Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Smart styrning av 360P?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Smart styrning av 360P? (läst 3408 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
i5rast
SV: Smart styrning av 360P?
«
Svar #15 skrivet:
07 oktober 2022, 22:24:30 »
Citera
Har nu en diffus undran om huruvida även den svarta kabeln till motorkondensatorn borde brytas? Vad händer när huvudreläet släpper på strömmen och endast strömmen till huvudlindningen är bruten, töms kondensatorn så att hjälplindningen börjar driva kompressorn ett ögonblick?
Loggat
mocklarn
mocklarn
Kan värmepumpar
Stad/land: Tidaholm
Antal inlägg: 110
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
mocklarn
«
Svar #16 skrivet:
07 oktober 2022, 22:55:12 »
Citera
Jag tänkte på risken för gnistbildning och risken för tidig död av shellyn. Nu vet jag inte om du kör din shelly standalone eller om den hanteras av överordnat system (typ HA) men givet det senare alternativet borde det enklar alternativet väl vara att koppla matningen av kompressorn till ingången på din shelly1. Då kan du ju se till att du bara bryter matningen när kompressorn står still, då finns ju ingen risk för någon gnistbildning.
Loggat
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #17 skrivet:
08 oktober 2022, 07:11:31 »
Citera
För att motverka gnistbildning vid brytning av induktiv last finns RC Snubber från Shelly, bör jag nog använda då.
(Tänker styra från HA men behöver kunna bryta även när kompressorn går för att kunna undvika dyra timmar)
Senaste stolliga tanken är att även bryta fläkten, när kompressorn är bruten och det samtidigt är kallt ute. Överventilation måste ju vara energi-slösigt.
Man kunde också bryta fläkten om luften ute är förorenad av t ex omgivningens vedeldning, baserad på uppmätt partikel-halt.
Problemet med att bryta fläkt när det är kallt är att FLVP larmar om för kall frånluft efter ett tag och sen hjälper bara omstart med strömbrytaren.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #18 skrivet:
08 oktober 2022, 10:17:31 »
Citera
Hjälplindningen till kondensatorn får ström bara om huvudlindningen får det så inget problem. Fungerar som sagt så nu med ett relä. Två-fas är 400 V i Sverige och något helt annat då det har 120° mellan faserna.
Man ska också tänka på att Shellyn bör jobba med en fördröjning på ca 15 min (såsom styrsystemet) för aldrig starta om kompressorn innan den hunnit tryckutjämna. Det skulle kunna ge skador på kompressorn.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #19 skrivet:
08 oktober 2022, 10:41:21 »
Citera
Det klarnar :-)
Eftersom Shellyn skulle ligga i serie med (efter) reläkortet så tänker jag att styrenheten bestämmer som vanligt när Shellyn är stängd/till, inkl. tid för tryckutjämn. av kompressorn. Shellyn skulle bara hindra start ibland, aldrig tvinga start. Tänker jag rätt?
Undrar vilken neutral-ledare som bör användas till Shelly 1: den matas ju med fas in på "I" som i input (bruna ledaren till kompressorn) samt fas på "L" som i lead (strömförsörjning. till Shellyn) och "N" som i neutral. N är återledare för strömförsörjning. till Shellyn tänker jag och får ej brytas, ska ju således inte vara blåa kabeln till kompressorn. Bör väl vara en blå ledare från före reläkortet. Tips på vilken, det har tidigare skrivits att man kan ta vilken som helst?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #20 skrivet:
08 oktober 2022, 10:56:21 »
Citera
Ok men jag tänker om t.ex. styrsystemet i 360P vill köra kompressorn non-stop men Shellyn blockerar och styr start och stopp och då bör man försäkra sig om att det gått minst 15 min mellan stopp och ny start. Kanske upplagt så logiken sköter detta och det inte kan bli något bekymmer?
Nollan kan man ta där det passar. Ibland kan det vara där fläkttransformatorn tar sin nolla eller där kompressorn-kondensatorn tar sin nolla.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #21 skrivet:
08 oktober 2022, 11:21:39 »
Citera
Tänkte köra en HA-automation (den delen kan jag lite bättre) varje hel timme och spärra de dyraste timmarna, beror förstås på årstiden hur många timmar som blockeras. I alla fall så kommer det då bli minst 1 h mellan stopp/start avseende manipulationen från Shellyn.
