärrvärme.
Men jag har ingen aning om deras beräkning kan göras utan att man anger tidigare förbrukning.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
garaget är en fristående byggnad, tidigare gick den på el-element och 7-8 C, men sedan några år är det LLVP och 16 C. Har läst av elförbrukning som Panasonic LLVP appen ger. Kanske inte exakt men borde väl kunna användas.

Braskaminen kan man nog räkna bort i beräkningen eftersom vi tidigare hade 22-23 C och då gick det inte att elda mycket innan det blev tokvarmt i huset. Så jag skulle säga att den inte tillför något i siffrorna. Det är på senaste tiden som jag har sänkt temperaturen i huset och börjat elda mer.

Finns det något annat beräkningsverktyg som jag kan använda?
Det behöver ju inte vara helt exakt men om man kan hamna på någotsånär värden vore bra.

Mvh
Göran
1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad Göran_J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

är det någon som kan komma med några idéer om hur jag ska få till beräkningarna.

Jag vet att inköpt el till bara huset är 12700 kWh/år.
Då är det bara NIBE 310P som "tillför" energi.

I beräkningen om jag nu har valt rätt BBR så hittade jag inte 310P, jag har inte heller fått tag på värden för 310P att lägga in i beräkningen.
För att komma vidare tog jag NIBE F730 som fanns där. Jag antog att det borde gett ett för lågt värde för inköpt energi.

Jag har gjort beräkning på u-värde för omslutande yta och beräknat glasytorna genom att lägga in dem i programmet och beräkna där. Se bifogad fil.

https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20220221&Lang=sv&T=20221203-1415&1=BBR_29&2=180&3=1&8=1&5=Salem&6=-16.3&7=22&10=0&11=163&12=1&13=2&14=BEN3&16=93&17=4890&18=391&19=500&20=3260&21=74&24=0&63=4877&25=422&27=0.26&29=0.6&30=0&31=57&33=4&33b=4&34=105&37=110000&38=26&39=-16.3&40=0&43=75200021101&44=2.50&45=4763&46=45&47=-60&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1

Sedan på slutet är jag inte säker på vilket värde i tabellerna som jag ska jämföra med inköpt energi dvs 12700 kWh. Kan det vara "Summa primärenergi [kWh/år] Byggnad + VP 13055 kWh.

Mvh
Göran

1½-planshus byggt 2000. 163 m2 + uterum 19 m2 + fristående garage 45 m2. Kryp-/balkgrund. Vattenburen värme med radiatorer. Två slingor nedre plan en slinga i övervåning.

CTC EcoVent i360F och CTC EcoAir 610M installerad 2023-05-16.

Braskamin Handöl Carl Gustaf med fläkt.
Garaget värms av en Panasonic HZ25 luft/luft värmepump.

Tidigare Nibe 310P tillverkad 2000. Kompressorn bytt strax efter 2000 av NIBE pga kylmedium.
Total elförbrukning 14140 kWh/år i snitt de senaste 11 åren. LLVP i garage ingår med ca 1400 kWh i totalen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
Välj generell pump, frånluft, 2kW COP 2. Tweaka med förlusterna tills du får din medelårsförbrukning. Sen är du hemma.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!