från 309 310 går en vit och en röd men kollar man noggrant går den vita först iväg i ett eget rör och sedan tillbaka och ut med den röda.
Tog notis om detta och försökte hitta någonstans i värmepumpen där två vita är kopplade.
precis när jag var på väg att ge upp hittade jag en sladd som INTE är inkopplad, som aldrig har använts, som troligen är till för att koppla in mot något externt tillbehör.
Den usla blå mojängen har över tid skakat sig lite loss så dessa två vita inte längre hade kontakt. När jag klämde om denna så var 309 310 0 ohm. värmepumpen startade upp utan larm MS och jag gjorde ett manuellt test och kompressorn fungerade utan tvekan.......
Jesus va djupt inne den satt. och stort tack för hjälpen med felsökningen HBerggren!!!!
Nu är ju Edekyl som var bokade att komma hit på tisdag brutalt seriösa och riktiga proffs, men hade man haft ett vanligt serviceföretag hade det troligen slutat med en utbyten kompressor.

och 30 000 mindre på banken.
Kanske är det inte läge att ropa hej ännu för jag förstår fortfarande inte varför säkringen gick från början. men det kan ju vara så enkelt att säkringen gick för att motorskyddet slagit från på glapp-vis?
På bilden ser man den blå mojängen som skapade problemet....