Men jag nämnde ju även idén att köra efter ute-temp eller luftföroreningar så där bör jag då tänka på att varje avbrott ska ha en viss minsta längd m h t kompressorns hälsa. Tackar
«
Senast ändrad: 08 oktober 2022, 11:23:41 av i5rast
»
Loggat
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #22 skrivet:
08 oktober 2022, 11:34:16 »
Citera
Men nollan man tar måste väl vara en som aldrig bryts av reläkortet, annars kan ju Shellyn förlora strömförsörjningen, eller?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #23 skrivet:
08 oktober 2022, 12:00:11 »
Citera
Nollan som går på reläkortet bryts aldrig.
Loggat
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #24 skrivet:
08 oktober 2022, 12:07:13 »
Citera
Ha, super och tack för tålamodet. Nu när jag vet det så verkar det ju rimligt, räcker väl alltid att bryta fasen.
Loggat
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #25 skrivet:
08 oktober 2022, 12:12:35 »
Citera
En riktig noob-fråga: får man använda strömtjuvar för 230V eller ska man hellre kapa ledare och använda wago-klämmor?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4252
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #26 skrivet:
08 oktober 2022, 12:35:43 »
Citera
Inga strömtjuvar i något sammanhang.
Men objektivt - inte i 230V. Klipp och sätt Wago. Kontrollera så du inte klämmer i isoleringen. Dra i alla kablar så du känner att de sitter när du är klar.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Benny Grahn
Gäst
Benny Grahn
«
Svar #27 skrivet:
08 oktober 2022, 16:20:18 »
Citera
Jag har löst styrning av kompressor istället via att parallelkoppla tempgivare för kompressor.
Då tror styrkortet att vattnet är varmare än det är, och kompressor körs inte.
Enligt mig var det enklare, så behöver man inte bryta 230V.
Kör min logik via Homey och det funkar klockrent.
Jag har även kopplat in en Shelly på Tariff för att blocka Elpatron, samt en annan för att trigga VV.
Just en triggern triggar 24h om man sluter kontakt, så man får tänka tvärt om och trigga den, sen blocka den samtidigt till de timmar man vill ha extra VV (billiga eltimmar)
Det sista jag har kvar är att sätta en Shelly på matningen till cirkulationspumpen (här måste det bli 230V man bryter)
Detta för att även stanna cirkulationspumpen om värme i huset är på/över börvärde.
Loggat
i5rast
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
i5rast
«
Svar #28 skrivet:
08 oktober 2022, 21:15:58 »
Citera
Intressant, hur gör man för att parallellkoppla tempgivare och lura styrningen? Menas att en Shelly1 tillfälligt får kortsluta de båda ingångarna på effektvaktkortet där tempgivaren för kompressordrift är ansluten?
Visst verkar det bra att undvika den brutala metoden med relä som bryter strömmen till kompressorn om man kan lösa det på annat sätt. Någon förberedd rundstyrning verkar ju inte finnas för kompressorn.
«
Senast ändrad: 08 oktober 2022, 22:19:10 av i5rast
»
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4252
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #29 skrivet:
08 oktober 2022, 23:01:44 »
Citera
Kompressorn blir inte ledsen för att bli avstängd med en Shelly, det är så den stängs av från fabrik.
Kolla givartabell, då ser du vilken resistans som motsvarar vilken utläst temperatur av styrsystemet.
Sen använd en kalkylator för parallella motstånd för att se vilken resistans det blir när du lägger in en resistor potentialfritt över gamla givaren.
Klippa pumpen är en bra idé för att kontrollera uppvärmningen. Men om man har tagit morgondusch och snart kliver ut i högpristider, då kommer kompressorn förmodligen gå en hel timme för mycket om man inte klipper den externt.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Smart styrning av 360P?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 763
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Peren
Jisse
tipo874
Zyberdude
Rillman
Heat?
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info