Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Läckande växelventil VPB200/klimatsystem?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Läckande växelventil VPB200/klimatsystem? (läst 1198 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thomas.83
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Thomas.83
«
skrivet:
18 september 2022, 20:31:16 »
Citera
Hej!
Ny på forumet och hoppas på lite hjälp från den samlade kunskapen här
.
Har en Nibe F730 sammankopplad med en varmvattenberedare VPB200 via Nibes dockningssats DEW41, första bilden visar en principskiss över hur de kopplas samman. Vad jag kan se stämmer det också bra med verkligheten.
Sen ett tag tillbaka har jag märkt att varmvattentemperaturen i den extra varmvattenberedaren inte når upp till inställd temperatur. Gick tillbaka i historiken och tittade på hur det såg ut när det fungerade bra, se andra bilden. Först höjs temperaturen i den interna tanken och när önskad temperatur är uppnådd påbörjas höjning i VPB200. Ska tillägga att jag har timpris och har därför schemalagt varmvattenproduktion på natten mellan 02.00-06.00, upplever att detta fungerar bättre än Nibes smart price adaptation för varmvatten men använder det för uppvärmning av huset.
Den tredje bilden visar hur det ser ut sen ett tag tillbaka, där når temperaturen i VPB200 bara 37° och pumpen går hela den inställda tillåtna tiden som den får producera varmvatten. Efter en del funderade och googlande hamnade jag här och börjar misstänka att växelventilen QN28 läcker ut en del framledningsvatten till golvvärmeslingorna/radiatorerna istället för att allt skickas genom slingan i varmvattenberedaren. Har känt på röret som sitter på växelventilen som går till golvvärmen/radiatorerna och tycker att det blir varmare under tiden som vattnet i beredaren ska värmas upp.
Nu till frågorna:
1. Finns det någon anledning att tro att det skulle vara något annat än växelventilen det är fel på?
2. Är det svårt att byta ventilen själv om man har lite vana av att skruva?
För att byta den tänker jag mig den här ordningen, se bild 4:
1. Stäng av värmepumpen.
2. Stäng av cirkulationspump för golvvärmen och stäng alla radiatorer.
3. Släpp trycket genom att öppna FL2.
4. Stäng ventilerna som finns på XL1 och XL2.
5. Lossa muttern vid XL1 och låt vattnet rinna ut i avlopp. Det borde inte vara så stor mängd som finns där när ventilerna i punkt 4 är stängda.
6. Ta bort ställdonet på växelventilen.
7. Vrid ventilen manuellt så att sista vattnet rinner ut i avlopp.
8. Montera bort växelventilen och sätt dit den nya inklusive ställdonet.
9. Montera slangen vid XL1 och öppna ventilerna vid XL1 och XL2.
10. Fyll på nytt vatten och lufta.
11. Öppna radiatorerna och starta cirkulationspump för golvvärmen.
11. Starta värmepumpen, lufta och fyll på vatten igen om det behövs.
Tacksam för hjälp,
Thomas
Loggat
Eksjöhus 167m
2
1 1/2 plan byggt 2018, Nibe FLVP F730 + varmvattenberedare VPB200 kopplad till F730 med dockningssats DEW 41. Golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30173
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Läckande växelventil VPB200/klimatsystem?
«
Svar #1 skrivet:
21 september 2022, 11:22:38 »
Citera
Det finns väl 2 alternativa orsaker:
1. Luft i slingan på VPB200
2. Värmeöverföringen på slingan har försämrats på grund av avlagringar, nått som verkar kunna hända om man har hårt eller kalkrikt vatten?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Thomas.83
Nybörjare
Karma +0/-0
Thomas.83
«
Svar #2 skrivet:
21 september 2022, 20:32:38 »
Citera
Tack för svar Carl och tips om andra tänkbara problem.
Jag har testat att avlufta på beredaren (och övriga luftnipplar på värmepumpen) utan förbättring. Eftersom den här försämringen kom rätt så plötsligt tror jag mindre på att det skulle vara avlagringar på värmeslingan som har ställt till det. Jag bor i södra delen av Stockholmsområdet och vi har kommunalt vatten som ska vara mjukt, 4-6° dH enligt Stockholm vatten. Utan att vara en expert på värmepumpar tror jag att problemet kan vara lite självförvållat eftersom jag innan sommaren ställde in att värmen skulle stänga av och inte sättas igång om inte dygnsmedeltemperaturen ute understeg 10°C, detta för att försöka spara energi. Nu i efterhand inser jag att det nog inte var så bra eftersom cirkulationspumpen då också har varit avstängd utom då varmvatten har producerats på nätterna. Istället för att ha cirkulation på vattnet kan då växelventilen ha byggt på sig avlagringar och när nu när det var några kalla nätter och uppvärmningen av huset satte igång kan problemet ha kommit plötsligt.
