Hej!
Ny på forumet och hoppas på lite hjälp från den samlade kunskapen här

.
Har en Nibe F730 sammankopplad med en varmvattenberedare VPB200 via Nibes dockningssats DEW41, första bilden visar en principskiss över hur de kopplas samman. Vad jag kan se stämmer det också bra med verkligheten.
Sen ett tag tillbaka har jag märkt att varmvattentemperaturen i den extra varmvattenberedaren inte når upp till inställd temperatur. Gick tillbaka i historiken och tittade på hur det såg ut när det fungerade bra, se andra bilden. Först höjs temperaturen i den interna tanken och när önskad temperatur är uppnådd påbörjas höjning i VPB200. Ska tillägga att jag har timpris och har därför schemalagt varmvattenproduktion på natten mellan 02.00-06.00, upplever att detta fungerar bättre än Nibes smart price adaptation för varmvatten men använder det för uppvärmning av huset.
Den tredje bilden visar hur det ser ut sen ett tag tillbaka, där når temperaturen i VPB200 bara 37° och pumpen går hela den inställda tillåtna tiden som den får producera varmvatten. Efter en del funderade och googlande hamnade jag här och börjar misstänka att växelventilen QN28 läcker ut en del framledningsvatten till golvvärmeslingorna/radiatorerna istället för att allt skickas genom slingan i varmvattenberedaren. Har känt på röret som sitter på växelventilen som går till golvvärmen/radiatorerna och tycker att det blir varmare under tiden som vattnet i beredaren ska värmas upp.
Nu till frågorna:
1. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara något annat än växelventilen det är fel på?
2. Är det svårt att byta ventilen själv om man har lite vana av att skruva?
För att byta den tänker jag mig den här ordningen, se bild 4:
1. Stäng av värmepumpen.
2. Stäng av cirkulationspump för golvvärmen och stäng alla radiatorer.
3. Släpp trycket genom att öppna FL2.
4. Stäng ventilerna som finns på XL1 och XL2.
5. Lossa muttern vid XL1 och låt vattnet rinna ut i avlopp. Det borde inte vara så stor mängd som finns där när ventilerna i punkt 4 är stängda.
6. Ta bort ställdonet på växelventilen.
7. Vrid ventilen manuellt så att sista vattnet rinner ut i avlopp.
8. Montera bort växelventilen och sätt dit den nya inklusive ställdonet.
9. Montera slangen vid XL1 och öppna ventilerna vid XL1 och XL2.
10. Fyll på nytt vatten och lufta.
11. Öppna radiatorerna och starta cirkulationspump för golvvärmen.
11. Starta värmepumpen, lufta och fyll på vatten igen om det behövs.
Tacksam för hjälp,
Thomas