0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De tystaste är förmodligen de med störst innerdelar. T.ex. Daikin Caldo II XRH30/40, Mitsubishi Sumo RW25/35 där fläkten då kan jobba med lägre varvtal för samma mängd luft. Lite grann låter det dock alltid med värmepump. Men det kan ju även knäppa i el-radiatorerna när de arbetar beroende på om de är lite gamla eller ej.
Om ni vill ha det så tyst som möjligt tror jag det är viktigare att kika på placeringen av innerdelen är att hitta en specifik pump. T.ex. kan det funka bra att ha den i hallen och samtidigt få bra fördelning av värmen. Men det beror på planlösning. Mitt råd skulle vara att placera innerdelen i ett annat rum, än det där ni vistas mest. Vi är väldigt nöjda med placeringen i hallen. Men annars tror jag som Josth, ju större innerdel, desto bättre. Om du kikar på test-siffror så måste du ha koll på vad som järförs. Görs jämförelsen med samma luftflöde? Antagligen inte.
Många har haft kvalitetsproblem med Samsung värmepumpar och skrivit om det. Ökända. Betydligt säkrare att satsa en bra modell från på Daikin, Fujitsu, IVT/Bosch, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba.
Nu gäller det att vara snabb om man ska kunna få installation före jul!!!Någon som har erfarenhet av Samsung Nordic Wind-Free 25? Polarpumpen har erbjudande med IKEA. Den poppade upp som ny kandidat och ser ut att ha väldigt bra ljudnivå.