0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar.Det känns ju inte så avancerat att få till men vad menas med "normal vattentemp" när Shelly är off, är det att den inte värmer vattnet alls?Jag är inte intresserad av att värma upp vattnet till 78grader utan hade nöjt mig med ca 55 grader. Ska man då lägga till ett annat motstånd mellan 1 (Shelly) och givare GT3:2.
Ovan instruktion skrev jag i en annan tråd. Men vad jag menar med ”normal vattentemperatur” är den faktiska. När varmvattenproduktionen ska begränsas lurar man pannan att tro varmvattnet är högre än det är och kallar då inte på någon tillverkning. Det går att sätta annat valfritt motstånd, antingen mer ( som inte är någon mening med ) eller mindre. Huvudsak är bara att motståndet ger ett värde som gör att ingen vv produktion behövs. När elpriset är billigt så slår man över till den faktiska temperaturen och vv börjar produceras.
Jaha då tror jag att jag fattar.Så när Shelly är off fungerar pannan precis som vanligt och den värmer upp vattnet till önskat temperatur. När Shelly är on (med NTC 1kohm) så lurar man pannan att vattnet är ca 78 grader och således tillförs ingen mer energi från pannan.Har jag förstått det hela rätt då?
Precis !! Du har förstått det rätt :-)
Är det ett typ ett sånt här motstånd jag ska använda mig av:?https://www.conrad.se/p/termistor-k164-1-k-tdk-b57164k102j-1-st-500574Sen blir jag ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla kablarna i GT3:2. Går ju in två kablar i GT3:2 vilken är det som ska klippas och gå via Shellyn?Blir strömmen in i Shellyn (12 alt 240V) enbart för att driva själva Shellyn, inget som går vidare in i kretskortet?
Ett sådan motstånd borde fungera ypperligt. Båda kablarna måste kapas på GT3:2 givaren. En kabel direkt till Shelly och den andra via motståndet (sen Shelly).Är det en Shelly 1 så är den potentialfri och då går ingen ström ut från port 0 - 1. Antingen starkström eller 24 volt till att driva Shelly. Var noga med att kontrollera plinten på Shelly så den överensstämmer med vilken spänning du använder. Bifogar en bild på kopplingsschema. Om du använder 220v (som kräver elektriker) var försiktig. Både om dig och pannan.
Tack för dina tålmodiga svar Men om man kopplar som du beskriver, tar man inte bort möjligheten att kontrollera den riktiga vattentemperaturen då? När Shelly=1 lurar man pannan med hjälp av motståndet att tempen är 78 grader, men vad indikerar pannan att det är för vattentemp när shelly=0? Då är ju kablarna till tempsensorn klippta? Kommer den då värma vattnet så mkt den kan tills man slår över till shelly=1?Finns det någon 24V att hämta i pannan eller har du kört med en transformator utifrån?Tacksam för dina svar!
Inga problem med frågor och svar, det är väl vad forum är till för 2 st 3 ports Wago kopplingsplint.Wago nr 1 innehåller GT3:2 kabeln från pannan, kabel till Shelly port 1 och kabeln som går till sockeln på GT3:2.Wago nr 2 innehåller GT3:2 kabeln från pannan, kabel till ena benet på motstånd och en ny kabel från andra benet till Shelly port 0 och slutligen kabeln som går till GT3:2 sockeln.När Shelly är aktiv blir det en falsk temperatur på ca 78 grader, Shelly av ör det den faktiska temperaturen. Jag kör 220 volt, vet att det finns portar på kraftkortet som kan användas men jag tog min ström från cirkulationspumpen. Går att lösa på en mängd olika sätt och min lösning där kanske inte är den mest optimala men fungerar.Ps: ser nu att min skiss kan upplevas som lite vilseledande, ber om ursäkt över detta. DS