Hur som helst har jag beställt en ny ventil och ska försöka byta den för att se om problemet försvinner. Finns det några tips på hur man ska ta loss ventilen för att undvika dräll med vatten tar jag gärna emot det, annars provar jag nog enligt beskrivningen jag skrev i första inlägget. När jag väl har tagit bort ventilen kommer jag skruva isär den och titta på om den ser skadad ut och kan lägga upp bilder på det här.
Loggat
Eksjöhus 167m
2
1 1/2 plan byggt 2018, Nibe FLVP F730 + varmvattenberedare VPB200 kopplad till F730 med dockningssats DEW 41. Golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.
Thomas.83
Nybörjare
Karma +0/-0
Thomas.83
«
Svar #3 skrivet:
07 oktober 2022, 18:54:35 »
Citera
Tänkte återkoppla lite om vad jag har gjort och höra om det finns några tips på vad mer som går att göra för att få det att fungera bättre.
Jag fick till slut tag på rätt 3-vägsventil, JS Energi som jag kontaktade hade inte den rätta i sitt sortiment så de fick ta in den från Nibe, på tredje försöket fick jag till slut hem rätt ventil. Jag bytte så ventilen förra helgen och tittade åter igen på hur uppvärmningen av vattnet i den extra beredaren gick. I bilden "Utbytt 3-vägsventil" syns tyvärr att beteendet är samma som innan när vattnet skulle börja värmas i varmvattenberedaren. Eftersom jag inte kunde se att kondensor retur började stiga valde jag att prova att se vad som skulle hända om jag stängde alla termostater till golvvärmen (röd pil i bilden). Det gav direkt ett drastiskt bättre resultat och jag lät det gå en stund innan jag provade att öppna alla termostater igen (blå pil). Detta förklarar varför värmningen fungerar bättre när rumstemperaturen är hög och alla termostater stod stängda (jag har satt alla att stänga vid 23°). 3-vägsventilen jag tog bort såg inte skadad ut så det bytet gjorde jag nog i onödan.
Jag började sen fundera över varför inte returvattnet går in i värmepumpen och tittade igår på filtret som sitter på kulventilen QZ2 för returen XL2, se tidigare bild på F730. Det var fullt av smuts och jag rengjorde då den, se bilder kulventil och filter. När det var rent och tillbakamonterat testade jag åter igen att köra en uppvärmning med förhoppningen att vattnet skulle få lättare att gå rätt väg. Jag kunde åtminstone se en förbättring att kondensor retur startade på 30° istället för 24° jämfört med när det var igensatt. Värmepumpen gick sen hela natten till idag utan att sluttemperaturen 50° hade nåtts och stängde jag av den klockan 7.
Tittar man på principschemat för inkopplingen av dockningssatsen förstår jag inte vad som ska hindra att returvattnet efter VPB200 går bakvägen in i returen för golvvärmen och radiatorerna. Jag tycker det borde ha funnits en backventil där för att hindra vattnet att gå in som i bild "F730 VPB200 med backventil", eller ska det finnas inbyggt i radiatorkopplet på varje radiator och i golvvärmeshuntgruppen (UPONOR Push 23)?
Blir inte klok på detta
och hoppas det finns någon kunnig person här som vet svaret.
Loggat
Eksjöhus 167m
2
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10375
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
07 oktober 2022, 20:41:08 »
Citera
Någon backventil mot radiatorerna kan inte jag se behövs då cirkulationspumpen ska pumpa flödet såsom växelventilerna står öppna. Tänk också på att effekten från värmepumpen i F730 bara är ca 4,5 kW eller liknande när du bara har ett kortare tidsfönster för laddning av varmvatten.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
07 oktober 2022, 23:37:39 »
Citera
Undrar om golvvärme ställer till det?
Sitter det en shunt på golvvärmen?
Hur regleras denna i så fall?
Tänk på att golvvärmens cirkpump fortsätter vid VV-laddning och kan påverka flödet på primärsidan om det vill sig illa?
Stängda termostater gör att detta flöde på primärsidan upphör.
Sitter där en shuntventil är det viktigt att det alltid är öppet mot bypassen så att golvvärmen kan cirkulera vattnet den vägen så att den inte suger för hårt på primärsidan.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Thomas.83
Nybörjare
Karma +0/-0
Thomas.83
«
Svar #6 skrivet:
08 oktober 2022, 10:25:48 »
Citera
Inser som du säger Josth att effekten från F730 har sin begränsning och att det kommer krävas tid för att nå önskad temperatur. Men som det jag la upp bild där den fick jobba en hel natt borde den ha klarat det utan problem om bara framledningsvattnet hade gått rätt väg och inte tagit sig in i golvvärmen och radiatorerna som jag tror händer.
