Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Komplettera med golvvärme till FLVP med radiatorer
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Komplettera med golvvärme till FLVP med radiatorer (läst 1218 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Turbojohan
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Turbojohan
«
skrivet:
30 augusti 2022, 09:47:47 »
Citera
Jag har idag en Nibe F750 (lågtemp inverterstyrd flvp). Framledningen förgrenar sig i två slingor med 1-rörssystem för radiatorer och värmer ett 1-plans hus på 161m2.
Nu har jag byggt till garage (19,7m2 golvyta) och hobbyrum(4,6m2 golvyta) med platta på mark. Dessa rum har 20mm golvvärmeslang i var sin slinga. Det ska vara olika temperatur i dessa rum och i hobbyrummet behövs en jämn temp på 21 grader, medans garaget kan variera lite från 10 till 15 grader. Jag förstår att jag behöver en shunt och ev. en golvvärmefördelare för 2 slingor.
Kom gärna med synpunkter på min skiss eller annat, sen har jag två frågor också:
1.
Kan jag bara förgrena framledningen och returen och koppla detta till en shunt?
Det är lite trångt bland rören, så enklast vore om framledning till shunt anslöts mellan förgreningarna till radiatorslinga 1 och 2. Kommer radiatorslingorna störas och behöver framledningen till shunten en justeringsventil så att inte för mycket varmt vatten tar den vägen? För om shunten är helt öppen går det ju åt varmatten dit, som annars skulle gått till radiatorerna. Eller hur gör man? Höjer man hastighet på cirkulationspumpen i FLVP också ?
2.
Vilken shunt behöver jag?
Kom gärna med förslag. Antar att det hade varit bra om den hade en egen värmekurva på något sätt, då andra förhållanden råder i garage, så man slipper gå och justera manuellt hela tiden.
«
Senast ändrad: 02 september 2022, 10:18:02 av Turbojohan
»
Loggat
NIBE F750
1-plans hus byggt 1993 med 161m2 boyta (21° innetemp)
Vidbyggt garage 19,7m2 golvyta och hobbyrum 4,6m2 som ska värmas av flvp.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30441
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Komplettera med golvvärme till FLVP med radiatorer
«
Svar #1 skrivet:
30 augusti 2022, 13:09:27 »
Citera
1. Du kan ansluta på detta viset, de flesta shuntar har ventiler för att kunna begränsa flödet på primärsidan.
2. LK Minishunt M60N skulle jag rekommendera för detta.
«
Senast ändrad: 30 augusti 2022, 13:13:25 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Turbojohan
Nybörjare
Karma +0/-0
Turbojohan
«
Svar #2 skrivet:
01 september 2022, 19:45:13 »
Citera
Det från nog bli en LK Minishunt M60N.
Ska dra pex rör i rör fram till shunten ca 10m. Nån som har ett hum om vilken dimension som krävs? Tar gärna det minsta som räcker kapacitetsmässigt, då jag behöver borra genom golvreglar på flera ställen.
Räcker 18mm eller behöver jag köra på 22mm tro?
Loggat
NIBE F750
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30441
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
01 september 2022, 20:18:33 »
Citera
Om man antar 70 W/m2 som max effekt så blir det totalt max 2 kW som ska genom rören.
I så fall ska 18 mm räcka enligt lathunden (fast den gäller 55/45).
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72471.0
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10445
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
01 september 2022, 20:27:11 »
Citera
Bara säger att NIBE rekommenderar inte frånluftsvärmepump om huset är 1-plan och större än 150 kvm. NIBE rekommenderar heller inte frånluftsvärmepump om även garage ska värmas utan då istället bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärmepump.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Turbojohan
Nybörjare
Karma +0/-0
Turbojohan
«
Svar #5 skrivet:
02 september 2022, 08:35:01 »
Citera
Intressant och att det rekommenders bergvärme, luft/vatten m.m. över 150m2 1-plans beror väl på hårdare regler för nybyggnation i förbrukning per m2 kan jag tänka mig.
Kikar man på Nibes guide och väljer utbyte av befintlig pump är det inga problem att få F730 flvp rekommenderad även för större hus.
Dock ej om man ska värma garage som du säger!
Men det verkar ju ändå vara hyfsat vanligt att även värma garage med flvp, även om det ej är helt optimalt. I mitt fall är det just ett mindre välisolerat vidbyggt garage.
Nuvarande totalförbrukning, uppvärmning + hushållsel (3 barn), är idag ca: 10 500kwh/år för ett 1-planshus på 161m2 byggt 1993.
Ska bli intressant att se hur mycket extra energi det kommer gå åt!
«
Senast ändrad: 02 september 2022, 10:17:53 av Turbojohan
»
Loggat
NIBE F750
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10445
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
02 september 2022, 10:45:10 »
Citera
Ok, 10500 kWh är en riktigt låg årsförbrukning för det huset och ganska stor familj
Beror ju också på var i landet huset står. Blir som sagt intressant att se hur garaget påverkar förbrukningen. NIBE's nya frånluftsvärmepump S735 som troligen kommer ut till våren ska klara 1-plan upp till 170 kvm och 2-plan upp till 240 kvm men inte med garage. Ventilationen i garaget passerar ju inte frånluftsvärmepumpen och kan inte återvinnas.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Turbojohan
Nybörjare
Karma +0/-0
Turbojohan
«
Svar #7 skrivet:
02 september 2022, 15:23:55 »
Citera
Bor nära Borås. Har legat mellan 9900 och 10700 kWh/år sedan installation 2014 i total förbrukning inkl allt.
Med 161m2 och ventilation enligt minsta rekommenderat luftflöde enligt Boverket, så räcker luftflödet precis till att få pumpen att komma upp i 120hz de riktigt kalla dagarna. Så rätt optimalt för mitt hus.
Men garaget kommer ju då åka snålskjuts så att säga, då luft där ifrån inte återvinns.
«
Senast ändrad: 02 september 2022, 16:09:26 av Turbojohan
»
Loggat
NIBE F750
Turbojohan
Nybörjare
Karma +0/-0
Turbojohan
«
Svar #8 skrivet:
18 oktober 2024, 09:57:41 »
Citera
Jag kan nu så här två år senare summera hur det gick.
Det gick bra att kombinera med en LK Minishunt M60N. Temperaturen i Garaget är dock ej helt stabil, vilket förmodligen beror på att husets isolering och utformning har en annan optimal värmekurva än garaget. Men eftersom det är just ett garage spelar det mindre roll.
Total energiförbrukning (inkl allt), låg tidigare på
9900 och 10700 kWh/år
.
Efter tillbyggnation av garage + hobbyrum på totalt, ca 25m2, så blev total energiförbrukning under 2023
11500kwh/år
.
Så en ökning på ca 1000 - 1500kw/h. Troligen är det isoleringen i garageporten som tar mycket energi och då har den 4cm cellplast.
Loggat
NIBE F750
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 854
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
T Ramsmark
BiggerDigger
Josth
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info