0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det kan vara fel på någon tempgivare, t ex att den inte mäter korrekt utetemp eller rumstemp, vad visar den för temperaturer?Läs av allihopa.
Det ser ut att vara en 11kW V5 maskin. Dom där HALM pumparna var av riktigt usel kvalite, det var mycket strul med dem och vi bytte ut cp på flera anläggningar. Dessutom drog dom stundvis riktigt stora startströmmar vilket var förvånande för en cp av den här typen och dessa spikar fick reläerna på styrkortet att svetsa fast.Är det versionen med snabbkopplingar (ser ut som hydrauliska skruvkopplingar) eller med vanlig konkoppling?Om kompressorn går och cp står stilla så borde den lösa ut på högtryck. Den har ingen flödesgivare så den vet inte om vattnet cirkulerar eller inte. Givaren i sig verkar ok men vätskan runt den ska då enligt mätningen bara vara 20C. Laddar den en tank eller kör den rakt ut i systemet?Är köldmedelrören varma ända fram till inre inheten? Hur långa rör är där?Bilden var inte så skarp när man zoomade så för säkerhets skull frågan gällande vilken mode pumpen är i? Ser lite ut som en frostflinga i displayen men kan ju vara en sol också. På bilden ser kompressorn inte ut att "ta varv", det finns en effektdisplay med tre segment där som borde visa nåt. Men är ju inget larm heller.Är länge sen vi jobbade med dessa och informationen är ju ganska knapphändig. Men skulle i första hand kolla att pumpen är i rätt mode "heating" och om så är fallet så lutar det väl diagnosen lite mot köldmedelsbrist. Men är givetvis bara en distansgissning.
Vad härligt med någon som har koll på just min pump!Har spenderat eftermiddagen i källaren och ska försöka svara på frågorna. Vet ej vad det är för koppling. Jag insåg att cp läckde vatten då det droppade ner genom ”strömgrejerna” inuti cp. Köldmedelrören är varma ända in mot innedelen. Eller iallafall ett av rören. Det andra kallt.Rören är ca 3-4 meter långa från utedel.Den står i ”sol” mode och heating, så det ska vara rätt mode.Kompressor och effekt är det som ser ut som 3 streck? Men uppdatering är att jag insåg att cp läckte genom sitt innanmäte med kablar och grejer efter att jag försökt skruva ut skruven i mitten för att se om jag kan in och skruva igång manuellt.Skruvat isär hela cp och torkat och luftat och verkligen försökt få torrt.Skruvade ihop allt igen och startade, allt verkade fungera som det skulle. Pumpen gick och ”strecken” för kompressorn visade fullt och värmen steg långsamt till 20grader igen, sen small det tyvärr. Displayen fungerar inte och pumpen funkar inte…Blir så less, när man för några minuter verkar tro att man fixat allt.
Var det matningssäkringen till pumpen/styret som gick? Jag försökte se om jag haft några bilder kvar av inre styrkortet men hittade inga trots att jag vet att jag har tagit ett antal. Men vill minnas att det inte fanns några glassäkringar på inre styrkortet.Cp är lätt att byta, det går md vilken 130mm lång och DN25 pump som helst som har en lyfthöjd på 6 meter eller mer. Wilo har flera modeller som passar.Problemet ifall styrkortet tagit rejält med stryk (vilket jag inte tror) är att det börjar vara dåligt om reservdelar till V5:orna. En estnisk kollega formulerade det som att man får inga delar till dem mer men riktigt så illa är det nog inte.Displayen får matningen från inre styret så om den inte fått vatten så tror jag knappast den fått stryk. Och på styrkortet är det närmast relät som brukar klibba fast vid höga strömmar men knappast nåt mer.Jag hade faktiskt ett inre styrkort på hyllan ännu i våras men sålde det åt en lokal kund. Testa med att koppla loss cp och se om styret och displayen startar upp.
Om du inte fick vatten på styrkortet eller displayen så känns det väl osannolikt att dom skulle ha tagit större stryk. Matningen till cp går ju via relä. Och dom här reläerna brukade kunna klibba fast spetsarna vid hlögre strömmar.Antagligen är det nån komponent på inkommande ström som brunnit av strömspiken. Dom här går att ersätta med standardkomponenter om du hittar nån som är duktig med elektronik. Givetvis kan du fråga ES i Alingsås om dom har syrkort kvar i lager till dessa. Men enligt hörsägen så är tillgången på reservdelar dålig till V5:orna.Men cp kan du som sagt ersätta med valfri standardpump, dom här är ju inte externt varvtalsstyrda eller så. Men lönar sig givetvis att få livstecken från styret innan du investerar i ny cp.