Jag tror som du Carl att det är golvvärmen som ställer till det på något sätt eftersom det var så tydlig effekt när jag stängde alla termostaterna till varje slinga. Det sitter som sagt en shuntgrupp före golvvärmen som heter Uponor push 23, bifogar bilder på hur den ser ut och närbilder på hur de olika ventilerna är inställda. Bifogar även ett utdrag från manualen med lista på de olika ventilerna.
Den enda sak jag har justerat vid tidigare tillfälle är den vita termostatventilen som vad jag förstår reglerar vilken andel som ska gå in till golvvärmen respektive radiatorkretsarna. Detta gjorde jag eftersom det knappt inte blev någon värme alls på övervåningen när vi hade flyttat in. Efter justering från 9 till 3 blev värmen lika både nere och uppe.
Utan att säkert veta tror jag att nummer 3 är en reglerventil med inbyggd backventil. Om jag drar åt den (står helt öppen nu = standard) borde vatten från returen från varmvattenberedarens krets få svårare att ta sig in där men även vatten från sekundärsidan i shuntgruppen?
Ventil nummer 2 som sitter på returanslutningen till värmepumpen går ju också reglera men den är jag än mindre säker på vad den gör.
Loggat
Eksjöhus 167m
2
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
08 oktober 2022, 13:24:18 »
Citera
Den vita termostaten är en övetempskydd som skyddar golven från att bli för varma.
Den röda ratten är den som du egentligen ska reglera grundflödet till golvvärmen på, stänger du denna fördelas mer värme till radiatorerna/mindre till golvvärme.
Den svarta som står på Standard är shunten, den ser ut att vara helt öppen, så den borde inte ställa till det.
Cirkpumpen är också ganska lågt inställd vilket är OK.
Allt ser rätt ut och inget av detta förklarar dina problem.
Loggat
Thomas.83
Nybörjare
Karma +0/-0
Thomas.83
«
Svar #8 skrivet:
12 oktober 2022, 22:06:32 »
Citera
Har googlat en del för att se om någon annan har varit med om liknande problem och hittade till slut ett inlägg på byggahus.se i länken
https://www.byggahus.se/forum/threads/baklaenges-cirkulation-i-element-vid-vv-laddning.187868/
.
Beskrivningen stämmer bra med mitt problem med beskrivning enligt text här:
Upptäckte att värmepumpen aldrig blev klar med VVB-laddningen, utan körde 20 minuter varje timme hela dygnet.
Jag har förutom VVB en elementslinga och en golvslinga med egen cp.
Efter lite detektivarbete står det klart att när VXV står i VVB-läge drar cirkulationspumpen för golvet vatten baklänges från elementslingan, genom golvshunten vidare genom golvet och tillbaka till elementen via returen.
Detta har till följd att returvattnet från VVB blandas med kallt vatten från golv och element med påföjd att VP aldrig orkar upp i förinställd VVB-temp (54C).
Ställer jag ner shunten eller stänger av cp för golvet så upphör cirkulationen och problemet försvinner. Problemet uppträder nu när det är kallt eftersom golvshunten öppnar mer än normalt.
Tillfälligt har jag nu höjt kompressorvarvtalet (Nibe 1150-15) under laddning och sänkt VVB-temp för att laddningen skall gå klart på rimlig tid, men det känns inte som rätt lösning.
Hur skall man göra? Backventiler i elementslingan, eller vad?
Lösningen där blev att när varmvatten skulle produceras så stängdes CP till golvvärmen av mha ett relä styrt från växelventilen. För att se om detta fungerade för mig drog jag ur kontakten för CP under tiden vattnet skulle värmas i VPB200. Effekten blev omedelbar och returvattentempen steg direkt när jag gjorde detta, se bild "avstängd cirkulationspump". Jag lät pumpen vara urkopplad under knappt 10 min och satte sen igång den igen och direkt sjönk returtempen igen. Gjorde ett kretsschema för hur jag tycker det verkar vara sammankopplat för att försöka förstå vad som händer, men kan inte klura ut vad som är fel. Kanske är enklaste lösningen att stänga av cirkulationspumpen när växelventilen står på varmvattenproduktion?
Känns dock som att det borde finnas många producerade hus som vårt där detta problem finns men att det nog kan vara svårt att upptäcka. Jag har även sett i informationsmeddelandehistoriken från F730 att periodisk höjning misslyckas under den kalla delen av året men aldrig under sommarperioden och det kan nog förklaras av detta också.
Nu är väl egentligen problemet inte längre relaterat till F730 eller VPB200 så kanske skulle jag skapa ett nytt inlägg i en annan del av forumet som rör golvvärme, radiatorer, shuntgrupper etc.?
Loggat
Eksjöhus 167m
2
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 878
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Elegance
perra83
Rdx
Smurfen.
Air90
Josth
BiggerDigger
NiJa
tomasFRI
Zyberdude
jimmylimpa
Micc
tyke
Börje__
McPearson
Ccee
Rillman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info