Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Styra "gammal" Nibe F750 via tex Home Assistant
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Styra "gammal" Nibe F750 via tex Home Assistant (läst 3399 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HelenaEN
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Ställer man inga frågor får man inga svar
HelenaEN
«
skrivet:
08 september 2022, 17:26:59 »
Citera
Hej!
Vi har en NIbe F750 med tillverkningsår 2012. I dessa tider har jag intresserat mig för att gå över till timpris på elen och funderar om jag då kan styra värmepumpen. Jag har insett at nya pumpar har detta inbyggt men det borde gå med en äldre också?
Jag har kollat att den är kompatibel med Nibe Uplink, men jag har inte fattat om man bara använder Uplink till att läasa av status eller om man faktiskt också styr pumpen?
Sedan så måste jag koppla upp pumpen på nått sätt men jag kan inte hitta någon inkoppling för nätverks sladd. Jag har letat "på baksidan, höger sida, i höjd med display". Jag öppnade luckan under displayen och det ser ut som på fotot, jag får liksom för mig att det är härifrån den sladden ska gå, via de kabelrör som går uppåt och bakåt bakom displayen. Har jag fel?
Kan man uppgradera pumpen så att jag kan koppla in en nätverksladd?
Tacksam för goda råd!
Loggat
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Styra "gammal" Nibe F750 via tex Home Assistant
«
Svar #1 skrivet:
08 september 2022, 19:08:57 »
Citera
Den behövs en uppgraderingssats med nya kretskort med nätverksanslutning om din F750 är tillverkad före 2013. Kostar typ 9000 kr eller något sådant. Via Uplink är det möjligt att styra vissa saker också om man betalar för premium-tjänsten.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
HelenaEN
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Ställer man inga frågor får man inga svar
HelenaEN
«
Svar #2 skrivet:
09 september 2022, 18:57:12 »
Citera
Tack, men oj, det kostade mer än jag trott.
Loggat
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.
Josth
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
09 september 2022, 19:08:50 »
Citera
https://jsenergi.com/nibe-uplink-uppgradering.html
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
janeldstal
Nibe F750
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 16
Karma +0/-0
Nibe F750
janeldstal
«
Svar #4 skrivet:
19 september 2022, 16:41:40 »
Citera
Det ska tydligen gå med en NibePi.....
https://github.com/anerdins/nibepi
Har inte själv kört det men har fått det demonstrerat för mig av en kollega. Denna lösning ska, vad jag förstått, fungera utan uppgraderingssatsen.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2084
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #5 skrivet:
20 september 2022, 18:05:18 »
Citera
Citera
Har inte själv kört det
Är ett väldigt imponerande projekt får jag säga. Och det är väldigt avancerat, kräver rätt mycket för att få till konfigurationen. Sedan kanske det fungerar bra men som sagt, tror det blir en utmaning för flertalet som försöker sig på det
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Zenon
Expert på värmepump
Stad/land: Sverige-SE 3 västmanland
Antal inlägg: 265
Karma +0/-0
Kön:
Zenon
Zenon
«
Svar #6 skrivet:
11 januari 2026, 15:01:09 »
Citera
Går att styra efter elpris med home assistant , nibepi eller Wifi relä till aux för block av värme.
Loggat
Bostad:
Västmanland SE3, 1plans med källare samt garage 250m², tegel byggår 1974,
Värmesystem:
Bergvärmepump Nibe F1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 27kubik Intex sommar ovanmark rörpool 25-30° mellan Maj-Augusti, samt 2m³ Bubbelpool mellan November-Mars 39°
Styrning:
Manuellt egen utan gradminuter och max framledning konstant. Nibe Pi mjukvara samt WIFI aux relä on/off kombinerat med Home Assistant.
Isolering:
Vind 145mm mineralull 95+50mm, Vägg 95mm samt källargrund isodrän.
Radiatorer:
1-3 raders Purmo compact med Danfoss Ally smarta termostater. 1 rörssytem med 17st radiatorer totalt. 4st slingor pex 15mm slang.
Fönster
: 13st stora samt 13st små källare fönster. Varav 2st stora bytta till 3glas.
Ventilation:
Frånluftsystem EC samt självreglerande frisklufts ventiler på markplan och källaren tallriks.
Förbrukning:
16 000-19 000kwh varav bvp 9 000kwh & 2 000kwh laddbox. Inköpt 12 000kwh / år "Solceller"
Driftdata:
2st vuxna 1st barn varannan vecka. 20-23° inne, 2st rum är inte uppvärmda alls, 2st rum värms varannan vecka, 1st rum värms varannan helg, garaget värms inte alls. Drifttid nu 12,5år 2013-08-20 till 2026-01-11, 49 596h totalt, 35 690st kompressor starter, 5 402h varmvatten. Maxframledningstemp 60° utan tillsatts, klarar -20° utan tillsatts.
Henrik5755
Gäst
Henrik5755
«
Svar #7 skrivet:
Idag
kl. 09:52:40 »
Citera
Jag bytte från att köra nibepi+mqtt för att få in det i home assistant till nibe integrationen som numer finns i home assistant:
https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/
Köpte en
https://github.com/Xinyuan-LilyGO/T-CAN485
och installerade
https://github.com/elupus/esphome-nibe
. Funkar betydligt smidiager än nibepi (använde inte nibepis styrning).
Enda grejen var att man var tvungen att ändra på någon variabel i pumpen (shift swap eller vad den nu hette), annars blev värdena kajko.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 3075
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Byggarn
DonPablo
TS Comfort AB
Heat?
Mike
danne824
Nordgaard
Mattias_W
svenske kocken
jock
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info