Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pÃ¥ framledningstemp Nibe Fighter 360P?  (läst 480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jmm_73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skillnad på framledningstemp Nibe Fighter 360P?
« skrivet: 09 september 2022, 19:26:40 »
Hej

Jag har en Nibe Fighter 360P som beter sig lite konstigt. Tanken var att optimera den inför vinterns stålbad med dessa elpriser.

Alla temostater i vår golvvärme är öppna maximalt. Sänker pannans kurva steg för steg men får inte ner temperaturen inomhus.

En sak jag har observerat är att framledningstemperaturen är alltid högre än den beräknade.

Meny 2.0 Framledningstemp.
21 (19)

Som jag tolkar manualen så är den första siffran den faktiska temperaturen som går ut i mina rör. Den inom parantes ska vara den beräknade. Överallt där jag läser om framledningstemperatur så verkar det vara oerhört vanligt att den faktiska är lägre än den beräknade.

Ni som har samma eller liknande Nibe-panna: vad har ni för siffror i denna meny med framledningstemperatur?

Mvh Jens

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Skillnad på framledningstemp Nibe Fighter 360P?
« Svar #1 skrivet: 09 september 2022, 19:34:54 »
Hej! Det är fortfarande för varmt ute för att pannan ska fungera som tänkt. Du får vänta lite tills det blir kallare ute. Är det 21° inne så blir det så, 360P kan inte kyla huset. Tänk också på att golvvärme är väldigt värmetrögt så det kan ta flera dygn innan man märker ändringen fullt ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jmm_73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på framledningstemp Nibe Fighter 360P?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2022, 21:06:55 »
Hej

OK, ja det kanske du har rätt i. Varmt ute, solsken osv. Får vänta någon vecka sedan fortsätta min optimering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!